Produkcja Roślinna

pole5

W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych o zmianę przepisów prawnych w zakresie przekwalifikowania traw na gruntach ornych na trwałe użytki zielone (TUZ), Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazało następujące wyjaśnienia.

Zgodnie z art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2021/2115 (1) państwa członkowskie zostały zobowiązane, aby w swoich planach strategicznych dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 określić definicję TUZ z uwzględnieniem ust. 3 lit. c tego rozporządzenia, gdzie wskazano, że „trwałe użytki zielone i pastwiska trwałe (zwane łącznie „trwałymi użytkami zielonymi”) oznaczają grunty, które są wykorzystywane do uprawy traw lub innych zielnych roślin pastewnych rozsiewających się naturalnie (samosiewnych) lub uprawianych (wysiewanych), i które nie były objęte zmianowaniem upraw danego gospodarstwa przez okres co najmniej pięciu lat”. Powyższa definicja TUZ została wdrożona do prawa krajowego w art. 2 pkt 29 ustawy o Planie Strategicznym (2).

Mając na uwadze powyższe, warstwę TUZ Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa tworzy i aktualizuje w oparciu o deklarację rolnika. Jeżeli na działce przez pięć kolejnych lat deklarowane będą uprawy traw lub innych zielnych roślin pastewnych rozsiewających się naturalnie (samosiewnych) lub uprawianych (wysiewanych), w szóstym roku działka ta będzie klasyfikowana jako TUZ. Jedynie wysianie innych niż wymienione powyżej upraw przerywa klasyfikację danej działki jako TUZ.

W związku z powyższym, przekształcenie gruntów ornych na TUZ odbywa się na podstawie przepisów unijnych i nie może być dokonywane na wniosek (oświadczenie) rolnika.

Ponadto, w aplikacji eWniosekPlus, w zakładce MAPA, prezentowane są w kolejnych latach warstwy o nazwie „TUZ potencjalny” z odpowiednimi symbolami określającymi liczbę powtórzeń: np. „Tp5” oznacza, że przez 5 lat (po uwzględnieniu przecięć wektorowych za wszystkie badane lata) nieprzerwanie deklarowano trawy lub inne pastewne rośliny zielne. Wcześniejsze warstwy to: Tp4, Tp3, Tp2, Tp1. Rolnik o zmianie w danej kampanii gruntów ornych na TUZ informowany jest również za pomocą komunikatu, podczas wypełniania wniosku.

Jednocześnie MRiRW informuje, że w odpowiedzi na sygnalizowane problemy z deklarowaniem przez rolników w ramach Interwencji – Rolnictwo ekologiczne PS WPR 2023-2027 upraw paszowych na powierzchniach będących TUZ, w ramach ostatniej nowelizacji rozporządzenia ekologicznego (3) wdrożono następujące rozwiązania dotyczące rolników rozpoczynających realizację zobowiązań ekologicznych od 2024 r. (lub w kolejnych latach):

a) jeżeli rolnik rozpoczyna od 2024 r. (lub w kolejnych latach) realizację zobowiązania ekologicznego i na powierzchni będącej TUZ zadeklaruje:

  • realizację pakietu „Uprawy rolnicze” z uprawą traw w siewie czystym z przeznaczeniem na materiał siewny jako uprawy rocznej lub traw w siewie czystym z przeznaczeniem na materiał siewny jako uprawy wieloletniej, to zostanie przyjęte, że rolnik realizuje pakiet „Uprawy rolnicze” i do takich upraw rolnik dostanie płatności ekologiczne z zastosowaniem stawek dla tego pakietu (odpowiednio dla gruntów w okresie konwersji lub dla gruntów z zakończonym okresem konwersji);
  • realizację pakietu „Uprawy paszowe na gruntach ornych (GO)” z uprawą łąki przemiennej, mieszanki jednorocznej traw, mieszanki jednorocznej traw z bobowatymi drobnonasiennymi, mieszanki wieloletniej traw, mieszanki wieloletniej traw z bobowatymi drobnonasiennymi lub pastwiska przemiennego, to zostanie przyjęte, że rolnik realizuje pakiet „TUZ”, a nie pakiet „Uprawy paszowe na GO”. Do takich upraw rolnik dostanie płatności ekologiczne z zastosowaniem stawek dla pakietu „TUZ” (odpowiednio dla gruntów w okresie konwersji lub dla gruntów z zakończonym okresem konwersji);

b) jeżeli w trakcie realizacji zobowiązania ekologicznego GO objęte tym zobowiązaniem zostaną „z urzędu” przekształcone w TUZ, a rolnik we wniosku o przyznanie płatności ekologicznych za dany rok zadeklaruje na tych gruntach:

  • realizację pakietu „Uprawy rolnicze” z uprawą traw w siewie czystym z przeznaczeniem na materiał siewny jako uprawy rocznej lub traw w siewie czystym z przeznaczeniem na materiał siewny jako uprawy wieloletniej, to zostanie przyjęte, że rolnik realizuje pakiet „Uprawy rolnicze” i dostanie płatności ekologiczne z zastosowaniem stawek dla tego pakietu (odpowiednio dla gruntów w okresie konwersji lub dla gruntów z zakończonym okresem konwersji);
  • realizację pakietu „Uprawy paszowe na GO” z uprawą łąki przemiennej, mieszanki jednorocznej traw, mieszanki jednorocznej traw z bobowatymi drobnonasiennymi, mieszanki wieloletniej traw, mieszanki wieloletniej traw z bobowatymi drobnonasiennymi lub pastwiska przemiennego, to zostanie przyjęte, że rolnik realizuje pakiet „Uprawy paszowe na GO” i dostanie płatności ekologiczne z zastosowaniem stawek dla tego pakietu (odpowiednio dla gruntów w okresie konwersji lub dla gruntów z zakończonym okresem konwersji).

Wdrożone rozwiązania spowodują, że rolnik nie będzie ponosił konsekwencji z tytułu zadeklarowania nieodpowiedniego pakietu lub nieodpowiedniej uprawy.

Natomiast w przypadku rolników, którzy złożyli w 2023 r. wnioski o przyznanie pierwszych płatności ekologicznych w ramach Interwencji – Rolnictwo ekologiczne PS WPR 2023-2027 i dotknęły ich negatywne konsekwencje wynikające z przekształcania GO „z urzędu” na TUZ wprowadzone zostało rozwiązanie, które pozwoli na anulowanie nałożonych na rolników kar za tzw. przedeklarowanie powierzchni (tj. w przypadkach zadeklarowania pakietu „Uprawy paszowe na GO” na powierzchniach będących TUZ).

wystąpienie Zarządu KRIR>>>

odpowiedź MRiRW>>>

truskawka mała

Odpowiadając na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 21 maja 2024 r. na wniosek Lubelskiej Izby Rolniczej o zakwalifikowanie uprawy truskawki do upraw wieloletnich, z uwagi na obowiązek spełniania wymogów normy GAEC 7, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazało następujące informacje:

„Zgodnie z Państwa wnioskiem, zwróciliśmy się do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), o potwierdzenie informacji, że uprawa truskawki jako rośliny wieloletniej w systemie informatycznym ARiMR jest wyłączona ze zmianowania w ramach normy GAEC 7.

Z informacji uzyskanych z ARiMR wynika, że z uwagi na to, że truskawka jest uprawą na gruntach ornych, to nie jest wyłączona ze zmianowania, tak jak uprawy trwałe. Takie wyłączenie jest możliwe do wdrożenia w systemie informatycznym obsługi wniosków, począwszy od 2025 r.

Pragnę dodać, że wymogi normy GAEC 7 rolnicy mogą spełnić również poprzez dywersyfikację upraw. W związku z uproszczeniami spełniania wymogów normy GAEC 7, dla gospodarstw o powierzchni gruntów ornych powyżej 10 ha, od 2024 r. jest możliwość wyboru pomiędzy zmianowaniem a dywersyfikacją upraw.

Dywersyfikacja upraw polega na prowadzeniu, w przypadku gospodarstw: (i) powyżej 10 ha do 30 ha gruntów ornych - co najmniej 2 różnych upraw na gruntach ornych, przy czym uprawa główna nie może zajmować więcej niż 75% gruntów ornych, (ii) powyżej 30 ha gruntów ornych - co najmniej 3 różnych upraw na gruntach ornych, przy czym uprawa główna nie może zajmować więcej niż 75% gruntów ornych, a dwie uprawy główne łącznie nie mogą zajmować więcej niż 95% gruntów ornych.”

Baner PLZapraszamy do udziału w webinarze poświęconym najnowszym trendom technologicznym w izraelskim rolnictwie.

W odpowiedzi na pismo KRIR w sprawie uwag i wniosków przekazanych przez wojewódzkie izby rolnicze do uruchomionej pomocy dla producentów zbóż, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju pismem z dnia 8 lipca 2024 r. poinformowało, że "Polska jest trzecim największym producentem zbóż w Unii Europejskiej.

pole4

W odpowiedzi na wniosek przyjęty na IV. Posiedzeniu Krajowej Rady Izb Rolniczych VII kadencji (wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 6 czerwca 2024 r.) w sprawie wprowadzenia obowiązku przeprowadzania konsultacji z izbami rolniczymi wprowadzonych warstw normy GAEC 9 Zakaz przekształcania lub zaorywania TUZ wyznaczonych jako wrażliwe pod względem środowiskowym na obszarach Natura 2000, resort rolnictwa przekazał następujące informacje.

Rolnicy, którzy ubiegają się m.in. o przyznanie płatności bezpośrednich zobowiązani są do przestrzegania warunkowości, na którą składają się normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (tzw. normy GAEC) oraz wymogi podstawowe w zakresie zarządzania (tzw. wymogi SMR). W ramach norm dobrej kultury rolnej można wyróżnić m.in. normę GAEC 9, w ramach której obowiązuje całkowity zakaz przekształcania i zaorywania trwałych użytków zielonych wrażliwych pod względem środowiskowym.

Obowiązek wdrożenia normy GAEC 9 oraz wyznaczenia na terenie Polski trwałych użytków zielonych wrażliwych pod względem środowiskowym na obszarach należących do sieci Natura 2000 wynika z przepisów unijnych, tj. rozporządzenia 2021/2115 ustanawiającego przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych (1).

W nawiązaniu do powyższego na obszarach Natura 2000, na potrzeby normy GAEC 9 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wyznaczył trwałe użytki zielone wrażliwe pod względem środowiskowym. Określone one zostały w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie trwałych użytków zielonych wrażliwych pod względem środowiskowym (2), które weszło w życie dnia 15 marca 2023 roku.

Rozporządzenie to podlegało konsultacjom publicznym, w tym z samorządem rolniczym, w terminie od dnia 31 stycznia 2023 r. do dnia 22 lutego 2023 r.

Wystąpienie Zarządu KRIR>>>

Pismo MRiRW>>>

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com