We wrześniu br. MRiRW skierowało do konsultacji społecznych projekt "ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych" oraz "ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia", ktory min. zwiększa zakres kompetencji IJHARS w zakresie kontroli producentów jaj. Zarząd KRIR odniósł się negatywnie do tego pomysłu, przekazując następującą opinię: "W odpowiedzi na pismo znak R-mdj-jt-022-2/2013(3186) z dnia 25.09.2013 r. dotyczące opinii do projektu "ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych" oraz "ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia" uprzejmie informuję, że Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych jest przeciwny obejmowaniu dodatkowych grup rolników kontrolami IHARS.
Wszyscy rolnicy zobowiązani są do spełniania norm wynikających z zasady wzajemnej zgodności i podlegają szczegółowym kontrolom, które powinny zapewnić, że żywność produkowana w gospodarstwie odpowiada wymaganym standardom. Wprowadzanie obowiązku rejestrowania gospodarstwa w dodatkowych instytucjach kontrolnych nałoży na rolnika niepotrzebne obowiązki administracyjne. Ponadto przyczyni się do zwiększania biurokracji w instytucjach otoczenia rolnictwa."
Ministerstwo nie uwzględniło tej opinii wyjaśniając, że obowiązek rejestracji w IJHARS dotyczy zaledwie 330 gospodarstw produkujących jaja, a objęcie ich kontrolami przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa konsumentrów.
Odpowiedź MRiRW na opinię KRIR dot. zmiany ustawy o ijhars
W związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego w sprawie niezgodności z Konstytucją RP zapisów ustawy o ochronie przyrody, dotyczących szkód powodowanych przez bobry Komisja Ustawodawcza Senatu RP przygotowała projekt zmiany tej ustawy i zwiekszenia zakresu odszkodowań paconych przez skarb państwa za szkody powodowane przez bobry. Wykorzystując tę nowelizację Zarząd KRIR przekazał opinię, w której zaproponowano rozszerzenie odpowiedzialności skarbu państwa na szkody powodowane przez inne gatunki zwierząt, w tym szczególnie żurawie, dzikie gęsi, borsuki oraz kruki, kormorany i wydry.
opinia KRIR w prawie projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody