sejmW poniedziałek 15 listopada 2021 r. połączone Komisje: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi z udziałem sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki pana Włodzimierza Bernackiego rozpatrzyły uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych. Senat rozpatrzył ustawę na 32 posiedzeniu 29 października 2021 r i uchwalił do niej 18 poprawek.

Komisje wniosły o przyjęcie 7 uchwalonych poprawek a mianowicie:

  • poprawki nr 3 – mającej na celu doprecyzowanie proponowanych przepisów w zakresie czynności objętych ich zakresem regulacji, wskazując, że są to czynności, o których mowa w art. 20 i art. 21 zmienianej ustawy;
  • poprawki nr 5 - o charakterze redakcyjnym;
  • poprawki nr 7 – mającej na celu doprecyzowanie proponowanego przepisu przez określenie podmiotu, któremu lokalne komisje udostępniają nietechniczne streszczenia doświadczeń i ich aktualizacje;
  • poprawek nr 8 i 13 – mających na celu zapewnienie spójności proponowanych przepisów w zakresie materii dotyczącej sposobu przedkładania Komisji Europejskiej nietechnicznych streszczeń doświadczeń i ich aktualizacji;
  • poprawki nr 11 – mającej na celu zapewnienie spójności proponowanych przepisów w zakresie terminologii używanej na oznaczenie uzasadnień dołączanych do wniosku o udzielenie zgody na przeprowadzanie doświadczeń na zwierzętach.
  • poprawki nr 14 zapewniającej wzór zgłoszenia kandydata na eksperta, biorącego udział w kontroli użytkownika, w tym szczegółowy zakres informacji wymaganych do zamieszczenia w takim zgłoszeniu, stanowiącym podstawę wpisania kandydata na listę ekspertów, będzie określony w przepisach powszechnie obowiązujących, zgodnie z art. 87 i art. 92 ust. 1 Konstytucji.

Pozostałe 11 poprawek senackich Komisje odrzuciły. Sprawozdawcą wybrany został pan poseł Aleksander Mrówczyński.

Uchwałę Senatu rozpatrzono i ustawę uchwalono, w brzmieniu wniesionym przez Komisje, na 42 posiedzeniu Sejmu 17 listopada 2021 r. i przekazano Prezydentowi do podpisu 18 listopada 2021 r.

We wtorek 16 listopada 2021 r. połączone Komisje: Finansów Publicznych oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyły podjętą 29 października 2021 r., na 32. posiedzeniu Senatu ,uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.

Senat zaproponował dwie poprawki a mianowicie:

  • podniesienie wskaźników przewidzianych w nowelizacji ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, stosowanych do określenia rocznego limitu zwrotu, ze 110 do 130 (w odniesieniu do gruntów rolnych) oraz z 40 do 60 (w odniesieniu do jednostek przeliczeniowych bydła),
  • podniesienie maksymalnego limitu wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym ustawy w latach 2022-2031 z przewidzianego w nowelizacji poziomu 160 600 tys. zł do 480 000 tys. zł rocznie.

Komisje wniosły o ich odrzucenie. Posłem sprawozdawcą wybrano pana Jerzego Małeckiego.

Wobec odrzucenia na 42 posiedzeniu Sejmu, poprawek wniesionych uchwałą Senatu, ustawę przekazano Prezydentowi do podpisu w brzmieniu uchwalonym 1 października 2021 r. na 38 posiedzeniu Sejmu.

W tym samym dniu połączone Komisje: Gospodarki i Rozwoju oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyły uchwałę Senatu w sprawie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi wnoszącą o wprowadzenie do jej tekstu 8 poprawek a mianowicie:

  • mających charakter techniczno – legislacyjny - poprawek 1 i 4 – 7;
  • umożliwiającą przekazywanie dokumentów w ramach udzielania informacji na żądanie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - poprawkę nr 2;
  • określającą status osób zobowiązanych do dokonywania określonych czynności w ramach procedury kontrolnej tak aby był to wyłącznie sam kontrolowany lub osoba przez niego wskazana - poprawkę nr 3;
  • nakazującą wejście ustawy w życie z zachowaniem 14-dniowej vacatio legis - poprawkę nr 8.

Komisje poparły wszystkie poprawki wniesione uchwałą Senatu.

W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Ryszard Bartosik oraz dyrektor Departamentu Przewagi Kontraktowej w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów pan Paweł Kuźma. Sprawozdawcą wybrano pana posła Jana Dudę.

Uchwałę Senatu rozpatrzono i ustawę uchwalono, w brzmieniu wniesionym przez Komisje, na 42 posiedzeniu Sejmu 17 listopada 2021 r. i przekazano Prezydentowi do podpisu 18 listopada 2021 r.

We wtorek 16 listopada 2021 r. połączone Komisje Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej przeprowadziły pierwsze czytanie i rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o scalaniu i wymianie gruntów oraz ustawy o utracie mocy prawnej niektórych ksiąg wieczystych.

Uzasadniając projekt sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Szymon Giżyński poinformował zebranych, iż w latach 2004-2019 w Polsce wykonano scalenia i wymiany gruntów na obszarze 206,47 tys. ha, co średnio rocznie stanowiło powierzchnię ok. 12,9 tys. ha. W 2020 r. wydano 15 decyzji w tej sprawie obejmującej ok. 19 tys. ha. Zlecane przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ekspertyzy wskazują, że obecnie postępowaniem scaleniowym należałoby objąć łącznie 2 mln 967 tys. ha gruntów rolnych. Zaznaczył, że celem projektu jest wprowadzenie przepisów przyczyniających się do likwidacji nadmiernego rozdrobnienia gruntów gospodarstw rolnych, poprawiając tym samym, warunki gospodarowania. Najważniejszymi rozwiązaniami procedowanej ustawy jest usprawnienie postępowań scaleniowych i wymiany gruntów a mianowicie:

  • Wprowadzona została możliwość wykorzystania środków komunikacji elektronicznej przy realizacji zadań związanych z przeprowadzaniem postępowań scaleniowych. Będzie to możliwe w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.
  • Zrezygnowano z odczytywania postanowienia o wszczęciu postępowania scaleniowego oraz decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia gruntów na zebraniach uczestników scalenia. Rozwiązanie to przyczyni się do usprawnienia przeprowadzanego postępowania administracyjnego.
  • Wprowadzony został obowiązek zamieszczania postanowienia o wszczęciu postępowania scaleniowego oraz decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia gruntów na stronach Biuletynu Informacji Publicznej urzędu obsługującego organ, który wydał postanowienie lub decyzję.
  • Wprowadzone zostały terminy dla wojewodów i sądów administracyjnych do rozpatrywania odwołań i skarg. Rozwiązanie to pozwoli na wykonywanie ostatecznych decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia gruntów w racjonalnych ramach czasowych.
  • W razie nierozpatrzenia skargi w terminie dwóch miesięcy, sądy administracyjne uwzględniające skargę, nie będą mogły uchylić zaskarżonej decyzji, a jedynie stwierdzić jej wydanie z naruszeniem prawa.
  • Przedstawiciel gminy oraz sołtys wsi zostanie włączony do komisji pełniącej funkcje doradcze przy opracowaniu projektu scalenia gruntów w związku z tym, że realizacja polityki przestrzennej odbywa się na poziomie gminy i konkretnej miejscowości.
  • Starosta będzie organem właściwym do występowania z wnioskiem do sądu wieczysto-księgowego o dokonanie wpisów w księgach wieczystych w zakresie zmian wynikających z decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia lub wymiany gruntów.
  • Nowe rozwiązania mają wejść w życie po upływie 30 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Komisje przejęły sprawozdanie wnosząc poprawki mające charakter legislacyjny zapewniające spójność i jednoznaczność przepisów ustawy. Posłem sprawozdawcą wybrany został pan Kazimierz Choma.

W środę 17 listopada 2021 r. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi z udziałem sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pana Szymona Giżyńskiego rozpatrzyła uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Senat zaproponował 4 poprawki mające charakter legislacyjny i prowadzące do zapewnienia spójności i czytelności ustawy. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi po rozpatrzeniu powyższej uchwały poparła wszystkie cztery wniesione przez Senat poprawki.

Posłem sprawozdawcą wybrano pana Leszka Galembę.

Uchwałę Senatu rozpatrzono i ustawę uchwalono, w brzmieniu wniesionym przez Komisje, na 42 posiedzeniu Sejmu 17 listopada 2021 r. i przekazano Prezydentowi do podpisu 18 listopada 2021 r.

We wtorek 23 listopada 2021 r. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów wysłuchała „Informacji Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Henryka Kowalczyka na temat nieuzasadnionej podwyżki cen nawozów stosowanych w rolnictwie oraz planu przeciwdziałania wspomnianym podwyżkom, jaki ma zamiar wdrożyć polski rząd”.

Spadek cen w oficjalnych składach wyniósł tylko 10 proc. W przypadku saletry amonowej: z 3 tys. zł za tonę w październiku, czyli przed interwencją do 2700 zł po interwencji. Cena mocznika spadła z 3,8 tys. za tonę przed interwencją do 3,5 tys. za tonę po interwencji oceniła przedstawicielka posłów wnioskodawców posiedzenia pani Dorota Niedziela. Podkreśliła, że są to oceny o ok. 40 proc. wyższe w porównaniu do połowy września. Przewodniczący komisji pan Robert Telus podniósł, że problem cen nawozów jest problemem europejskim i wymaga interwencji UE w związku z tym jakie są inicjatywy rządu dotyczące wyrównania wzrostu cen nawozów, zgłaszane do UE.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pani Anna Gembicka przedstawiając informację podkreśliła, iż Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi na bieżąco monitoruje ceny nawozów, których wzrost jest następstwem wzrostu cen gazu. Produkcję nawozów azotowych warunkuje dostęp do amoniaku, gdzie 90% kosztów produkcji to gaz ziemny. Na wzrost cen nawozów wpłynęło również inne czynniki np. wzrost cen ropy naftowej, czy rosnące ceny uprawnień do emisji CO2. W ramach pomocy dla rolników resort przyspieszył wypłatę zaliczek na dopłaty bezpośrednie oraz aktywnie działa na forum unijnej Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa. Ponadto, prowadzone są szerokie konsultacje pomiędzy ministerstwem a grupą producentów na rzecz poprawy sytuacji na rynku nawozów.

Prezes Grupy Azoty pan Tomasz Hinc poinformował, że początek IV kw. bieżącego roku to lekka stabilizacja cen gazu, niestety na bardzo wysokim poziomie – ok. 90 EUR/MWh (w analogicznym okresie 2020 r. cena gazu wynosiła ok. 14 EUR/MWh). Ta sytuacja częściowo ustabilizowała rynek, pozwalając Grupie Azoty na wydłużenie czasu obowiązywania ofert handlowych do miesiąca. W odpowiedzi na sygnały rynkowe o braku dostępności wybranych formuł nawozowych na rynku krajowym, Grupa Azoty ograniczyła realizację transakcji eksportowych nawozów, dla zabezpieczenia dostępności nawozów dla polskich rolników. Podkreślił też, Grupa Azoty pomimo bardzo trudnej sytuacji kosztowej, utrzymuje ciągłość produkcji na swoich instalacjach w odróżnieniu do konkurencji zagranicznej, która w większości fabryk nawozowych w Europie wstrzymała produkcję lub znacząco ją ograniczyła. Działania te, w połączeniu z pełnym zaangażowaniem w optymalizację warunków handlowych autoryzowanych dystrybutorów wraz z opublikowaniem cen sprzedaży spowodowały ustabilizowanie oferty Grupy Azoty. Autoryzowana sieć dystrybucji nawozów Grupy Azoty posiada w swoich punktach handlowych pełną ofertę nawozową, wypełniając oczekiwania krajowych klientów.

W dyskusji w której uczestniczyli posłowie oraz zaproszeni przedstawiciele strony społecznej m. in. przewodniczący OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych pan Sławomir Izdebski oraz członek Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych pan Robert Nowak zwrócono uwagę na kwestie: rosnących kosztów produkcji rolnej, możliwości obniżenia podatku VAT na nawozów do poziomu 0%, co wiązałoby się jednak z zagrożeniem odpływu nawozów z polskiego rynku, zważywszy że obecnie polskie nawozy są jednymi z tańszych w Europie, możliwości wprowadzenia dopłat do ceny nawozu w przyszłym roku co tym ograniczają limity de minimis.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła informację na temat Krajowego Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.

Informację przedstawiła sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pani Anna Gembicka.

Wspólna Polityka Rolna (WPR) zakłada, że każde państwo członkowskie UE przygotuje narodowy Plan Strategiczny dla WPR na lata 2023-2027. Obejmie on zarówno instrumenty I filaru WPR, tj. płatności bezpośrednie oraz działania sektorowe w zakresie rynków rolnych, jak i II filaru, tj. wsparcie rozwoju obszarów wiejskich. Rozwiązanie to ma na celu zwiększenie swobody państw w kształtowaniu instrumentów wsparcia (interwencji) objętych planami tak by były jak najlepiej dostosowywane do rodzimych uwarunkowań.

W Polskim Planie Strategicznym WPR wyznaczono 9 celów szczegółowych oraz cel przekrojowy WPR koncentrujący się na: dochodowości i konkurencyjności rolnictwa, zrównoważonym zarządzaniu zasobami naturalnymi, ochronie środowiska i przeciwdziałaniu zmianom klimatu, zrównoważonym rozwoju terytorialnym obszarów wiejskich oraz innowacyjności i cyfryzacji sektora.

Ponadto zwrócono uwagę na potrzeby i potencjał rozwojowy małych gospodarstw, w tym ich znaczenie dla produkcji żywności wysokiej jakości. Istotnym problemem jest poprawa i modernizowanie łańcucha dostaw żywności oraz dążenie do poprawy pozycji rolników w łańcuchu, a także skracanie tych łańcuchów, tak aby zapewnić najbardziej efektywne i szybkie metody dostarczenia produktów żywnościowych do konsumentów. Ważną kwestią są potrzeby w obszarze dobrostanu zwierząt, które wynikają m.in. z trendów konsumenckich i są silnie powiązane z podnoszeniem jakości produkcji w sektorze produkcji zwierzęcej. Wyzwaniem jest również lepsze zarządzanie i wykorzystywanie zasobów wodnych w rolnictwie i na obszarach wiejskich.

Obecnie trwają konsultacje nad 3 wersją Planu Strategicznego dla WPR. W jego ramach odbyto około 200 spotkań. Łącznie wpłynęło 4500 uwag i propozycji zmian do planu. Główne zmiany wprowadzone do Planu Strategicznego WPR na lata 2023-2027 w zakresie I filaru WPR dotyczyły m.in.: zmiany warunków przyznawania płatności redystrybucyjnej, zmiany warunków przyznawania płatności do młodego bydła i do krów, zmiany definicji rolnika aktywnego zawodowo poprzez uwzględnienie negatywnej listy działalności pozarolniczych; zmiany warunków wdrożenia mechanizmu redukcji płatności (capping). W zakresie II filaru: zwiększono budżet interwencji pn. Inwestycje w gospodarstwach rolnych zwiększające konkurencyjność (dotacje) oraz dodano nowe zakresy, w tym zakup maszyn do zbioru, wspólną realizację inwestycji, a także operacje dotyczące m.in. przechowalnictwa i przygotowania do sprzedaży (w tym bezpośredniej), umożliwiono gospodarstwom o powierzchni powyżej 300 ha ubieganie się o wsparcie w ramach interwencji. Jednocześnie wprowadzono zmianę w systemie instytucjonalnym, potwierdzającą, że Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa co do zasady wdraża wszystkie rodzaje interwencji w ramach Planu z wyjątkiem interwencji LEADER.

W dyskusji podniesiono konieczność dogłębnego analizowania wnoszonych uwag, a w przypadku ich zasadności ich uwzględniania z uwagi na wagę dokumentu i długofalowe konsekwencje jakie niesie jego przyjęcie na lata 2023-2027. Uczestniczący w posiedzeniu członek Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych pan Robert Nowak zadeklarował dalszą gotowość samorządu rolniczego do współpracy w tworzeniu zarówno kolejnych wersji Planu Strategicznego jak i przepisów wykonawczych.

W tym samym dniu Komisje Finansów Publicznych oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi w obecności sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pana Norberta Kaczmarczyka, rozpatrzyły sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o wyrobach winiarskich.

Sprawozdawca, przewodniczący podkomisji pan poseł Fryderyk Kapinos zapoznał zebranych z proponowanymi przepisami ustawy. Projekt ustawy o wyrobach winiarskich zakłada m.in.

  • Zniesienie obowiązku posiadania planu obiektów budowlanych na potrzeby dokonania wpisu do rejestru, a także posiadania zbiorników do magazynowania i przechowywania wyrobów winiarskich o określonych minimalnych dozwolonych pojemnościach.
  • Umożliwienie zakupu z województw, w którym zlokalizowana jest produkcja napojów winiarskich, jak i z powiatów przyległych do tego województwa, jeśli stanowią nie więcej niż 50% wagowo wszystkich owoców lub miodów wykorzystywanych do wyrobu tych napojów.
  • Zwiększenie limitu produkcji ze 100 hektolitrów do 1 000 hektolitrów w skali roku.
  • Zniesienie obowiązku uzyskania zezwolenia sprzedaży hurtowej napojów winiarskich dla producentów spełniających powyższe wymagania.
  • wprowadzenie zasad znakowania fermentowanych napojów winiarskich w zakresie ich nazw przewidzianych przepisami UE.

Komisje przyjęły sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia podkomisji. Sprawozdawcą wybrano pana posła Fryderyka Kapinosa.

We wtorek 30 listopada 2021 r. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z przedłużeniem realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020.

Uzasadnienie projektu przedstawili sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Ryszard Bartosik.

Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, ustawę z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, ustawę z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności, ustawę z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, ustawę z dnia 27 maja 2015 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej oraz ustawę z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne.

Proponowane zmiany przepisów wiążą się z przedłużeniem realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 na rok 2021-2022, zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE. Potrzeba przedłużenia realizacji PROW na lata 2021-2020 wynika z faktu, iż procedura ustawodawcza odnosząca się do Wspólnej Polityki Rolnej nie została zakończona w terminie umożliwiającym państwom członkowskim i KE przygotowanie wszystkich elementów do stosowania nowych norm prawnych i planów strategicznych WPR.

Projekt przewiduje m.in. zmianę przepisów Prawa budowlanego, która liberalizuje przepisy dotyczące budowania zbiorników wodnych na terenach rolniczych. Jak informują autorzy projektu, do tej pory funkcjonowała skomplikowana procedura uzyskiwania zgód na realizację prostych działań, które przeciwdziałają skutkom suszy na obszarach wiejskich. Zniechęcało to właścicieli gruntów rolnych do podejmowania działań. Według nowych przepisów na gruntach rolnych będzie można zbudować staw lub zbiornik wodny bez pozwolenia na budowę, jeżeli nie będzie on większy niż 5 tys. m kw. i nie głębszy niż 3 m. W przepisach ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej uwzględniono możliwość otrzymywania wyprzedzającego finansowania przez szerszą grupę beneficjentów PROW 2014-2020. W zapisach ustawy Prawo wodne uwzględniono zaś możliwość współfinansowania kosztów wykonywania urządzeń wodnych innych niż urządzenia melioracji wodnych.

Po wejściu w życie nowej ustawy rolnicy zyskają możliwość załatwienia spraw on-line w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Obecnie, mimo że wnioski składane są w formie elektronicznej za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej ARiMR, to wymiana korespondencji oraz doręczenia w dalszym ciągu odbywają się w formie papierowej. Po zmianie, w przypadku gdy np. postępowanie administracyjne lub inne będzie rozpoczęte na podstawie wniosku złożonego drogą elektroniczną, możliwe będzie doręczanie pism, w tym obustronna wymiana korespondencji, za pomocą systemu teleinformatycznego ARiMR. Rozwiązanie to będzie dobrowolne. Ułatwienie to dotyczyć będzie zarówno postępowań w postaci decyzji administracyjnej (np. postępowań w sprawie o przyznanie pomocy), jak i innych, np. w sprawie rozpatrzenia wniosku o płatność i wypłatę pomocy. Nowe rozwiązanie pozwoli przyśpieszyć doręczenia oraz wymianę korespondencji oraz obniżyć koszty obsługi.

Projektowana ustawa została pozytywnie oceniona przez wszystkie kluby. Posłowie nie wnieśli do niej poprawek. Jedyne zmiany jakie dokonano w rządowym projekcie miały miejsce podczas pierwszego czytania, były to poprawki redakcyjne i legislacyjne Biura Legislacyjnego.

Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać po 5 miesiącach od ogłoszenia.

Komisja przyjęła wniesione przez Biuro Legislacyjne poprawki redakcyjne i legislacyjne. Posłem sprawozdawcą wybrano pana Jerzego Małeckiego.

W tym samym dniu połączone Komisje Finansów Publicznych oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi dokonały zmiany posła sprawozdawcy rządowego projektu ustawy o wyrobach winiarskich. Do przedstawienia sprawozdania na plenarnym posiedzeniu Sejmu wybrana została pani poseł Teresa Pamuła.

Na kolejnym w tym dniu posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi wysłuchała i rozpatrzyła informacje:

  1. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Głównego Lekarza Weterynarii na temat zwalczania grypy ptaków i wirusa ASF w sezonie 2021/2022 oraz związanych z tym strat w rolnictwie i przemyśle rolno-spożywczym
  2. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat sytuacji na rynku mięsa w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem sektora chowu trzody chlewnej

Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Ryszard Bartosik oraz główny lekarz weterynarii pan Paweł Niemczuk.

W Polsce od 1 stycznia do 29 listopada 2021 r. potwierdzono 122 ogniska ASF u świń w 11 województwach oraz 2564 ognisk ASF u dzików – w 9 województwach.

Podejmowane są następujące działania w związku ze zwalczaniem ASF:

  • redukcja populacji dzików (w ramach planowej gospodarki łownej i sanitarnego odstrzału dzików od lutego 2021 do listopada 2021 br. pozyskano 273 301 dzików), polecenie wykonania punktowych odstrzałów dzików w 7 powiatach, gdzie populacja przekracza 150.000 świń,
  • poszukiwanie padłych świń z ASF ich szczątków celem eliminacji,
  • budowanie sztucznych barier służących spowolnianiu przemieszczania się dzików, w szczególności w okresie inkubacji choroby,
  • prowadzenie monitoringu aktywnego i pasywnego u dzików i świń w celu wczesnego wykrywania zakażenia i szybkiego wdrożenia działań zmierzających do przerwania łańcucha szczerzenia się choroby i jej zwalczenia,
  • wykonywanie kontroli punktów przetrzymywania tusz odstrzelonych dzików w zakresie weryfikacji spełniania zasad bioasekuracji,
  • niezwłoczne reagowanie na podejrzenia ASF (dochodzenie epizootyczne, zabezpieczenie miejsca podejrzenia, pobranie próbek i ich wysyłka do laboratorium diagnostycznego,
  • działania nakierowane na szybkie (o ile to możliwe w ciągu 48 godzin) i efektywne zwalczanie nowo pojawiających się ognisk ASF u świń, a także ograniczanie rozprzestrzeniania się choroby w gospodarstwach kontaktowych,
  • wykonywanie kontroli gospodarstw utrzymujących świnie w zakresie spełniania wymagań bioasekuracji,
  • działania informacyjne o zagrożeniu chorobą i roli bioasekuracji w ochronie przed ASF.

Sytuacja na rynku wieprzowiny jest najtrudniejsza od wielu lat. Wpływ na taki stan rzeczy ma nie tylko występowanie ASF, ale również silny spadek skupu od marca 2020 roku.

W dyskusji poodnoszono konieczność m.in. sprawnego wypłacania odszkodowań rolnikom poszkodowanym przez ASF, jak również przeprowadzenia nowelizacji ustawy – Prawo łowieckie by rozwiązania były lepiej dostosowane do trudnej sytuacji epizootycznej w kraju.

Również we wtorek 30 listopada 2021 r. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zamierzała kontynuować rozpoczęte we wtorek 23 listopada 2021 r. rozpatrywanie informacji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat Krajowego Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.

Wobec nieobecności posłów wnioskujących o dodatkową informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Przewodniczący Komisji pan poseł Robert Telus podjął decyzję o zamknięciu posiedzenia.

W środę 1 grudnia połączone Komisje Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej rozpatrzyły poprawki do projektu ustawy o zmianie ustawy o scalaniu i wymianie gruntów oraz ustawy o utracie mocy prawnej niektórych ksiąg wieczystych - wniesione w drugim czytaniu na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Dwie z pięciu zgłoszonych poprawek nie uzyskały akceptacji. Przyjęte poparte przez stronę rządową poprawki, dotyczą zmiany w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.

W tym samym dniu połączone Komisje Finansów Publicznych oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyły poprawki do projektu ustawy o wyrobach winiarskich zgłoszone w drugim czytaniu na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Poprawki dotyczyły zmiany ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Wobec negatywnej opinii strony rządowej i braku uzasadnienia poprawki zostały odrzucone. Do przedstawienia sprawozdania na plenarnym posiedzeniu Sejmu wybrana została pani poseł Teresa Pamuła.

Sprawozdaje: Grzegorz Anczewski

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com