wsparcie specyficzne w ramach art. 68 rozporządzenia
Rady (WE) Nr 73/2009
|
+
|
stanowi elastyczne
narzędzie, które powinno stać się również częścią WPR po
2013 roku; przyszłość instrumentu w całkowitej zależności od systemu
płatności bezpośrednich
|
daje możliwość objęcia wsparciem ważne, specyficzne (z punktu
widzenia kraju i/lub regionu) sektory o niekorzystnych tendencjach
ekonomicznych (np. mleko, wołowina) oraz pozwala wzmocnić wzrost wartości
dodanej produktów rolnych kluczowych sektorów na obszarach o niekorzystnych
warunkach dla prowadzenia produkcji
|
wspiera dostosowanie się ważnych sektorów rolnictwa
do nowych warunków dotowania (decoupling, kwoty produkcyjne, płatności
bezpośrednie) – np. rynek tytoniu i mleka
|
stanowi szybką reakcję pomagając specyficznych typom gospodarstw
ważnych
z punktu widzenia środowiska, bioróżnorodności i zatrudnienia na obszarach
wiejskich
|
-
|
pieniądze na
realizację instrumentów nie pochodzą z rezerwy ani dodatkowego źródła budżetu
Wspólnoty – wpływa na redukcję wysokości płatności bezpośrednich (SAPS), są
następstwem likwidacji innych form pomocy
|
z uwagi na bardzo
ograniczone środki, decyzje odnośnie ich wydawania nie zawsze wykorzystywane
są właściwie w stosunku do postawionych celów i założeń danego działania
|
decyzje dotyczące działań często determinował kryzys gospodarczy (np.
Włochy)
|
decyzje władz
dotyczące ustanowienia nowych instrumentów wsparcia nie zawsze były wynikiem
dyskusji z organizacjami rolniczymi
|
redystrybucja środków na realizację płatności bezpośrednich, co
wzmaga presję na rolnikach konieczności zwiększenia
przychodów
|
możliwe zaburzenia
konkurencyjności pomiędzy krajami członkowskimi UE związane z różnicami w
poziomie wsparcia tego samego sektora produkcji
|
bardzo ograniczony
czas dostępny na głębszą dyskusję i analizy podejmowanych na poziomie krajów
członkowskich decyzji odnośnie kształtu nowej pomocy
|
pominięta kwestia
wzmocnienia zarządzania ryzykiem w związku z koniecznością przeciwdziałań
aktualnym problemom w rolnictwie
|
zarządzanie ryzykiem w ramach art. 70/71
rozporządzenia Rady (WE) Nr 73/2009
|
+
|
daje możliwości wszystkim krajom członkowskim ustanowienia dodatkowej
płatności, włączając państwa, które nie posiadają mechanizmów wsparcia
krajowego
|
instrument pokrywa szerokie zakres ryzyka, również związanego ze
zmianami klimatycznymi oraz chorobami roślin I zwierząt
|
pomaga w restrukturyzacji krajowych systemów
ubezpieczeń rolniczych
|
-
|
wpływa na wspracie w
ramach płatności bezpośrednich oraz wymaga zaangażowania dodatkowych środków
krajowych
|
w niektórych państwach członkowskich wiele rodzajów upraw nie zostało
objętych współfinansowanym systemem ubezpieczeń
|
realizacja działania
wymaga niezawodnego systemu ubezpieczeń, który stanowić będzie gwarancję
uniknięcia wzrostu kosztów ubezpieczenia płaconego przez rolnika
|
straty w uprawach
określone na min. 30% determinujące wypłatę odszkodowania
z ubezpieczenia jest zbyt wysoki i możliwy w praktyce jedynie w niektórych
krajach
i tylko na niektórych uprawach
|
w niektórych krajach
brak jest wystarczającego doświadczenia, aby w sposób efektywny wprowadzić
fundusze wzajemne
|
Utrata gwarancji reasekuracyjnych może limitować efektywność systemu
ubezpieczeń
|
istnieje
duża potrzeba siatki bezpieczeństwa wobec ryzyk rynkowych po 2013 roku
|
rozwój obszarów wiejskich i art. 16a
rozporządzenia Rady (WE) Nr 74/2009
|
+
|
możliwość rewizji w poszczególnych krajach członkowskich narodowych planów
strategicznych I programów rozwoju obszarów wiejskich w związku z „nowymi
wyzwaniami”
i specyficznymi potrzebami
|
duża elastyczność implementacji na krajowym i/lub
regionalnym poziomie
|
działania realizujące cele „nowych wyzwań” WPR są w niektórych
krajach członkowskich częścią już funkcjonującego programu
|
daje możliwość zwiększenia środków dostępnych na realizację “nowych
wyzwań” i wdrożenia specyficznych form pomocy
|
-
|
budżet II-ego filara WPR stanowiony jedynie środkami z modulacji (w
krajach, gdzie obowiązuje); konieczność bardziej stabilnego finansowania bez
obciążania I-ego filara
|
powolny proces wdrażania programów rozwoju obszarów wiejskich,
częściowo związany również z trwającym w tym czasie generalnym przeglądem WPR
|
różne działania pomocowe wprowadzone w krajach
członkowskich UE mogą wpłyną w sposób destabilizujący na rynek (np. rolnictwo
ekologiczne w Belgi)
|
duża rola w ustanowionych działaniach walki
rolnictwa ze zmianami klimatycznymi: słaba
czy mocna strona sposobu implementacji art. 16a?
|