W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 22 czerwca 2023 r. w sprawie propozycji zmiany przepisów rozporządzenia rolno-środowiskowo-klimatycznego, dotyczących zwiększenia zakresu wdrażania interwencji rolnośrodowiskowo-klimatycznych realizowanych na obszarach Natura 2000 na przykładzie województwa warmińsko-mazurskiego, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformował, co następuje.
Zgodnie z zapisami Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PS WPR 2023-2027), dokumentacji przyrodniczej, na podstawie której ekspert przyrodniczy stwierdza występowanie danego siedliska przyrodniczego lub gatunku ptaka, nie sporządza się w sytuacji, jeśli:
W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 21 czerwca 2023 r. o przedłużenie terminu składania wniosków dopłaty do kwalifikowanego materiału siewnego, resort rolnictwa poinformował, że Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi w dniu 26 czerwca 2023 r. podpisał rozporządzenie w sprawie terminów składania wniosków o przyznanie dopłaty z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany lub ekologicznego materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany oraz terminu i sposobu wypłaty tej dopłaty, które zastąpiło dotychczas obowiązujące rozporządzenie w tej sprawie.
Termin składania wniosków o przyznanie charakter pomocy mającej charakter de minimis w rolnictwie do materiału siewnego został przedłużony do dnia 10 lipca br.
Rozporządzenie jest dostępne pod adresem: https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2023/1201
W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z dnia 17 maja 2023 r., o zmianę list gatunków zalecanych do wysiewu w ekoschemacie „Obszary z roślinami miododajnymi”, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krzysztof Ciecióra przekazał następującą informację:
„Celem płatności do obszarów z roślinami miododajnymi jest zachęcenie rolników do tworzenia obszarów z roślinami miododajnymi, stanowiącymi długotrwałe, różnorodne i bezpieczne żerowiska dla pszczoły miodnej i dzikich owadów zapylających, co przyczyni się to do ochrony różnorodności biologicznej.
Wykazy gatunków roślin uwzględnianych w ramach tej płatności były tworzone przy udziale instytutów naukowych zajmujących się kwestiami roślin dostarczających pożytku dla owadów zapylających. Głównym kryterium wyboru były cechy rośliny pozwalające zaklasyfikować ją jako roślinę miododajną. Należy przy tym zaznaczyć, że w trakcie prac nad listą kwalifikujących się gatunków zwracano uwagę, by nie było wśród tych roślin chwastów trudnych do zwalczania, a także roślin wieloletnich typowych dla obszarów, na których zaprzestano działalności rolniczej.
Szczegółowe informacje odnośnie warunków jakie mają spełniać obszary kwalifikujące się do płatności do obszarów z roślinami miododajnymi zostały zawarte w rozporządzeniu MRiRW w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty płatności w ramach schematów na rzecz klimatu i środowiska w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 (1). W rozporządzeniu tym wskazano, że płatności do obszarów z roślinami miododajnymi będą przyznawane do gruntów ornych, na których rolnik utworzy taki obszar poprzez wysianie mieszanki roślin miododajnych składającej się z co najmniej dwóch gatunków roślin miododajnych.
Jednocześnie mając na uwadze cel ekoschematu określono, że mieszanka ta ma obejmować co najmniej jeden gatunek roślin miododajnych z gatunków nieprodukcyjnych, a gatunki o charakterze produkcyjnym nie mogą dominować w tej mieszance. Tym bardziej, że jednym z wymogów w ramach tego ekoschematu jest zakaz prowadzenia produkcji rolnej. Wykazy tych gatunków są wskazane w załączniku do ww. rozporządzenia. Ubiegając się o tę płatność należy mieć na uwadze, że grunty te nie mogą być wskazane przez rolnika jako grunty ugorowane z roślinami miododajnymi, wykorzystywane na potrzeby normy GAEC 8 dotyczącej minimalnego udziału gruntów ornych w gospodarstwie przeznaczonych na obszary i elementy nieprodukcyjne określonej powierzchni gruntów ornych (2).
W świetle powyższego uprzejmie informuję, że nie jest planowana zmiana polegająca na zamianie wykazów roślin miododajnych do uprawy których może zostać przyznana płatność do obszarów z roślinami miododajnymi.”
W nawiązaniu do pytania Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 17 maja 2023 r. „(…) czy możliwe będzie przesuwanie środków przeznaczonych na poszczególne ekoschematy? (…)”, pani Joanna Czapla dyrektor Departamentu Płatności Bezpośrednich Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiła pismem z 16 czerwca 2023 r. następujące wyjaśnienia.
Zgodnie z przepisami unijnymi tj. art. 97 rozporządzenia 2021/2115 (1) państwa członkowskie przeznaczają co najmniej 25% koperty przeznaczonej na płatności bezpośrednie – na ekoschematy. Ponadto, państwa członkowskie są zobowiązane do określenia w swoim planie strategicznym Wspólnej Polityki Rolnej orientacyjnego przydziału środków na każdą interwencję i na każdy rok. Ten orientacyjny przydział środków odzwierciedla oczekiwany poziom płatności w ramach planu strategicznego WPR na interwencje w odnośnym roku finansowym. Dlatego też w PS WPR 2023-2027 (2), przy każdym ekoschemacie została określona planowana kwota jednostkowa.
w odpowiedzi na pismo Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych, dotyczące interpretacji przepisów w zakresie praktyki Uproszczone systemy uprawy w ramach płatności do rolnictwa węglowego i zarządzania składnikami odżywczymi, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiło 9 czerwca 2023 r. następujące informacje wyjaśnienia:
„Wymogi praktyki Uproszczone systemy uprawy w ramach ekoschematu Rolnictwo węglowe i zarządzanie składnikami odżywczymi dotyczą roku kalendarzowego, w którym został złożony wniosek o przyznanie płatności. Tym samym w 2023 roku nie będzie weryfikowany sposób wysiewu ozimin zrealizowany na jesieni 2022 roku.
Rozporządzenie ws. ekoschematów określa ponadto, że skorzystanie ze wsparcia w ramach praktyki Uproszczone systemy uprawy możliwe jest gdy rolnik:
wykonywanie zabiegów uprawowych z odstąpieniem od uprawy płużnej w zespole uprawek pożniwnych i przedsiewnych;
pozostawienie na polu po zbiorze uprawy w plonie głównym całości resztek pożniwnych w formie mulczu;
Jednocześnie w celu jak najlepszego zobrazowania powyższych zasad, poniżej przekazuję szczegółowe wyjaśnienia na zadana przez Pana pytania.
Pytanie 1: Rolnik w roku 2023 posiał roślinę jarą bezorkowo, zebrał plon, a resztki pożniwne pozostawił na polu w całości w formie mulczu. Czy żeby otrzymać ww. płatność, należy roślinę sianą jesienią również posiać bezorkowo? W którym wniosku obszarowym należy zadeklarować siew jesienią 2023. Czy w 2023, czy przyszłym 2024.
Ponieważ wymagania praktyki dotyczą roku kalendarzowego, w którym został złożony wniosek o przyznanie płatności, w opisanym wyżej przypadku jesienny wysiew oziminy wykonany w roku 2023 również powinien być prowadzony bezorkowo. Niemniej jednak sama roślina ozima wysiana jesienią 2023 będzie deklarowana jako uprawa w plonie głównym w 2024 roku.
Pytanie 2: Rolnik w roku 2023 zasiał jęczmień jary, przed którym jesienią 2022 roku zastosował orkę zimową, a wiosną jedynie bronowanie i siew, następnie pozostawi mulcz. Roślinę następczą jesienią posieje bezorkowo. Czy w takim przypadku wnioskodawca otrzyma płatność?
Tak, opisany przypadek kwalifikuje się do przyznania płatności.
Pytanie 3: Rolnik w roku 2023, po zbiorze pszenicy ozimej i pozostawieniu mulczu posieje bezorkowo pszenżyto ozime, czy otrzyma płatność? W którym wniosku obszarowym (2023 czy 2024) winien zadeklarować bezorkowy siew pszenżyta ozimego.
Rolnik zaznaczając we wniosku praktykę Uproszczone systemy uprawy deklaruje, że spełni wymogi praktyki w odniesieniu do danej działki rolnej w roku kalendarzowym. Nie wskazuje jednak uprawy, która będzie wysiewana jesienią roku, w którym składa wniosek o płatność w ramach ekoschematów, a jedynie zobowiązuje się do tego, że jeśli w roku składania wniosku będzie wysiewał oziminę, to zrobi to w systemie bezorkowym. Pszenżyto ozime z powyższego przykładu będzie deklarowane jako uprawa w plonie głównym we wniosku składanym w roku 2024.
Pytanie 4: Rolnik w 2023 posiał bezorkowo owies, pozostawi na polu całość resztek pożniwnych w formie mulczu. Jesienią zastosuje orkę i dokona siewu pszenżyta ozimego. Czy rolnik otrzyma płatność do siewu bezorkowego owsa. Czy w przypadku siewu wiosną 2023 oraz jesienią 2023 zasiew musi być wykonany bezorkowo.
Płatność dotyczy realizacji praktyki w roku kalendarzowym, zatem nie jest płatnością do siewu, a obejmującą całość prac prowadzonych na danej działce w ciągu roku kalendarzowego. Tym samym pomimo wiosennego siewu bezorkowego, jeśli na jesieni zostanie przeprowadzona orka, wymóg w ramach praktyki nie zostanie zrealizowany.
Pytanie 5: Rolnik wiosną 2023 wykonał orkę, następnie zasiał owies. Jesienią 2023 roku zasieje bezorkowo pszenżyto ozime. Czy rolnikowi należy się płatność do niniejszego ekoschematu? W którym wniosku obszarowym powinien zadeklarować siew bezorkowy pszenżyta (2023 czy 2024)?
Z uwagi na wiosenna orkę, wymóg w ramach praktyki nie zostanie zrealizowany. Podsumowując praktyka Uproszczone systemy uprawy dotyczy gruntu rolnego, co do którego rolnik zobowiązuje się w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku prowadzić uprawę z zachowaniem wymogów ekoschematu. Zatem jest to niezależne od tego czy roślina pozostająca w tym okresie na polu będzie uprawą w plonie głównym w roku składania wniosku, czy w kolejnym roku.
Więcej informacji znaleźć można na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi pod adresem: https://www.gov.pl/web/rolnictwo/uproszczone-systemy-uprawy--rolnictwo-weglowe-w-2023-r
pismo KRIR do pobrania>>> pismo KRIR do pobrania>>>
odpowiedź MRiRW do pobrania>>>odpowiedź MRiRW do pobrania>>>