Aktualności

krowy idą na pastwisko

W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z dnia 3 marca 2023 r, w sprawie uznania przez polski system prawny Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych jako wielorodzinnych gospodarstw rolnych, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Janusz Kowalski przekazał następujące informacje.

„Postulaty związane z wprowadzeniem regulacji prawnych dotyczących uznania rolniczych spółdzielni produkcyjnych za wielorodzinne gospodarstwa rolne, w celu uzyskania przez nie podobnych uprawnień, jakie mają rolnicy indywidualni prowadzący rodzinne gospodarstwa rolne, były w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi wielokrotnie przedmiotem analiz, przede wszystkim ze względu na propozycje w tym zakresie zgłoszone przez Krajową Radę Spółdzielczą – w związku z trwającymi w MRiRW pracami legislacyjnymi, zakończonymi uchwaleniem ustawy z dnia 26 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1080).

Należy zwrócić uwagę, że wprowadzenie do ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2569) nowego pojęcia – „gospodarstwa wielorodzinnego” i zrównania go z gospodarstwem rodzinnym należy uznać za nieuzasadnione. Jak wynika bowiem z art. 23 Konstytucji RP, podstawą ustroju rolnego państwa jest gospodarstwo rodzinne. Jest to wytyczna ukierunkowująca działania ustawodawcy na to, jakie treści normatywne powinny się znaleźć w przepisach regulujących ustrój prawny rolnictwa, obligując zwłaszcza do szczególnej dbałości o to, aby wprowadzane w tej materii przepisy, funkcjonujące na gruncie różnych aktów prawnych, były ze sobą spójne. Tym samym, również preambuła do ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego jak i same przepisy tej ustawy przyznają preferencje właśnie gospodarstwom rodzinnym, prowadzonym przez rolników indywidualnych.

Niemniej jednak, w związku z postulatami kierowanymi przez Krajową Radę Spółdzielczą oraz Krajowy Związek Rewizyjny Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych w zakresie umożliwienia nabywania ziemi rolnej przez RSP, w MRiRW opracowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw. Przewiduje on m.in. zmianę ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2569), polegającą na:

  1. ułatwieniu wnoszenia do spółdzielni produkcji rolnej nieruchomości rolnych jako wkład gruntowy. Projekt przewiduje, aby w sytuacji, gdy nieruchomość rolna jest zbywana lub oddawana w posiadanie spółdzielni produkcji rolnej jako wkład gruntowy, wyłączony został ze stosowania przepis art. 2b ust. 1 i 2 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, nakładający na nabywcę nieruchomości rolnej trwający przez okres 5 lat obowiązek prowadzenia gospodarstwa rolnego jak i zakaz zbycia, czy też oddania w posiadanie innemu podmiotowi nabytej nieruchomości,
  2. wyłączeniu stosowania art. 2a ust. 1 i 2 tej ustawy do spółdzielni produkcji rolnej. Art. 2a ust. 1 i 2 stanowi, że nabywcą nieruchomości rolnej może być wyłącznie rolnik indywidualny, a ponadto, że powierzchnia nabywanej nieruchomości rolnej nie może przekraczać 300 ha. Projektowane regulacje pozwolą RSP nabywać nieruchomości rolne (na rynku prywatnym) bez konieczności uzyskiwania zgody Dyrektora Generalnego KOWR (art. 2a ust. 4 tej ustawy) oraz bez ograniczenia powierzchni.

Projekt ten podlega aktualnie procesowi legislacyjnemu. Należy zwrócić uwagę, że wprowadzenie powyższych propozycji nie wymaga wprowadzenia do ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego pojęcia „gospodarstwa wielorodzinnego”.

Warto też zaznaczyć, że w związku z postulatami Krajowej Rady Spółdzielczej oraz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych, w Planie Strategicznym WPR na lata 2023-2027 przewidziane zostały preferencyjne rozwiązania dla spółdzielni produkcji rolnej i spółdzielni rolników w przypadku ubiegania się przez nie o przyznanie:

  • płatności redystrybucyjnej,
  • wsparcia dochodów związanego z produkcją do roślin pastewnych,
  • płatności w ramach interwencji Ochrona cennych siedlisk i zagrożonych gatunków poza obszarami Natura 2000 oraz
  • płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami (ONW).

Szczegółowe zasady przyznawania płatności redystrybucyjnej ww. spółdzielniom zostały uregulowane w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (Dz. U. poz. 412). Zgodnie z art. 27 ust. 3 ww. ustawy, przy przyznawaniu płatności redystrybucyjnej danej spółdzielni maksymalne limity powierzchniowe w ramach tej płatności (płatność przysługuje do pierwszych 30 ha w gospodarstwach posiadających maksymalnie 300 ha) będą ustalane na wniosek spółdzielni jako iloczyn danego limitu oraz liczby członków danej spółdzielni, jeżeli spółdzielnia ta poddała się lustracyjnemu badaniu, o którym mowa w art. 91 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2021 r. poz. 648), w ciągu ostatnich trzech lat poprzedzających rok złożenia wniosku o przyznanie tej płatności.

Tożsame rozwiązania zostały przewidziane w przypadku spółdzielni ubiegających się o przyznanie płatności związanych z produkcją do roślin pastewnych, płatności ONW oraz płatności w ramach interwencji Ochrona cennych siedlisk i zagrożonych gatunków poza obszarami Natura 2000 i zostały uregulowane w przepisach wykonawczych do ww. ustawy.”

Należy przypomnieć, że Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych już w 2021 r. występował do resortu rolnictwa w sprawie możliwości uznania rolniczych produkcyjnych za gospodarstwa wielorodzinne.

e wniosek

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych, wspólnie z organizacjami branżowymi, wystąpił 17 kwietnia 2023 r., do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Roberta Telusa o przedłużenie terminu składania wniosków o płatności obszarowe do 30 czerwca br.

W piśmie zawarto również wniosek o jak najszybsze wprowadzenie krajowych przepisów regulujących wdrażanie Krajowego Planu Strategicznego.

pole5

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił 13 marca 2023 r. na wniosek XV Posiedzenia Krajowej Rady Izb Rolniczych VI Kadencji  do MInistra Klimatu i Środowiska oraz  do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o przeanalizowanie możliwości zmiany zasięgu niektórych obszarów Natura 2000.

Wkrótce minie 20 lat od rozpoczęcia w Polsce procesu wyznaczania obszarów Natura 2000. Jest to czas wystarczająco długi aby ocenić, czy obszary te zostały wyznaczone w sposób zasadny, czy służą ochronie cennych gatunków roślin i zwierząt oraz siedlisk, które występują w sposób szczególny na danym terenie.

krowy idą na pastwisko

W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 20 marca 2023 r.  o ujawnienie informacji o firmach, które sprowadzały zboże z Ukrainy, resort rolnictwa poinformował, że z informacji przekazanych przez Krajową Administrację Skarbową wynika, iż zgodnie z art. 95b ust. 1 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne', indywidualne dane zawarte w zgłoszeniu celnym oraz innych dokumentach składanych przez zgłaszającego objęte są tajemnicą celną.

Zgodnie z art. 95b ust. 7 ww. ustawy zakres podmiotów, którym mogą być udostępnione informacje objęte tajemnicą celną określony jest w art. 298 i art. 299 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Krajowa Rada Izb Rolniczych nie są wymienione w tym katalogu.

Odnośnie do zapytania czy podmioty polskie wynajmują od Elewarr Sp. z o.o. powierzchnię składową i przechowują tam zboże pochodzące z Ukrainy, resort rolnictwa poinformował, że Elewarr sp. z o.o. wydała oświadczenie, że nie prowadziła, nie prowadzi i nie zamierza prowadzić skupu ani obrotu importowanych zbóż i rzepaku, m.in. z Ukrainy. Spółka swoją ofertę skupową zbóż (pszenicy, kukurydzy) i rzepaku kieruje wyłącznie do polskich producentów rolnych. Spółka dementuje wszelkie informacje, które dotyczą skupowania przez nią zbóż ukraińskich (w tym kukurydzy) i rzepaku ukraińskiego oraz posiadania takiego towaru w swoich magazynach.

pieniadze zablokowane

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił 13 marca 2023 r. na wniosek z XV Posiedzenia Krajowej Rady Izb Rolniczych do Wicepremiera, Miniistra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Henryka Kowalczyka o zmianę przepisów dotyczących okresu referencyjnego, od czego zależy przyznanie płatności niezwiązanej do tytoniu w ramach Planu Strategicznego WPR na lata 2023-2027.

Płatność może otrzymać jedynie rolnik, który w dniu 31 grudnia 2018 r. był wpisany do rejestru producentów surowca tytoniowego, o którym mowa w art. 40ha ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o organizacji niektórych rynków rolnych.

Podkategorie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com