Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi PE przygotowała dla Komisji Handlu Międzynarodowego opinię w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wprowadzenia w odniesieniu do Ukrainy tymczasowych autonomicznych środków handlowych uzupełniających koncesje handlowe dostępne na mocy układu o stowarzyszeniu. Sprawozdawcą komisji opiniodawczej był Czesław Adam Siekierski.
W związku z dyskusją na temat relacji pomiędzy płatnością za zazielenienie a płatnością do powierzchni upraw roślin strączkowych na ziarno i płatnością do powierzchni upraw roślin pastewnych w kampanii 2017 podczas VII Posiedzenia Krajowej Rady Izb Rolniczych, które odbyło się 9 marca 2017 roku Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przekazała poniższe wyjaśnienia:
Płatność za zazielenienie a płatność do powierzchni upraw roślin strączkowych na ziarno i płatność do powierzchni upraw roślin pastewnych w Kampanii 2017
Warunkiem przyznania płatności za zazielenienie jest realizacja praktyk rolniczych korzystnych dla klimatu i środowiska, na wszystkich hektarach kwalifikujących się do jednolitej płatności obszarowej lub tzw. praktyki równoważnej, w zakresie:
Od roku 2017 płatność do powierzchni upraw roślin wysokobiałkowych została zastąpiona płatnością do powierzchni upraw roślin strączkowych na ziarno i płatnością do powierzchni upraw roślin pastewnych.
Płatność do powierzchni upraw roślin strączkowych na ziarno przysługuje do powierzchni uprawy:
Płatność przysługuje również w przypadku uprawy tych roślin w formie mieszanek, z wyłączeniem mieszanek z roślinami innymi niż wymienione. Nie ma określonej maksymalnej powierzchni uprawy, ale do pierwszych 75 ha stosowana będzie wyższa stawka płatności. Nie jest wymagane zawarcie umowy. Minimalna powierzchnia działki rolnej wynosi 0,1 ha.
Płatność do powierzchni upraw roślin pastewnych przysługuje do powierzchni uprawy:
Płatność przysługuje również w przypadku upraw tych roślin w formie mieszanek oraz w przypadku upraw tych roślin w formie mieszanek z roślinami kwalifikującymi do płatności do powierzchni upraw roślin strączkowych na ziarno. W przypadku wyki siewnej i wyki kosmatej płatność przysługuje także do uprawy tych roślin z rośliną podporową. Płatność przysługuje maksymalnie do powierzchni 75 ha. Nie jest wymagane zawarcie umowy. Minimalna powierzchnia działki rolnej - 0,1 ha.
Należy zauważyć, że obszary na których są uprawiane w plonie głównym wyżej wymienione gatunki, z wyjątkiem wyki kosmatej i wyki siewnej, mogą być uznane za obszary proekologiczne (EFA15 - Obszary objęte uprawami wiążącymi azot), przy spełnieniu pozostałych wymogów rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie obszarów uznawanych za obszary proekologiczne oraz warunków wspólnej realizacji praktyki utrzymania tych obszarów (Dz U. z 2015 r., poz 354).
Załącznik do przywołanego powyżej rozporządzenia zawiera wykaz następujących gatunków:
W związku z powyższym, powierzchnie tych upraw mogą być traktowane jako obszary proekologiczne (EFA 15 Obszary objęte uprawami wiążącymi azot), na potrzeby wypełnienia praktyk niezbędnych do otrzymania płatności za zazielenienie. Więcej informacji można uzyskać na stronie internetowej ARiMR lub w każdym Oddziale Regionalnym i Burze Powiatowym ARiMR.
Pod koniec marca 2017 r. Komisja Europejska zaproponowała wycofanie wszystkich zastosowań – z obecnie dostępnych – trzech substancji z grupy neonikotynoidów (imidachlopryd, chlotianidyna i tiametoksam) oprócz zastosowań w szklarni. W Polsce oznaczałoby to wycofanie m.in. zapraw dla buraków cukrowych, ziemniaków i zbóż ozimych. W dniach 17-18 maja br. w Brukseli odbędzie się dyskusja państw członkowskich nad ww. propozycjami, z wyłączeniem zawieszonych w 2013 r. zastosowań (m.in. rzepak, kukurydza, zbóża jare), nad którymi państwa debatować będą dopiero w 2018 r., po zakończeniu oceny Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności.
W nawiązaniu do pisma KRIR w sprawie przyznania dla Ukrainy kontyngentów na zboże, resort rolnictwa poinformował, że sprawa stanowiska RP dotyczącego planowanego przyznania Ukrainie przez Unię Europejską dodatkowych preferencji była przedmiotem konsultacji i uzgodnień międzyresortowych. W dniu 29.09.2016 r. Komisja Europejska przekazała stronie polskiej Wniosek Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wprowadzenia w odniesieniu do Ukrainy tymczasowych autonomicznych środków handlowych uzupełniających koncesje handlowe dostępne na mocy układu o stowarzyszeniu. Ministerstwo Rozwoju zostało wyznaczone jako instytucja wiodąca w zakresie przygotowania Stanowiska Rządu dotyczącego tej kwestii.
W Dzienniku Ustaw ogłoszone zostało znowelizowane rozporządzenie w sprawie zastosowań małoobszarowych środka ochrony roślin. Rozporządzenie rozszerza wykaz upraw małoobszarowych o 77 nowych pozycji. W Polsce do zastosowań małoobszarowych zalicza się rośliny, których powierzchnia uprawy zajmuje mniej niż 1% powierzchni użytków rolnych utrzymanych w dobrej kulturze rolnej. Tym samym zastosowania małoobszarowe obejmują te zastosowania środków ochrony roślin, w których rejestracja nie jest opłacalna z perspektywy producentów tych preparatów, ale jednocześnie niezmiernie ważna dla producentów rolnych. W większości dotyczą one istotnych gospodarczo upraw specjalistycznych m.in. owoców i warzyw, roślin ozdobnych, szkółek (roślin przeznaczonych do sadzenia) i roślin zielarskich.