W dniu 21 grudnia 2022 r., Zarząd KRIR realizując wniosek przyjęty podczas XIV posiedzenia KRIR V kadencji, które odbyło sie 1 grudnia 2022 r., wystąpił do Minister Klimatu i Środowiska Anny Moskwy z wnioskiem o włączenie samorządu rolniczego jako przedstawicieli rolników w proces konsultacji społecznych programów ochrony gatunków zagrożonych, takich jak: żubr, ryś, wilk, bóbr.
1 grudnia Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozpoczęła realizację płatności końcowych w ramach tegorocznej kampanii dopłat bezpośrednich i obszarowych z PROW. Na ich wypłatę ma czas do końca czerwca 2023 r. Łącznie z zaliczkami, które były wypłacane od 17 października do 30 listopada, do połowy grudnia w ramach dopłat bezpośrednich i obszarowych z PROW za 2022 r. na konta rolników trafiło 13,21 mld zł.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjął w dniu 30 listopada 2022 r. Ramowy Plan Działań dla Żywności i Rolnictwa Ekologicznego w Polsce na lata 2021-2030.
Jest to dokument, który ma doprowadzić do spełnienia wymagań Komisji Europejskiej w zakresie strategii „Od pola do stołu” oraz strategii na rzecz Bioróżnorodności 2030 w zakresie rolnictwa ekologicznego, tj. rozwój produkcji ekologicznej, w tym rozwój rynku produktów ekologicznych w Polsce oraz przeznaczenie do 2030 r. co najmniej 7% powierzchni użytków rolnych na uprawy objęte systemem produkcji ekologicznej.
Celem Planu jest podwojenie do 2030 r. powierzchni użytków rolnych objętych tym systemem w stosunku do roku 2019 oraz dążenie do osiągnięcia ponad miliona hektarów tej powierzchni.
Poniżej link do informacji Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ramowego Planu Działań dla Żywności i Rolnictwa Ekologicznego w Polsce na lata 2021-2030:
W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu KRIR z dnia 26 października 2022 r. w związku z wnioskiem przyjętym podczas XIII Posiedzenia Krajowej Rady Izb Rolniczych VI Kadencji w dniu 29 września 2022 r. w sprawie rozszerzenia aplikacji eWniosekPlus o formę mobilną, resort rolnictwa przekazał pismem z 30 listopada 2022 r. poniższe wyjaśnienia.
Głównym zadaniem aplikacji eWniosekPlus jest umożliwienie złożenia wniosku o przyznanie płatności, w tym szczególności płatności obszarowych. Podstawową funkcjonalnością służącą temu celowi jest możliwość graficznego przedstawienia powierzchni gruntów objętych wnioskiem o przyznanie wsparcia. Deklarowanie poszczególnych działek rolnych odbywa się przez ręczne wyrysowanie granic upraw na dedykowanej mapie cyfrowej. Dane graficzne przedstawiające granice poszczególnych upraw powinny być nanoszone przez użytkowników precyzyjnie i w sposób niebudzący wątpliwości, gdyż wyznaczona przez nie powierzchnia stanowi podstawę wniosku o przyznaje płatności i ma decydujący wpływ na ich wysokość.
Z uwagi na wskazaną powyżej specyfikę aplikacji eWniosekPlus, priorytetem przy rozbudowie tego narzędzia jest zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników, włączając w to ograniczenie ryzyka popełniania błędów przy wprowadzaniu danych graficznych. W opinii Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która odpowiada za przygotowanie i obsługę aplikacji, jej mobilna wersja, przy zachowaniu wszystkich niezbędnych funkcjonalności (w szczególności odpowiednie skalowania obrazu) mogłaby powodować m.in. zwiększenie poziomu błędów popełnianych przez użytkowników.
Biorąc powyższe pod uwagę, a także fakt, że od 2023 r. aplikacja eWniosekPlus musi zostać dostosowana w sposób uwzględniający nowe funkcjonalności związane z wdrażaniem Planu Strategicznego WPR, ARiMR poinformowała, że obecnie skupia się na rozwijaniu aplikacji w dotychczasowej postaci, podejmując działania, aby była ona przede wszystkim bezpieczna, funkcjonalna i intuicyjna. Aplikacja jest systematycznie rozwijana na podstawie zdobywanych doświadczeń, w szczególności w zakresie poprawy ergonomii i innych usprawnień.
Niezależnie od powyższego należy poinformować, że od 2018 r. wszyscy użytkownicy aplikacji eWniosekPlus mogą korzystać z niej na urządzeniach mobilnych (telefon, tablet), logując się za pośrednictwem dedykowanych przeglądarek internetowych, dzięki czemu zapewniony jest stały i mobilny dostęp do aplikacji.
W odpowiedzi na kolejne wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 2 listopada 2022 r. w sprawie wymogów praktyki Zróżnicowana struktura upraw w ramach ekoschematu Rolnictwo węglowe i zarządzanie składnikami odżywczymi określonych w Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PS WPR 2023-2027), resort rolnictwa poinformował, co następuje.
W zakresie wymogu ww. praktyki ograniczającego łączny udział zbóż i rzepaku do 65% w strukturze zasiewów, uprzejmie zawiadamiam, że zgodnie z informacją podaną w piśmie znak DPB.bk.543.24.2022 z dnia 27 września 2022 r., Ministerstwo podjęło rozmowy z Komisją Europejską zmierzające do zmiany Planu Strategicznego polegającej na wyłączeniu rzepaku z ww. wymogu. Zmiany PS WPR 2023-2027 wymagają bowiem zatwierdzenia przez Komisję Europejską.
W zakresie propozycji oddzielnego potraktowania ziemniaków i buraków cukrowych w ramach wymogu ww. praktyki mającego na celu ograniczenie udziału upraw mających ujemny wpływ na bilans materii organicznej do 30% w strukturze zasiewów (tj. niezależnego udziału tych roślin do 30%), należy mieć na uwadze przede wszystkim cel praktyki, jakim jest poprawa jakości gleby i potrzeba odbudowy materii organicznej poprzez wzbogacenie struktury upraw o gatunki roślin, które wpływają na dodatni bilans materii organicznej. W związku z tym, w celu ograniczenia w strukturze upraw roślin mających degradujący wpływ na substancję organiczną gleby, wprowadzono w wyniku konsultacji publicznych oraz negocjacji z Komisją Europejską limit 30% dla takich upraw. Rośliny okopowe zostały potraktowane łącznie na podstawie współczynników degradacji gleby. Zdaniem ekspertów, uprawa ziemniaków oraz buraków prowadzi do zmniejszenia zawartości próchnicy w glebie. Ich sposób uprawy – w szerokie rzędy, międzyrzędowe zabiegi pielęgnacyjne oraz późne zakrycie międzyrzędzi – zwiększa mineralizację próchnicy i nasila erozję. Dlatego, w wyniku analizy wniosku dotyczącego zastosowania limitu udziału ziemniaków i buraków do 30% oddzielnie w ramach praktyki Zróżnicowana struktura upraw, obecnie wprowadzenie takiego rozwiązania nie jest przewidywane. Tym bardziej, że w świetle stanowiska Komisji Europejskiej, zmiany prowadzące do obniżenia ambicji środowiskowych nie mogą zostać zaakceptowane.
W zakresie wymogu ww. praktyki dotyczącego udziału trzeciej, najmniejszej uprawy, który nie może być mniejszy niż 10%, uprzejmie informuję, że Ministerstwo podjęło rozmowy z Komisją Europejską, mające na celu zmianę polegającą na tym, aby procentowy udział (10%) trzeciej uprawy stosować nie tylko do trzeciej uprawy, ale odpowiednio do trzeciej i pozostałych upraw, o ile takie występują w gospodarstwie.
Takie doprecyzowanie służy celowi praktyki - większemu zróżnicowaniu upraw w gospodarstwie i ograniczeniu monokultur na gruntach ornych. W chwili obecnej opracowany został projekt uchwały zawierający zmiany w tym zakresie, który ma zostać przekazany pod obrady Komitetu Monitorującego PS WPR.