W piątek 5 maja 2023 r. na wspólnym posiedzeniu Parlamentarnych Zespołów: ds. Gospodarstw Rodzinnych, ds. uregulowania ustawowego polityki górskiej i ds. Wsparcia Rolnictwa Ekologicznego i Przetwórstwa Ekologicznego omawiano projekt Kodeksu Rolnego. projekt Kodeksu Rolnego opracowano analizując prawo rolne obowiązujące nie tylko w krajach członkowskich Unii Europejskiej, ale także w wieku innych spoza Wspólnoty. W założeniu ma on być kompleksowym aktem prawnym regulującym podstawowe zagadnienia dotyczące działalności rolniczej i jej ochrony, statusu prawnego gospodarstw rolnych i wykonywania zawodu rolnika. Ma on przejąć większość innych ustawowych regulacji z zakresu prawa rolnego, tak by rolnicy mieli łatwość zapoznawania się z regulacjami prawnymi skupionymi w jednym akcie prawnym zamiast w wielu rozproszonych. Kodeks ma być drogowskazem, jeśli jest kolizja przepisów dotyczących rolników i rolnictwa z innymi przepisami, to kodeks ma pierwszeństwo – podkreślał pan poseł Grzegorz Wojciechowski, jeden ze współautorów Kodeksu rolnego. Nowe prawo określa zadania państwa w odniesieniu do rolnictwa z uwzględnieniem celów Wspólnej Polityki Rolnej UE zapisanych w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a także zadań stanowiących treść krajowej polityki rolnej. Projektowane przepisy obejmują zadania zarówno władz rządowych, jak i samorządowych, przy czym zadania samorządu dotyczą głównie ochrony rolnictwa w ramach gospodarki przestrzennej, a także w zakresie organizacji rynków lokalnych dla sprzedaży bezpośredniej produktów rolnych. Kodeks określa, czym jest działalność rolnicza (odwołano się w nim do definicji z prawa UE, czyli zarządzającego gospodarstwem), a także podstawowe zasady jej ochrony, m.in. prawo rolnika do niezakłóconego jej prowadzenia czy też ochronę działalności rolniczej w procesach inwestycyjnych realizowanych na gruntach rolnych.
Ważną zmianą, o ile nie najważniejszą – przyznają autorzy – jest upodmiotowienie gospodarstwa rolnego i określenie jego natury jako przedsięwzięcia rodzinnego. To ułatwi rodzinom rolniczym pełne uczestnictwo w prowadzeniu gospodarstwa, dokonywanie różnych transakcji związanych z jego prowadzeniem, jak również spowoduje, że młodym rolnikiem, uprawnionym do korzystania z uprawnień przewidzianych dla młodych rolników w zakresie korzystania z funduszy UE może być nie tylko młody rolnik kierujący gospodarstwem ale również młody rolnik, który w ramach rodzinnego porozumienia takim gospodarstwem współkieruje. Takie podejście pozwala też uniknąć sytuacji, gdy w wyniku odziedziczenia następcy są pozbawieni praw związanych z wcześniejszym prowadzeniem gospodarstwa. Autorzy uważają, że status gospodarstw powinien być bliższy spółkom prawa handlowego. Powinny one tak jak spółki mieć zapewnioną kontynuację swojej działalności bez względu na to, co wydarzy się z osobami kierującymi nim. Podnoszą, że to właśnie gospodarstwa powinny być podmiotami, a nie ich właściciele.
Dziękując panu Grzegorzowi Wojciechowskiemu za ogromny wysiłek, jaki włożył w przygotowanie Kodeksu rolnego pan Wiktor Szmulewicz Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych podkreślił, że zaczynamy rozmawiać o prawie, które będzie chroniło produkcję rolną Zapewnił, że wszystkie Izby Rolnicze już otrzymały projekt nowego prawa i że wyrażą opinię na jego temat, która następnie zostanie przedstawiona w toku prac nad Kodeksem. Podniósł, że prace nad tworzeniem nowego prawa powinny być objęte kalendarium. Gotowość nad dalszymi pracami zgłosiła także pani Dorota Grabarczyk, wypowiadając się w imieniu Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka. Głos w sprawie Kodeksu zabrał pan Jacek Zarzecki, prezes zarządu Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego. W jego ocenie prace nad Kodeksem powinny przebiegać sprawnie, tak żeby jak najszybciej stał się on obowiązującym w Polsce prawem.
Pani Anna Gembicka, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi dziękując panu Grzegorzowi Wojciechowskiemu za gigantyczną pracę, jaką wykonał podkreślała aby dyskusji o Kodeksie prowadzić z rolnikami, żeby to właśnie oni opiniowali nowe prawo. Minister zadeklarowała, że jest gotowa do współpracy, żeby jak najszybciej został wypracowany ostateczny kształt Kodeksu rolnego, który następnie zostanie przyjęty przez Parlament.
W poniedziałek 8 maja 2023 r. na posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Wsparcia Rolnictwa Ekologicznego i Przetwórstwa Ekologicznego omówiono:
- Dostawy żywności ekologicznej do szkół - perspektywy innych krajów i polskie możliwości.
- Bionawozy - szansa na poprawę jakości plonów i żyzności gleby.
- Informowanie rolników i doradców o metodach podnoszenia efektywności produkcji ekologicznej.
- Rolnictwo ekologiczne w praktyce.
Od 2023 r. realizowany będzie Plan Strategiczny dla WPR na lata 2023-2027, który zawiera kontynuację wsparcia finansowego rolników do powierzchni użytków rolnych rolnictwa ekologicznego w ramach interwencji – Rolnictwo ekologiczne. Wsparcie to w dalszym ciągu będzie dotyczyło zarówno utrzymania praktyk rolnictwa ekologicznego po okresie konwersji, jak również w trakcie okresu konwersji, tj. czasu wymaganego do przejścia z produkcji nieekologicznej na produkcję ekologiczną, w którym stosuje się przepisy dotyczące produkcji ekologicznej. Plan Strategiczny przewiduje również inne interwencje wspierające rozwój produkcji ekologicznej, w tym rynku produktów ekologicznych, które zostały opisane w rozdziale IV niniejszego dokumentu.
W tym samym dniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi obradowała nad działaniami Unii Europejskiej w związku z sytuacją rolnictwa spowodowaną wojną w Ukrainie. Informacje przedstawili: Komisarz Unii Europejskiej ds. Rolnictwa pan Janusz Wojciechowski.
Komisja Europejska w związku z wybuchem wojny w Ukrainie uruchomiła szereg mechanizmów skierowanych na ustabilizowanie sytuacji w rolnictwie, które Europejski Trybunał Obrachunkowy w raporcie 9/2023 ocenił pozytywnie. Wybuch wojny uprzedził znaczący wzrost energii i surowców w tym gazu i związany z tym kilkukrotny wzrost cen nawozów. Stan ten wymusił potrzebę pierwszej interwencji KE, włączającej sektor nawozów do systemu pomocy publicznej, co skutkowało ustabilizowaniem cen. Wybuch samej wojny i blokada portów Morza Czarnego i transportu drogowego praktycznie zatrzymała eksport z Ukrainy rekordowego zbioru ziarna, tj. ponad 107 mln ton. Unia Europejska wychodząc naprzeciw trudnej sytuacji, oprócz jednoznacznego potępienia działań Rosji podejmowała kolejne kroki w postaci embarg czy ustanowienia kolejnych transzy pomocy. Wymiernym mechanizmem pomocy była dalsza liberalizacja handlu m.in. mięsa drobiowego (liberalizacja w zakresie większości zbóż, kukurydzy czy rzepaku nastąpiła już w 2014 r.). W okresie od kwietnia 2022 r. do końca marca 2023 r. Ukraina wyeksportowała 48 mln ton ziarna (pszenicy, kukurydzy, rzepaku i słonecznika), przy czym 24 mln ton do krajów Afryki i Azji i 24 do państw Unii Europejskiej. Do 5 państw przyfrontowych Ukrainy, tj. Polski, Rumunii, Węgier, Bułgarii i Słowacji trafiło 10 230 tys. ton, przy czym do Polski 3362 tys. ton, do Rumunii 2,5 mln ton, Węgier 2,3 mln ton, Bułgarii 1115 tys. ton, Słowacji 830 tys. ton. Największym państwem tranzytowym była Rumunia, do której wysłano ponad 9 mln ton (zostało w niej 2,5 mln ton), do Polski wysłano 4100 tys. ton (zostało 3362 tys. ton). Skala importu docelowego była największa w Polsce, tj. 3300 tys. ton, co przełożyło się na 10% skali produkcji krajowej. Formy pomocy KE przejawiały się w następujący sposób. Pierwsza decyzja KE, która zapadła w marcu 2022 r. polegała na przyjęciu ramowego komunikatu dotyczącego pomocy publicznej, w którą zostało włączone rolnictwo. Kolejnym było uzyskanie zgody (na wniosek Polski) na dopłatę do nawozów w wysokości 836 mln euro. Następna kwota – 126 mln euro została przekazana na dopłaty do zakupu zbóż. Trzecią pulę pomocy – 435 mln euro przeznaczono na kolejną pomoc zbożową. W tym czasie zapadły 3 decyzje na uruchomienie rezerwy kryzysowej dla WPR dla Polki z zabezpieczonych środków w wysokości 435 mln euro. Pierwsza w wysokości 44 mln euro dla producentów jabłek i trzody chlewnej, druga pomoc w wysokości 30 mln euro na dofinasowanie zbożowe i kolejna w wysokości 40 mln euro. W okresie kryzysu wojennego KE udzieliła i zaakceptowała pomoc krajową dla Polski w łącznej w wysokości 1 mld 620 mln euro.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Ryszard Bartosik, poinformował o zawiązaniu się koalicji 5 państw przyfrontowych, tj. Polski, Bułgarii Węgier, Rumunii i Słowacji, której głównym celem było uznanie niekorzystnego wpływu wojny w Ukrainie na rolnictwo w tych krajach. Wspólne działania doprowadziły do zablokowania importu do tych krajów. Ponadto zdecydowano o przekazaniu, po uzyskaniu zgody przez KE, 10 mld zł na pomoc dla producentów pszenicy i kukurydzy, pomoc dla producentów innych zbóż, dopłaty do nawozów oraz transportu zbóż i rzepaku.
W trakcie dyskusji podniesiono kwestie bardzo trudnej sytuacji ze zbytem zbóż i rzepaku oraz problemu z samym skupem, jak i proponowanymi kwotami skupu poniżej kosztów produkcji. Wspomniano o zagrożeniu na innych rynkach, tj. owoców i warzyw poprzez niekontrolowany napływ mrożonek na poziomie zagrażającym tegorocznym zbiorom. Poruszono kwestie kontroli na granicach zewnętrznych wpływających zbóż i minimalizowania ryzyka dostania się na teren kraju produktów rolnych nie spełniających standardów unijnych. Przedstawiciele branży mleczarskiej byli przeciwni sankcjom ograniczającym transport podnosząc, iż są zadowoleni z bilansu eksportu produktów mleczarskich na Ukrainę. Zagrożenia swojej produkcji ze strony napływających produktów nie widzieli również przedstawiciele rynku produkującego miód i produkty pochodne. Jak podkreślano w relacjach z Ukrainą występuje korzystny bilans handlowy w tym zakresie.
We wtorek 9 maja 2023 r. połączone Komisje: Infrastruktury oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi przeprowadziły pierwsze czytanie i rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz ustawy – Prawo budowlane. Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Rafał Romanowski. Projekt ma na celu stabilizację rynku zbóż w związku z napływem zboża z Ukrainy oraz rozszerzenie katalogu inwestycji (budów) niewymagających decyzji o pozwoleniu na budowę, a wymagających jedynie dokonania zgłoszenia o jednokondygnacyjne budynki gospodarcze i wiaty o prostej konstrukcji, związane z produkcją rolną, o powierzchni zabudowy do 300 m², przy rozpiętości konstrukcji nie większej niż 7 m i wysokości nie większej niż 7 m, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane. Komisje przyjęły poprawki pozwalające na uproszczenie procedury uzyskiwania zgody budowlanej dla obiektów budowlanych służących do przechowywania zboża (placów składowych, hal namiotowych czy silosów zbożowych) o maksymalnej pojemności do 5000 ton, położonych na terenach portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Posłem sprawozdawcą wybrany został pan Kazimierz Choma.
W tym dniu Komisje rozpatrzyły też poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do przedmiotowego projektu ustawy. Komisje wniosły o ich odrzucenie. Poprawki miały na celu m.in.: - usunięcie przepisów dotyczących przewozów kolejowych, umożliwienie wydania przez organ administracji architektoniczno-budowlanej decyzji o pozwoleniu na budowę w ciągu 7 dni, uściślenie przeznaczenia nowo powstałych konstrukcji wyłącznie do celów magazynowych.
W tym samym dniu na wspólnym posiedzeniu komisji: Finansów Publicznych oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Projekt przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Ryszard Bartosik. Projekt ma na celu zmniejszenie kosztów produkcji w gospodarstwach rolnych produkujących świnie, owce, kozy i konie przez wprowadzenie wsparcia finansowego do oleju napędowego wykorzystywanego w ich produkcji. Komisje przyjęły poprawki mające na celu doprecyzowanie sposobu ustalania limitów kwot zwrotu podatku akcyzowego w odniesieniu do poszczególnych gatunków zwierząt oraz przeniesienie treść punktu 3 w art. 1 do nowego art. 3a. Posłem sprawozdawcą wybrany został pan Jerzy Małecki.
W tym samym dniu Komisje rozpatrzyły poprawkę zgłoszoną w czasie drugiego czytania do przedmiotowego projektu ustawy. Komisje wniosły o jej odrzucenie. Poprawka miała na celu zmianę ilości paliwa ze 110 na 126 litrów będących podstawą do obliczania stawki zwrotu podatku na jeden litr oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
Tego dnia Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa. Projekt omówił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Ryszard Bartosik. W projekcie proponuje się utworzenie Funduszu Ochrony Rolnictwa, a także uregulowanie zasad jego finansowania. Ze środków Funduszu będą wypłacane rekompensaty producentom rolnym w przypadku braku zapłaty za produkty rolne zbyte podmiotowi prowadzącemu działalność w zakresie skupu, przechowywania, obróbki lub przetwórstwa produktów rolnych, który stał się niewypłacalny. Komisja przyjęła poprawki o charakterze doprecyzowującym oraz poprawkę zakładającą wykreślenia ust. 3, 5 i 6 w art. 17 zakładających, m.in. że: kary pieniężne (nakładane na tego kto nie przekazuje kwartalnej deklaracji o wysokości naliczonych wpłat na Fundusz w określonym terminie) stanowią dochód budżetu państwa; do postępowań w sprawach nakładania kar stosuje się przepisy działu IVA Kodeksu postępowania administracyjnego; do egzekucji kar stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa. W czasie drugiego czytania zgłoszono 30 poprawek. Komisje wniosły o odrzucenie 29 poprawek. Jedna poprawka została wycofana przez wnioskodawców.
W czwartek 25 maja 2023 r. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła uchwałę Senatu w sprawie ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa. Senat zaproponował 3 poprawki. Komisja wniosła o odrzucenie zmian w treści ustawy. Sprawozdawcą wybrano pana posła Macieja Górskiego.
W tym samym dniu na posiedzeniu Senackiej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzono informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat programów wsparcia dla rybołówstwa i rybactwa śródlądowego, którą przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Krzysztof Ciecióra. Posiedzenie zorganizowano z inicjatywy środowisk rybackich i wędkarskich.
Jak poinformował wiceminister rolnictwa, w życie wchodzi nowy program pomocowy, którego ustawa wdrożeniowa jest na etapie pierwszego czytania w Sejmie. Program Fundusze Europejskie dla Rybactwa1 to program służący wdrażaniu w Polsce środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, zatwierdzony przez Komisję Europejską 9 grudnia 2022 r. Całkowita alokacja przeznaczona dla Polski wynosi 732 mln euro, w tym 512,4 mln euro wkładu EFMRA i 219,6 mln euro z budżetu krajowego. Zaplanowany podział środków w ramach programu przewiduje m.in. na rybołówstwo morskie i śródlądowe 204, 36 mln euro. W ocenie wiceministra dla rybołówstwa morskiego wyzwanie stanowi utrzymanie zakazu połowu dorsza na Bałtyku i brak rekompensat z tego tytułu, a także potrzeba przekształcenia i modernizacji floty. W trakcie dyskusji przedstawiciele gospodarstw karpiowych zwrócili się o znacząco wyższe wsparcie ich produkcji od zakładanej w nowym programie, m.in. ze względu na znaczne niedoszacowanie rekompensat wodno-środowiskowych. Na niewłaściwe traktowanie i niskie rekompensaty skarżyli przedstawiciele rybactwa śródlądowego. Kontrowersje dotyczyły też wysokości wsparcia covidowego i wojennego branży śródlądowej, różnic między producentami karpia i pstrąga.
Na mającym tegoż dnia miejsce posiedzeniu Senackich Komisji Środowiska oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzono informację Ministra Klimatu i Środowiska oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat możliwości przeciwdziałania szkodom w sektorze rybołówstwa oraz w uprawach rolnych powodowanym przez gatunki chronione.
Informację przedstawili podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Krzysztof Ciecióra oraz generalny dyrektor ochrony środowiska pan Andrzej Szweda-Lewandowski. W ocenie przewodniczącego Komisji Środowiska pana senatora Zdzisława Pupy, wspartego przez pana senatora Janusza Gromka, sytuacja związana ze szkodami wyrządzanymi przez gatunki chronione takie jak wilki czy kormorany wymaga działań radykalnych i zdecydowanych. Jak wskazywano, wypłacane odszkodowania w żaden sposób nie pokrywają strat spowodowanych przez kormorany, bobry czy foki. Według pana senatora Zdzisława Pupy nie chodzi tu o interes indywidualny, a o narodowy interes gospodarczy. Dlatego należy gospodarować populacjami gatunków chronionych tak, by nie zagrażały one innym gatunkom. Wiceminister rolnictwa zapewnił, że resort pracuje nad uregulowaniem tego problemu i nie uchyla się od przygotowania odpowiednich zasad rekompensowania szkód powodowanych przez gatunki chronione, m.in. kormorany. „Kormorany stały się dzisiaj problemem nie tylko polskim, ale i ogólnoeuropejskim” – mówił, dodając, że działania na poziomie krajowym nie przyniosą jednak zamierzonego rezultatu, czyli poprawy sytuacji hodowców w Polsce. „Widzimy, co się dzieje, te ptaki migrują, są w tym sprawne i sprawnie się też rozmnażają. To jest problem ogólnoeuropejski” – zaznaczył wiceminister rolnictwa.
We wtorek 23 maja 2023 r. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła informację na temat zwalczania wirusa Afrykańskiego Pomoru Świń i grypy ptaków. Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Krzysztof Ciecióra.
Działania w ramach zwalczania Afrykańskiego Pomoru Świń (ASF) realizuje na terytorium RP Inspekcja Weterynaryjna. W 2022 roku na terytorium RP stwierdzono 14 ognisk ASF u świń w 5 województwach oraz 2113 ognisk u dzików w 13 województwach. Najwięcej ognisk u świń (7) stwierdzono w województwie wielkopolskim, natomiast u dzików (780) w województwie dolnośląskim.
W 2023 r. na terytorium RP stwierdzono 1442 ogniska ASF u dzików w 12 województwach oraz 1 ognisko ASF u świń. Liczba świń we wszystkich ogniskach w gospodarstwach wynosiła 3064 sztuk, przy czym padło 212 świń, a 2842 sztuk zostało zabitych. Dodatkowo prewencyjnie wdrożono likwidację świń w obszarach objętych ograniczeniami lub w gospodarstw kontaktowych, uśmiercając 420 sztuk świń w 5 gospodarstwach.
Komisja Europejska w celu ograniczenia zasięgu ASF ustanowiła regionalizację obejmującą obszary najwyższego poziomu ryzyka rozprzestrzenienia się tej choroby. W Polsce na podstawie złożonych wniosków Głównego Lekarza Weterynarii do Komisji Europejskiej w 2022 roku dokonano zmian w 297 gminach. W 2023 roku do 18 maja dokonano zmian w 163 gminach. Inspekcja Weterynaryjna w 2023 roku przeprowadziła 18016 kontroli. W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami wydano 432 decyzje wzywające do usunięcia uchybień, natomiast 63 decyzje dotyczyły zabicia i czasowego zakazu utrzymywania świń.
Od kwietnia 2022 r. do końca marca 2023 roku odstrzelono w ramach odstrzałów sanitarnych 74 488 dzików, w tym od stycznia 2023 roku w ramach odstrzałów sanitarnych odstrzelono 24 286 dzików. Od początku roku 2023 do dnia 4 maja przeprowadzono łącznie 4750 zorganizowanych akcji poszukiwań dzików. W tym, 155 akcji poszukiwań z udziałem psów tropiących, 33 akcje z użyciem dronów, 36 akcji z łącznym udziałem dronów i psów tropiących.
Odnośnie do grypy ptaków w 2023 r. na terytorium RP stwierdzono 58 ognisk u drobiu w 9 województwach oraz 93 ogniska u dzikich ptaków w 14 województwach. Zastępca głównego lekarza weterynarii pan Paweł Meyer uzupełnił informację o dane odnośnie do wysokości odszkodowań w 2022 r. za grypę ptaków (HPAI) w związku z wykrytymi 68 ogniskami, które wyniosły łącznie wyniosły 132 592 274 zł.
Informację z wykonania planu polowań za 2022r., w tym odstrzału dzików z podziałem na województwa oraz planu polowań na 2023 r. Ministra Klimatu i Środowiska przedstawił zastępca dyrektora ds. łowiectwa w Departamencie Leśnictwa i Łowiectwa pan Maciej Szmit, podkreślił, że wykonanie planu pozyskania dzików w łowieckim roku gospodarczym 2022/2023 zostało znacznie przekroczone. W okresie od 1 kwietnia 2022 r. do 31 marca 2023 r. na terenach obwodów łowieckich dzierżawionych i zarządzanych przez Polski Związek Łowiecki i Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe odstrzelono 221 131 dzików, w tym 65 665 dzików w drodze odstrzału sanitarnego. W tym okresie odbyło się 3 780 196 polowań indywidualnych i odstrzałów sanitarnych. Dodatkowo, w okresie od 3 października 2022 r. do 31 stycznia 2023 r. odbyło się 21 129 polowań zbiorowych, w których wzięło łącznie udział 338 654 osób oraz 36 275 psów myśliwskich.
Podczas dyskusji podnoszono drastyczny spadek liczby stad trzody chlewnej utrzymujący się obecnie na najniższym poziomie od czasów II wojny światowej. Podkreślono ponoszone przez Skarb Państwa wydatki w związku z ustaloną stawkę za odstrzelane dziki (31 mln zł za odstrzały sanitarne oraz 33 mln zł za planowane odstrzały) oraz około 600 mln zł, które wydano na odszkodowania dla hodowców świń na rekonstrukcje stad oraz dodatkowe 200 mln zł w ramach programu „Locha Plus”. W 2022 roku sama Inspekcja Weterynaryjna poniosła koszty związane ze zwalczeniem ASF w wysokości około 2,8 mln zł. Wypłacono odszkodowania dla 16 gospodarstw za wybicie 4200 świń (około 2 mln zł). Pozytywnie przyjęto wprowadzone rozwiązania dotyczące uproszczeń dla gospodarstw utrzymujących świnie na własny użytek. Podkreślono konieczność zintensyfikowania działań służących odbudowywaniu stanu pogłowia m.in. poprzez stworzenie odpowiednich warunków minimalizujących ryzyko poprzez zwiększenie odstrzału dzików jako wektora i rezerwuaru choroby czy rozpropagowanie oprysków odstraszających.
W tym samym dniu Podkomisja stała do spraw bezpieczeństwa żywności i eliminowania nieuczciwych praktyk w obrocie żywnością rozpatrzyła informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat skutków wdrożenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2022/870 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie środków tymczasowej liberalizacji handlu będącej uzupełnieniem koncesji handlowych mających zastosowanie do ukraińskich produktów na podstawie Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony dla funkcjonowania sektora rolno-spożywczego w Polsce.
Informację przestawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Ryszard Bartosik. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 30 maja 2022 roku (tzw. regulacja ATM) zawiesiło czasowo cła w imporcie towarów z Ukrainy, które nie były wcześniej w pełni zniesione na podstawie m.in. Układu o stowarzyszeniu UE-Ukraina. Dotyczyło to ceł na import z Ukrainy produktów z takich sektorów jak: mięso drobiowe i jaja, mięso wieprzowe i wołowe (w stosunku do wieprzowiny i wołowiny zniesienie ceł nie miało znaczenia, gdyż ukraińskie zakłady na chwilę obecną nie mają dopuszczenia na rynek UE), produkty mleczarskie, niektóre zboża i produkty ich przetwórstwa, miód, niektóre warzywa, owoce i ich przetwory, alkohol etylowy i inne.
Minister Bartosik zwrócił uwagę, że część produktów, których import istotnie wzrósł w 2022 r., miała już wcześniej zerowe stawki celne. Dotyczy to m.in. kukurydzy, rzepaku, pszenicy wysokiej jakości czy owoców miękkich. "W przypadku tych produktów nie można mówić o tym, że regulacja ATM spowodowała otwarcie rynku UE, przyczyniając się do wzrostu importu, gdyż unijne cła były zerowe już przedtem" – zaznaczył. Według danych MRiRW wartość importu produktów objętych regulacją ATM wyniosła w 2022 r. ponad 375,9 mln euro wobec 99,3 mln euro w 2021 r. (wzrost o ponad 278 proc.). Natomiast wartość produktów, które już wcześniej były objęte unijną stawką celną 0 proc. w imporcie z Ukrainy, wzrosła z 830,5 mln euro w 2021 r. do 2,29 mld euro w 2022 r. (wzrost o ponad 175 proc.). Jak zaznaczył sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Ryszard Bartosik, MRiRW zleciło Instytutowi Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ) analizę zmian w imporcie z Ukrainy. Z tej analizy wynika, że wyraźny wzrost wartości przywozu z Ukrainy do Polski nastąpił już przed wejściem w życie rozporządzenia ws. liberalizacji handlu. W kwietniu 2022 r. z Ukrainy sprowadzono do Polski produkty warte ponad 188 mln euro. Zwiększył się przywóz m.in. kukurydzy, olejów oraz makuchów. W maju 2022 r. import nieco spowolnił, natomiast w czerwcu 2022 r. jego wartość przekroczyła 200 mln euro. W kolejnych miesiącach 2022 r. notowano wzrosty wartości przywozu licząc miesiąc do miesiąca, a następnie stabilizację na poziomie 320-350 mln euro miesięcznie.
W ubiegłym roku polski import produktów rolno-spożywczych z Ukrainy w ujęciu wartościowym zwiększył się blisko trzykrotnie w porównaniu z 2021 r., osiągając niemal 2,7 mld euro. Wzrósł również eksport, jednak jedynie o 15 proc., co skutkowało znaczącym wzrostem deficytu we wzajemnych relacjach handlowych – z 0,1 do 1,8 mld euro. Dynamiczny wzrost importu z Ukrainy w 2022 r. spowodował, że stała się ona dla Polski drugim po Niemczech największym rynkiem zaopatrzenia w produkty rolno-spożywcze. Największe wzrosty importu z Ukrainy w ujęciu wartościowym odnotowano w przypadku kukurydzy, oleju słonecznikowego, rzepaku, pszenicy, cukru, oleju sojowego oraz nasion soi. Początek 2023 r. przyniósł wyraźne zmniejszenie wartości importu z Ukrainy - przekazał IERiGŻ.
Instytut przeanalizował również wzajemne konkurowanie polskich i ukraińskich producentów na rynkach zagranicznych. Jak podano, tylko część produktów rolno-spożywczych konkuruje ze sobą na rynku UE. W przypadku Polski produkty te tworzą 1/3 eksportu rolno-spożywczego ogółem. Dotyczy to m.in. takich produktów, jak pszenica, mięso drobiowe, jaja, mrożonki owocowe, ale również wysoko przetworzonych wyrobów spożywczych, w tym wyrobów cukierniczych i pieczywa cukierniczego. Wysoka konkurencja Polski i Ukrainy na rynku unijnym występuje także m.in. w przypadku nasion rzepaku, kukurydzy, miodu naturalnego oraz czekolady.
"Mając na uwadze poważny wzrost importu ukraińskich towarów-rolno-spożywczych do UE, w tym do Polski i innych państw sąsiadujących z Ukrainą, Polska zabiegała w dyskusjach na unijnym forum o modyfikację środków ATM, tak aby lepiej uwzględniały ochronę m.in. polskich producentów" - podkreślił wiceszef resortu rolnictwa.
Jak mówił, dyskusja na forum UE w tej sprawie trwała do końca kwietnia br. Jednakże Komisja Europejska uwzględniła te postulaty jedynie w niewielkim stopniu. Większość krajów UE poparła regulację przedłużającą ATM do czerwca 2024 r. w wersji proponowanej przez KE. Parlament Europejski poparł projekt na posiedzeniu 9 maja 2023 r. Ostateczne zatwierdzenie tego rozporządzenia planowane jest jeszcze w maju 2023 r. - zaznaczył. Sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Ryszard Bartosik ponadto poinformował, że Ministerstwo Rozwoju i Technologii na wniosek Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi występowało również do KE o wszczęcie postępowania z art. 4 regulacji ATM, tj. postępowania w sprawie przywrócenia warunków taryfowych. Na ten moment polskie wnioski nie zostały zrealizowane. "Komisarz ds. rolnictwa w dyskusjach z krajami UE potwierdzał gotowość do wszczęcia takiego postępowania, wymieniając w tym kontekście produkty zgłoszone przez Polskę (pszenica, mąka pszenna, mięso drobiowe, jaja). Komisarz proponował, aby ta procedura została wszczęta już na mocy nowej regulacji ATM (która ma wejść w życie od 6 czerwca 2023 r.) ze względu na korzystniejsze zapisy w sprawie długości jej trwania".
W tym samym dniu połączone Komisje: do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi przeprowadziły pierwsze czytanie i rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych, a także ich funkcjonowaniu. Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Janusz Kowalski.
Przygotowana ustawa odpowiada na pilną potrzebę zwiększenia liczby stabilnych, sterowalnych i odpornych na zmienne uwarunkowania meteorologiczne i czynniki zewnętrzne instalacji odnawialnych źródeł energii w polskim miksie energetycznym. Przyjmuje się, że biogazownie rolnicze mogą produkować energię nawet przez 8 000 godzin rocznie (90% czasu), w przeciwieństwie do innych instalacji OZE, których sprawność energetyczna waha się od 10 do 30%. W świetle aktualnej sytuacji geopolitycznej i w dobie kryzysu energetycznego – zwiększanie udziału stabilnych i niezależnych od zewnętrznych dostawców energii instalacji jest szczególnie istotne. Rozwój biogazowni rolniczych stanowi narzędzie do efektywnego wykorzystania dostępnych w gospodarstwie rolnym zasobów energetycznych. Sytuacja, w której surowce do tego rodzaju instalacji są produkowane na miejscu, zużywane na miejscu, a następnie, jako poferment, lokalnie wykorzystywane na potrzeby nawożenia gleb uprawnych stanowi sytuację tak dalece pożądaną, że zasługuje na szczególne rozwiązania prawne, które pozwolą upowszechnić ten model w całej Polsce. Celem projektu ustawy jest wprowadzenie ułatwień dla przedsięwzięć w zakresie rozwoju biogazowni rolniczych co przyczyni się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa i niezależności energetycznej Polski. W zależności od lokalizacji inwestycji, jej wielkości, podmiotu uprawnionego czy wykorzystywanych substratów, projekt ustawy przewiduje różny poziom uproszczeń. Tym samym różny będzie zakres stosowania projektowanych ułatwień w zależności od złożoności poszczególnych przedsięwzięć.
Komisje przyjęły poprawki o charakterze redakcyjno-legislacyjnym oraz poprawki mające na celu usunięcie możliwych wątpliwości interpretacyjnych. Posłem sprawozdawcą wybrany został pan Piotr Uruski.
W środę 24 maja 2023 r. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła informację na temat funkcjonowania Krajowej Grupy Spożywczej i jej wpływu na kształtowanie rynków rolnych.
Informację przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych pan Karol Rabenda, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Janusz Kowalski oraz prezes Krajowej Grupy Spożywczej pan Marek Zagórski.
Minister Aktywów Państwowych poinformował, że Grupa Kapitałowa Krajowej Grupy Spożywczej S.A. powstała w wyniku konsolidacji spółek Skarbu Państwa z branży rolno-spożywczej. Jednym z najistotniejszych obecnie celów jest wzrost oddziaływania na wybrane segmenty sektora rolno-spożywczego, głównie przez efektywne zarządzanie, realizowaną strategię i intensywny rozwój. KGS S.A. jako spółka prawa handlowego, w podejmowaniu decyzji kieruje się rachunkiem ekonomicznym, dlatego też dążenie do zwiększenia oddziaływania na rynki rolne może być prowadzone przy zachowaniu racjonalności ekonomicznej i biznesowej. Strategia Korporacyjna Grupy Kapitałowej KGS oraz proces jej organizacji przedstawia się w następujący sposób:
- proces organizacji KGS: istotnym etapem, po zakończeniu procesu konsolidacji spółek Skarbu Państwa z branży rolno-spożywczej, było zawarcie w dniu 29 sierpnia 2022 r. porozumienia holdingowego między KGS S.A. a spółkami zależnymi. Umożliwiło to rozpoczęcie procesu integracji działalności spółek należących do GK KGS, a także współpracę w zakresie kluczowych obszarów działalności, do których należą m.in.: nadzór właścicielki i biznesowy, promocja, polityka zakupowa, inwestycje. Kolejnym istotnym krokiem w procesie integracji było przeprowadzenie analizy zero w spółkach zależnych, której celem była identyfikacja najważniejszych z punktu widzenia GK KGS szans i zagrożeń, a także możliwych do osiągnięcia efektów synergii;
- strategia korporacyjna Grupy Kapitałowej KGS: rozpoczęto działania nad aktualizacją Strategii Korporacyjnej, odpowiadając na istotne obecnie wyzwania. Zdefiniowano następujące priorytety oraz kluczowe filary w ich realizacji: optymalizacja modelu zarządzania, zapewnienie stabilności finansowej, skuteczne działania handlowe i rozwój sprzedaży, modernizacja/rozbudowa infrastruktury, transformacja ekologiczna i energetyczna oraz inwestycje kapitałowe w dotychczasowych i nowych segmentach;
- efekty finansowe funkcjonowania Grupy Kapitałowej KGS: odnotowano wzrost poziomu przychodów w każdym z segmentów działalności.
Spółki GK KGS wywierają pośredni wpływ na kształtowanie rynków rolnych, przy czym wpływ ten jest w istotnym stopniu ograniczony, co wynika z faktu, że spółki te nie są wyłącznymi ani decydującymi podmiotami w zakresie kształtowania rynków rolnych w Polsce. Dążą również do tego, aby oddziaływać na wybrane rynki rolne w podobny sposób, jak w przypadku buraka cukrowego, gdzie KGS S.A. jest wyznacznikiem cen skupu. Na kształtowanie rynków rolnych mogą mieć wpływ m.in. takie działania jak: współpraca KGS z polskimi producentami rolnymi, zapewniając zbyt polskiemu rolnictwu, aktywne prace hodowlane nad szerokim zakresem gatunków i odmian roślin uprawnych, zatrudnienie w sektorze rolno-spożywczym na poziomie przekraczającym 4,5 tys. pracowników.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi zaznaczył, że współpracował z Ministrem Aktywów Państwowych przy utworzeniu KGS. Podkreślił, że celem powstania KGS jest stworzenie silnego podmiotu działającego w modelu grupy kapitałowej, który wzmocni pozycję rynkową spółek z portfela Skarbu Państwa, jak również przyczyni się do rozwoju i wzmocnienia polskiego rolnictwa i przemysłu spożywczego. Jako podmiot przeciwstawiający się nieprawidłowościami korporacji realizuje prawidłową politykę w zakresie obrotu produktami rolnymi. Zwrócono uwagę jednak, że KGS funkcjonuje od niedawna i potencjał rynkowy KGS w początkowym okresie jest zbyt mały, aby mógł dyktować na rynku ceny, które z jednej strony mają być sprawiedliwe dla rolników za wyprodukowane przez nich towary rolne, a z drugiej strony mają być akceptowalne dla konsumentów. KGS jest wyznacznikiem prawidłowych relacji między rolnikiem a odbiorcą, co w przyszłości wpłynie również na politykę realizowaną przez inne podmioty funkcjonujące na rynku poprzez wskazanie właściwych i równorzędnych praw wynikających z realizacji umów. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi podkreśla, że KGS jest największym w Polsce i jednym z największych co do wielkości producentem cukru w Europie, którego misją jest najwyższej jakości produkcja rolno-spożywcza dla odbiorców przemysłowych i indywidualnych.
Prezes KGS zaznaczył, że spółka działa w kilku segmentach i pozycja spółki jest bardzo różna, np. 40% udziału stanowi rynek cukrowy, natomiast około 4,5% to segment przechowywania zbóż. Obecnie trwają działania konsolidujące, których celem jest uzyskanie maksymalnego efektu synergii w obrębie grupy. Wynika to z chęci zwiększenia udziału w poszczególnych segmentach oraz wzmocnienia pozycji rynkowej KGS. W celu zwiększenia zasobów wewnętrznych konieczne jest przeprowadzenie analizy sytuacji poszczególnych spółek wchodzących w skład KGS. W ramach integracji konieczne jest ujednolicenie procesów takich jak wspólne oprzyrządowanie informatyczne. Celem tych działań jest przeniesienie uzyskanego modelu wskutek powstania KGS na inne segmenty. Podkreślono również, że planowane inwestycje muszą zostać w odpowiedni sposób przygotowane. Realizowana obecnie strategia ma pozwolić na zajęcie odpowiedniej pozycji w poszczególnych segmentach.
Początkowe przychody KGS sięgały poziomu ok. 3,5 mld zł, zaś prognozowane przychody na koniec 2023 roku wynosić będą już powyżej 6 mld zł. Tempo wzrostu wynika ze zmian na rynku wraz ze wzrostem cen, jednak rozwój ten nie jest równomierny we wszystkich segmentach.
W tym samym dniu połączone Komisje Finansów Publicznych oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyły poselski projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym oraz ustawy o związkach zawodowych rolników indywidualnych
W obecnym stanie prawnym kwestia możliwości finansowania związków zawodowych rolników indywidualnych, poprzez przekazanie przez podatników podatku rolnego, będących osobami fizycznymi, 1,5% należnego podatku rolnego na rzecz wybranego rolniczego związku zawodowego nie była uregulowana, za równo w ustawie z dnia 7 kwietnia 1989 r. o związkach zawodowych rolników indywidualnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 99), jak i w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 333).
Proponuje się w ustawie o podatku rolnym dodanie art. 6d i 6e. Zaproponowane przepisy regulują w jaki sposób właściwy organ podatkowy przekazuje kwotę w wysokości nieprzekraczającej 1,5% należnego podatku rolnego na rzecz wybranego przez tego podatnika podatku rolnego związku zawodowego rolników indywidualnych uprawnionego do otrzymania tej kwoty. Będzie to następować na wniosek tego podatnika.
W ustawie o związkach zawodowych rolników indywidualnych proponuje się dodanie art. 8b i 8c. Przepisy te regulują warunki które musi spełnić rolniczy związek zawodowy, aby został wpisany na listę związków na rzecz których może być przekazane 1,5% podatku rolnego.
W ramach przewidywanych skutków społecznych i gospodarczych można założyć, że uzyskanie przez rolnicze związki zawodowe dodatkowego źródła finasowania spowoduje większą aktywność tych organizacji i większe zainteresowanie rolników, aby przystępować do struktur związkowych. W zakresie skutków finansowych, należy podkreślić że będą one korzystne dla rolniczych związków zawodowych. Projektowana ustawa będzie miała wpływ na sektor finansów publicznych w zakresie budżetów gmin, z uwagi na zmniejszenie dochodów gmin z tytułu tego podatku. Szacowana wartość uwzględnia wpływ podarku rolnego od wszystkich rodzajów podatników podatku rolnego, a więc osób fizycznych, osób prawnych, jednostek organizacyjnych, w tym spółek, nieposiadających osobowości prawnej.
Komisje przyjęły poprawki dotyczące m.in. doprecyzowania zasad przekazywania 1,5% należnego podatku na rzecz związków zawodowych rolników indywidualnych oraz związków rolniczych spółdzielni produkcyjnych, a także ograniczenia ubytku dochodów gmin. Ponadto Komisje przyjęły poprawki legislacyjne i redakcyjne.
Kontynuując proces legislacyjny Komisje: Finansów Publicznych oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyły w piątek 26 maja br. poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do przedmiotowego projektu ustawy. Zgłoszono 9 poprawek. Komisje wniosły o przyjęcie 5 poprawek i odrzucenie 4 poprawek.
Poprawki, które Komisje proponują przyjąć, miały na celu m.in.: rozszerzenie katalogu podmiotów mogących przekazać 1,5% odpisu z podatku rolnego, wprowadzenie regulacji zwrotu jednostkom samorządu terytorialnego utraconych dochodów z tytułu przekazania podmiotom uprawnionym 1,5% podatku rolnego oraz określenie takich samych warunków w zakresie struktury organizacyjnej Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, na rzecz którego podatnik podatku rolnego, będący osobą fizyczną, może wnioskować o przekazanie 1,5% podatku rolnego.
Poprawki, które Komisje proponują odrzucić, miały na celu m.in. umożliwienie przekazania 1,5% podatku rolnego dla wybranego przez siebie związku zawodowego rolników indywidualnych, który jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego.
W czwartek 25 maja br. Komisje: Finansów Publicznych oraz Gospodarki i Rozwoju rozpatrzyły uchwałę Senatu w sprawie ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej. Poprawki miały na celu wykreślenie z ustawy przepisów, które prowadzą do tego, aby przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące klauzul niedozwolonych oraz przepisy dotyczące ochrony konsumenckiej wszystkich rolników, zatem nie tylko osób fizycznych, prowadzące gospodarstwo rolne na potrzeby swojej rodziny, nieuczestniczących w obrocie gospodarczym, ale również rolników, którzy w obecnym stanie prawnym kwalifikowani są jako przedsiębiorcy.
Zdaniem strony społecznej w tym Izb Rolniczych, zakwestionowane przepisy ustawy stanowią wyłom w systemie ochrony konsumenta, gdyż w aktualnym stanie prawnym ochrona konsumentów oraz przedsiębiorców jest zapewniona przez odrębne grupy przepisów prawa, które są dopasowane do zagrożeń odnoszących się odpowiednio tak do konsumentów jak i do przedsiębiorców. Zagrożenia te są różne dla każdej z tych grup a ponadto finansowanie dla rolnika ulegnie znacznemu podrożeniu i większej biurokratyzacji.
Po ożywionej dyskusji Komisje wsparte opinią sekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości pana Marcina Warchoła oraz podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów pana Piotra Patkowskiego wniosły o odrzucenie poprawek jako niezasadnych.
W czwartek 25 maja pod przewodnictwem pana posła Kazimierza Plocke obradowała Podkomisja stała do spraw dobrostanu zwierząt gospodarskich i ochrony produkcji zwierzęcej w Polsce.
Realizując porządek dzienny zebrani na posiedzeniu wysłuchali informacji na temat problemów dotyczących dobrostanu koniowatych w związku ze zmianą ustawy o identyfikacji i rejestracji zwierząt gospodarskich oraz informacja na temat liczby złożonych przez rolników wniosków o płatności w ramach dobrostanu zwierząt gospodarskich, złożonych w ramach środków przeznaczonych na ten cel we Wspólnej Polityce Rolnej na lata 2023 – 2027. Informacje przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Krzysztof Ciecióra. W dyskusji przedstawiciele Polskiego Związku Hodowców Koni podkreślali konieczność sformatowania funkcjonalności programu komputerowej bazy danych ARiMR pozwalającego na zaciąganie danych zawartych w bazie danych Polskiego Związku Hodowców Koni. Pozwoli to właścicielom i posiadaczom koniowatych uniknąć wpisywania tych samych danych w dwie niezależnie istniejące bazy. Podniesiono również niejasne przepisy dotyczące mającego powszechnie miejsce utrzymywania koniowatych w części w budynkach a w części systemie otwartym, co podlega różnym stawkom płatności dobrostanowych. Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Krzysztof Ciecióra oraz uczestniczący w posiedzeniu pracownicy Ministerstwa zapewnili o chęci rozwiązania poruszonych niedogodności.
W piątek 26 maja 2023 r. obradowała podkomisja stała do spraw sprzedaży bezpośredniej oraz handlu detalicznego produktów wytworzonych w gospodarstwach rolnych. Posiedzeniu przewodniczył pan poseł Marek Kwitek. Realizując porządek dzienny podkomisja rozpatrzyła informację na temat najlepszych praktyk i wyzwań we wdrażaniu oraz dalszym rozwoju Rolniczego Handlu Detalicznego. Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Krzysztof Ciecióra zapoznał zebranych z wprowadzonymi zmianami oraz przedstawił nowo powstałe możliwości dla małego przetwórstwa jakim jest prowadzenie rolniczego handlu detalicznego, jak również z zagadnieniami dotyczącymi możliwych kanałów dystrybucji produktów wytworzonych we własnym gospodarstwie.
Ponadto przybliżył zebranym następujące zagadnienia:
- nadzór inspekcji weterynaryjny nad podmiotami prowadzącymi rolniczy handel detaliczny produktów pochodzenia zwierzęcego i żywności złożonej,
- nadzór państwowej inspekcji sanitarnej nad podmiotami prowadzącymi rolniczy handel detaliczny produktów pochodzenia roślinnego,
- wymagania w zakresie jakości handlowej żywności wprowadzanej do obrotu w ramach rolniczego handlu detalicznego,
- zmiany podatkowe w rolniczym handlu detalicznym.