Na posiedzeniu w dniu 19 maja 2016 r. o godz. 8.30 Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi wysłuchała informacji Ministrów: Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Rozwoju na temat umów TTIP i CETA i oraz ich wpływu na rolnictwo i przemysł rolno-spożywczy.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Ryszard Zarudzki zwrócił uwagę, że przy umowie TTIP (Transatlantyckie Partnerstwo w dziedzinie Handlu i Inwestycji – porozumienie handlowe negocjowane od 2013 roku, którego głównym celem jest utworzenie strefy wolnego handlu pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską) szczególnie istotne dla rolnictwa są negocjacje w sprawie zniesienia stawek celnych w handlu wzajemnym, czego MRiRW nie akceptuje, a także dodatkowe regulacje, wykraczające poza zasady Światowej Organizacji Handlu (WTO) i uprawnienia w zakresie stosowania przez strony środków weterynaryjnych i fitosanitarnych.
Umowa CETA podzieliła produkty rolne na trzy grupy: podlegające całkowitej liberalizacji w momencie wejścia w życie umowy lub po siedmioletnim okresie przejściowym, podlegające ograniczonej liberalizacji w postaci wprowadzenia kontyngentów taryfowych oraz całkowitym wyłączeniu. W drugiej grupie znajdują się unijna wieprzowina, wołowina i kukurydza cukrowa, a po stronie kanadyjskiej – sery. Całkowitemu wyłączeniu z liberalizacji podlegać ma mięso kurze, indycze, jaja i produkty jajeczne.
Zastępca dyrektora Departamentu Współpracy Międzynarodowej Ministerstwa Rozwoju – Adam Orzechowski poinformował, iż negocjacje dotyczące CETA – umowy o strefie wolnego handlu pomiędzy Unią Europejską i Kanadą, zakończyły się we wrześniu 2014 r., a w połowie czerwca Komisja Europejska ma złożyć propozycję przyjęcie umowy. Umowa jest korzystna dla UE. Kanada eksportuje 1/10 tego, co importuje z Unii, więc nawet równoległe liberalizacje czy koncesje są zawsze na korzyść UE, a wrażliwe sektory unijne, szczególnie sektory rolne, podlegają w CETA ochronione.
Negocjacje umowy TTIP wzbudzają wiele emocji. Na obecną chwilę strony przyjęły 1/3 rozdziałów. Zakończenie negocjacji planowane jest w 2016 r., ale w tej chwili wydaje się to wątpliwe.
Podsekretarz stanu w MRiRW – Ryszard Zarudzki, wymienił szanse i zagrożenia wynikające z zawarcia umowy TTIP.
W trakcie dyskusji posłowie i zaproszeni goście zwracali uwagę przede wszystkim na zagrożenia związane z przyjęciem TTIP.
Na kolejnym posiedzeniu, o godz. 14.30, Komisja rozpatrzyła informację Ministrów: Energii, Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Rozwoju oraz Zdrowia na temat ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego w Polsce.
Informację przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Ewa Lech.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi podjął się przeprowadzenia reformy systemu urzędowej kontroli żywności w Polsce – stworzenia Urzędu Bezpieczeństwa Żywności. W tym celu w marcu br. powołał Zespół do spraw reformy instytucjonalnej systemu bezpieczeństwa żywności. Jego zadaniem jest opracowanie propozycji zmian systemowych. Do 30 czerwca 2016 r. ma powstać raport i projekty ustaw, niezbędne do przeprowadzenia reformy.
Zdaniem Ministerstwa Zdrowia istnieje wysokie ryzyko, że jeśli to będzie jedna inspekcja, konsolidująca inspekcje nadzorujące łańcuch żywnościowy, jakość żywności, zdrowie i dobrostan zwierząt, zdrowie roślin i nasiennictwo, to przy tak szerokim obszarze działań, bezpieczeństwo żywności stanie się tylko jednym z elementów systemu.
Komisja wysłuchała informacji na temat żywnościowych rezerw strategicznych.
Informację przedstawili: prezes Agencji Rezerw Materiałowych – Janusz Turek oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Ewa Lech.
Polska jest generalnie samowystarczalna pod względem żywnościowym, choć są produkty, jak np. śruta sojowa, bez której na dziś trudno sobie wyobrazić żywienie zwierząt.
Komisja rozpatrzyła informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat wykorzystania roślin wysokobiałkowych w paszach.
Informację przedstawił dyrektor Departamentu Hodowli i Ochrony Roślin MRiRW – Bogusław Rzeźnicki.
W resorcie trwają prace nad zmianą przepisów dotyczących produkcji roślin wysokobiałkowych. Planuje się m.in. zwiększenie dopłat do ich uprawy i ukierunkowanie produkcji na rośliny bobowate, by zwiększyć produkcję roślin krajowych wysokobiałkowych tak, by można było w części zastąpić importowaną genetycznie modyfikowaną śrutę sojową. Projekt przewiduje m.in. zniesienie limitu dopłat z obecnych 75 ha i podniesienie stawki dopłat. Preferowana ma być uprawa roślin grubonasiennych. Resort zastanawia się też nad wprowadzeniem pewnych mechanizmów prawidłowej agrotechniki, żeby obsada i normy wysiewu były właściwe, a rośliny były przeznaczone na zbiór nasion.
Podczas dyskusji postulowano, by zobowiązać przemysł paszowy do wykorzystywania w produkcji pasz polskich komponentów, podobnie jak jest to w przypadku biopaliw.
Komisja rozpatrzyła informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat możliwości wykorzystania mączki mięsno-kostnej w produkcji zwierzęcej.
Informację przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Ewa Lech.
Deficyt białka w paszach powstał po wyeliminowaniu z karmienia zwierząt mączek mięsno-kostnych. Stosowania ich zakazała Komisja Europejska w 2003 r. po pojawieniu się choroby BSE. Komisja zastanawia się nad przywróceniem krzyżowego stosowania mączek. Problemem jest opracowanie metod do identyfikacji różnego rodzaju mączek. Najbardziej zaawansowane są prace nad mączką pochodzącą od trzody chlewnej, którą ewentualnie będzie można wykorzystywać w hodowli drobiu.
Opinię w tej sprawie mają wydać do końca 2016 r. poszczególne kraje. Jeżeli będą pozytywne, to Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) będzie rekomendował ich przywrócenie do skarmiania zwierząt.
Polska opowiada się za stosowaniem mączek w paszach, ale nie może to być mączka z przeżuwaczy.
Komisja rozpatrzyła informację na temat wytwarzania, ochrony i promocji żywności w świetle przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jacek Bogucki.
Minister przedstawił kwestię znakowania produktów według kraju pochodzenia oraz projekt dobrowolnego znakowania produktów.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Jarosław Pinkas, główny inspektor ochrony roślin i nasiennictwa – Andrzej Chodkowski oraz główny inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych – Andrzej Romaniuk.