13 listopada 2017 r. w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi odbyło się spotkanie konsultacyjne zaproponowanych przez resort rolnictwa rozwiązań w projekcie ustawy o zmianie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
W dniu 7 listopada 2017 r. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych z uwagi nad toczącymi się pracami w Sejmie RP nad obywatelskim projektem ustawy o ograniczaniu handlu w niedzielę i święta oraz niektóre dni (druk nr 870) zwrócił się do Pani Premier Beaty Szydło o wyłączenie spod przepisów w/w projektu ustawy handel oraz czynności związane z handlem dokonywane:
W odpowiedzi na pismo KRIR z dnia 20 czerwca 2017 r. (>>>) realizujące wniosek w sprawie przepisów dotyczących obowiązku zawierania pisemnych umów na dostarczanie produktów rolnych zgłoszony podczas VIII posiedzenia Krajowej Rady Izb Rolniczych, które odbyło 22 maja 2017 r., Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje co następuje:
"(...) resort rolnictwa podjął się zmiany ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych oraz zmianie niektórych innych ustaw. Projekt tej ustawy został przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 13 czerwca 2017 r. i obecnie znajduje się w pracach parlamentarnych (druk sejmowy 1649).
W projekcie ww. ustawy zaproponowano m.in. wyłączenia przedmiotowe - przepisów ustawy nie stosuje się do dostaw bezpośrednich, rolniczego handlu detalicznego oraz sprzedaży bezpośredniej. Poszczególne obszary tych wyłączeń regulowane są odrębnymi przepisami rozporządzeń Ministra Zdrowia w odniesieniu do produktów pochodzenia roślinnego (dostawy bezpośrednie) oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w odniesieniu produktów przetworzonych i nieprzetworzonych wprowadzanych do obrotu przez rolnika (rolniczy handel detaliczny) oraz produktów pochodzenia zwierzęcego (sprzedaż bezpośrednia). Zatem projektowane przepisy zwalniają z obowiązku posiadania pisemnych umów m.in.:
- sprzedaż bezpośrednią małych ilości własnych produktów rolnika (sprzedaż nieprzetworzonych produktów pochodzenia zwierzęcego przez rolnika, hodowcę),
- dostawy małych ilości produktów pochodzenia roślinnego.
Chodzi tu o rodzaj transakcji dokonywanych przez producenta, dostaw małych ilości produktu (surowca - w przypadku zwierząt) do konsumenta końcowego lub lokalnego zakładu detalicznego bezpośrednio zaopatrującego konsumenta końcowego.
Dostawcami bezpośrednimi są zatem producenci małych ilości żywności nieprzetworzonej pochodzenia roślinnego, sprzedawanej konsumentowi finalnemu (końcowemu), tj. osobom indywidualnym, np. na targowiskach, placach targowych, w bramach własnych gospodarstw rolnych, handlu obwoźnym, jak również lokalnym sklepom i zakładom gastronomicznym (restauracje, bary, stołówki szkolne i inne).
Mając powyższe na względzie, wyłączenie dostaw bezpośrednich w procedowanej zmianie ww. ustawy spowoduje, że sprzedaż przez rolników produktów rolnych m.in. na targowiskach, rolno spożywczych rynkach hurtowych nie będzie wymagała pisemnej umowy z nabywcą, pod warunkiem, że nabywca nie jest przetwórcą lub dystrybutorem, który dokonuje dalszej odsprzedaży nabytych produktów podmiotom innym niż konsumenci finalni (końcowi). W ten sposób nabywca mając wiedzę w jakim celu nabywa towary od rolnika (odsprzedaży kolejnemu przedsiębiorcy albo konsumentowi) będzie wiedział czy jest w tym konkretnym wypadku dystrybutorem czy nie, a zatem będzie wiedział czy musi mieć umowę z rolnikiem czy nie.
Jednakże mając świadomość, że doprecyzowanie pojęcia dystrybutora pozwoliłoby uniknąć pewnych barier w handlu, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi podjęło stosowne działania w tym zakresie."
W związku z opracowywaniem przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi instrumentu Inwestycje w gospodarstwach położonych na obszarach OSN, którego beneficjentami będą rolnicy prowadzący produkcję zwierzęcą na obszarach szczególnie narażonych na zanieczyszczenie związkami azotu (więcej szczegółów >>>) Zarząd KRIR przekazał 6 września 2017 r. propozycje samorządu rolniczego co do kształtu ww. wsparcia.
Według samorządu rolniczego kwota przewidziana na realizację instrumentu wynosząca 36,6 mln euro z pewnością jest niewystarczająca. Nowa ustawa Prawo wodne będzie dotyczyć 335 tys. gospodarstw i spowoduje wydatki inwestycyjne wynoszące 754,7 mln zł w związku z nowymi wymaganiami dotyczącymi przechowywania nawozów naturalnych. Należałoby przeznaczyć na ten cel znacznie większe środki, ponieważ zainteresowanie takim programem przez rolników z pewnością będzie dużo większe niż w latach poprzednich.
Minimalny poziom wsparcia wydaje się, że powinien zostać na poziomie 50% kosztów kwalifikowanych, a dla młodych rolników do 60%, jednocześnie podniesiony do maksymalnej sumy 100 tys. zł inwestycji, ze względu na wyższe ceny maszyn i środków jak i usług budowlanych.
W punktacji powinien być uwzględniony priorytet do budowy płyt obornikowych i zbiorników do przechowywania gnojowicy i gnojówki oraz zbiorników i płyt do przechowywania pasz soczystych dla rolników, którzy posiadali zwierzęta co najmniej rok przed dniem złożenia wniosku o pomoc, utrzymujący w gospodarstwie do 100 DJP. Kwota wsparcia powinna być uzależniona od ilości DJP + 25% rezerwy na rozwój stada. Wsparcie na zakup maszyn i urządzeń do aplikacji nawozów naturalnych miałoby mniejszą punktację, ewentualnie można byłoby rozważyć możliwość uwzględnienia w działaniu „Modernizacja gospodarstw rolnych”.
Gospodarstwa rolne, które do tej pory nie korzystały z wsparcia w ramach PROW 2007-2013 i 2014-2020 na takie inwestycje powinny mieć dodatkowe punkty tak, by umożliwić takim producentom szybkie dostosowanie się do nowych obowiązków.
Realizując wniosek z VIII posiedzenia Krajowej Rady Izb Rolniczych, które odbyło się 23 maja 2017 r., Zarząd KRIR w dniu 20 czerwca 2017 r. zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krzysztofa Jurgiela w sprawie ustanowienia przepisów, które umożliwią organizację przetargów na nieruchomości z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa w miastach powiatowych ze względu na wysokie koszty dojazdu dla członków komisji przetargowych delegowanych z izb rolniczych. Delegaci izb rolniczych biorą udział w pracach komisji przetargowych społecznie a koszt dojazdu na poszczególne przetargi generuje zbyt duże obciążenie.
Ponadto, Zarząd KRIR zawnioskował o wskazanie możliwości zwrotu kosztów dojazdu dla delegatów z izb rolniczych biorących udział w przetargach dzierżawy gruntów z ANR.