Pozostałe

grunty.jpgZ dniem 31 grudnia 2013 r. traci moc decyzja Rady 2010/10/WE z dnia 20 listopada 2009 r. w sprawie przyznania przez władze Rzeczypospolitej Polskiej pomocy państwa na zakup nieruchomości rolnych w okresie od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., na podstawie, której dotychczas udzielana jest pomoc krajowa na zakup użytków rolnych, w tym w formie dopłat do oprocentowania kredytów bankowych oraz pomoc polegająca na rozłożeniu na raty należności z tytułu sprzedaży nieruchomości z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa z preferencyjnym oprocentowaniem (2%).
 
 
 
Od 1 stycznia 2014 r. stosownie do przepisów art. 4 ust. 8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (Dz. Urz. UE L 358 z 16.12.2006, str. 3) pomoc będzie mogła być przyznawana na zakup gruntów poza gruntami przeznaczonymi na cele budowlane, w cenie nie przekraczającej 10% wydatków kwalifikowanych inwestycji. Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej pomoc udzielana na podstawie ww. przepisu nie może dotyczyć wyłącznie zakupu ziemi, lecz może być stosowana w przypadku inwestycji obejmującej poza zakupem użytków rolnych zakup maszyn i urządzeń rolniczych lub zakup nieruchomości innych niż użytki rolne.

Aktualnie procedowana jest nowelizacja rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 stycznia 2009 r. w sprawie realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. Nr 22, poz.121 z późn. zm.) mająca na celu dostosowanie zasad udzielania dopłat do nowoudzielonych kredytów na zakup użytków rolnych tj. w formule de minimis lub przy zachowaniu ograniczenia 10% kosztów zakupu użytków rolnych w kosztach kwalifkowanych całej inwestycji na finansowanie której producenci rolni ubiegać się będą o kredyt z dopłatami do oprocentowania ze środków będących w dyspozycji ARiMR.

Agencja Nieruchomości Rolnych będzie stosowała przy sprzedaży ziemi z zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa zasady rozłożenia spłaty należności na raty określone w art. 31 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2012 r. poz. 1187, z późn. zm.).

Od 1 stycznia 2014 r. ulgi w podatku rolnym udzielne na podstawie przepisów art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym z tytułu nabycia użytków rolnych będą stosowane w formule pomocy de minimis.

Źródło: MRiRW
W dniu 9 grudnia br. Marszałek Sejmu RP Ewa Kopacz wydała Postanowienie nr 21 Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej o przyjęciu zawiadomienia o utworzeniu Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. W dniu dzisiejszym ukazała się w dzienniku „Rzeczpospolita” informacja o nabyciu osobowości prawnej przez Komitet i z tym dniem rozpoczyna się ogólnopolska akcja zbierania podpisów pod obywatelskim projektem ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt.
 
Komitet utworzyli Członkowie Krajowej Rady Izb Rolniczych by poprzez możliwość wykonywania inicjatywy ustawodawczej przez obywateli przywrócić możliwość dokonywania w Polsce uboju rytualnego, który od dnia 1 stycznia br. jest zabroniony. Komitet od dnia przyjęcia zawiadomienia ma 3 miesiące na zebranie 100 000 podpisów obywateli popierających projekt, który wraz z wykazem podpisów musi zostać wniesiony do Marszałka Sejmu RP.
 
krus.jpgUchwałą nr 9 Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników z 7 listopada 2013 r., miesięczna składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w I kwartale 2014 r. została ustalona w wysokości 42,00 zł za każdą osobę podlegająca temu ubezpieczeniu. Osoby objęte wymienionym ubezpieczeniem na wniosek w ograniczonym zakresie opłacają 1/3 pełnej składki, tj. 14 zł. Podstawowa miesięczna składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe (stanowiąca 10% emerytury podstawowej obowiązującej w ostatnim miesiącu poprzedniego kwartału) w I kwartale 2014 r. będzie wynosić 83 zł.
 
 
 
Osoby ubezpieczone w gospodarstwie rolnym o powierzchni od 50 ha przeliczeniowych użytków rolnych wzwyż opłacają dodatkową miesięczna składkę na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, która w I kw. 2014 r. będzie wynosić:

  • 12% emerytury podstawowej, tj. 100,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych do 100 ha przeliczeniowych
  • 24% emerytury podstawowej, tj. 199,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych powyżej 100 ha przeliczeniowych do 150 ha przeliczeniowych
  • 36% emerytury podstawowej, tj. 299,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych powyżej 150 ha przeliczeniowych do 300 ha przeliczeniowych
  • 48% emerytury podstawowej, tj. 399,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych powyżej 300 ha przeliczeniowych.

Ustawowy termin uregulowania należnych składek za IV kwartał upływa 31 stycznia 2014 r.
 
Źródło: KRUS

jaja.jpgWe wrześniu br. MRiRW skierowało do konsultacji społecznych projekt "ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych" oraz "ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia", ktory min. zwiększa zakres kompetencji IJHARS w zakresie kontroli producentów jaj. Zarząd KRIR odniósł się negatywnie do tego pomysłu, przekazując następującą opinię: "W odpowiedzi na pismo znak R-mdj-jt-022-2/2013(3186) z dnia 25.09.2013 r. dotyczące opinii do projektu "ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych" oraz "ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia" uprzejmie informuję, że Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych jest przeciwny obejmowaniu dodatkowych grup rolników kontrolami IHARS.

 

Wszyscy rolnicy zobowiązani są do spełniania norm wynikających z zasady wzajemnej zgodności i podlegają szczegółowym kontrolom, które powinny zapewnić, że żywność produkowana w gospodarstwie odpowiada wymaganym standardom. Wprowadzanie obowiązku rejestrowania gospodarstwa w dodatkowych instytucjach kontrolnych nałoży na rolnika niepotrzebne obowiązki administracyjne. Ponadto przyczyni się do zwiększania biurokracji w instytucjach otoczenia rolnictwa."

Ministerstwo nie uwzględniło tej opinii wyjaśniając, że obowiązek rejestracji w IJHARS dotyczy zaledwie 330 gospodarstw produkujących jaja, a objęcie ich kontrolami przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa konsumentrów.

Odpowiedź MRiRW  na opinię KRIR dot. zmiany ustawy o ijhars

senatrp.jpgW związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego w sprawie niezgodności z Konstytucją RP zapisów ustawy o ochronie przyrody, dotyczących szkód powodowanych przez bobry Komisja Ustawodawcza Senatu RP przygotowała projekt zmiany tej ustawy i zwiekszenia zakresu odszkodowań paconych przez skarb państwa za szkody powodowane przez bobry. Wykorzystując tę nowelizację Zarząd KRIR przekazał opinię, w której zaproponowano rozszerzenie odpowiedzialności skarbu państwa na szkody powodowane przez inne gatunki zwierząt, w tym szczególnie żurawie, dzikie gęsi, borsuki oraz kruki, kormorany i wydry.

opinia KRIR w prawie projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com