copa_nowe.jpg18 listopada br. w Brukseli Sekretariat Komitetów Copa-Cogeca zorganizował warsztat pt. „Refleksje na temat instrumentów przyjętych w państwach członkowskich w ramach implementacji Przeglądu WPR”. Zgodnie z hasłem przewodnim spotkanie miało na celu analizę działań, jakie poszczególne państwa członkowskie zdecydowały się realizować w ramach nowych mechanizmów finansowych ustanowionych w ramach tzw. Health Check Wspólnej Polityki Rolnej i zapisanych w rozporządzeniach Rady (WE) Nr 73 i 74 z 2009 roku.

Otwarciu warsztatu przewodniczył Sekretarz Generalny Copa-Cogeca Pekka Pesonen, który tytułem wstępu stwierdził, że wnioski z dyskusji na temat implementacji nowych instrumentów finansowych stanowić będą przydatny materiał w toczącej się debacie odnośnie kształtu WPR po 2013 roku, w szczególności w kontekście realizacji tzw. „nowych wyzwań” postawionych przed europejskim sektorem rolnym.

Seminarium podzielono na 3 sesje robocze, w każdej z nich uczestnicy mieli okazję do wysłuchania 3 prezentacji z różnych państw członkowskich. Pierwsza z nich dotyczyła rozwiązań, na jakie zdecydowano się w poszczególnych krajach UE w ramach implementacji art. 68 rozporządzenia Nr 73/2009. Nie zabrakło w tej części akcentu polskiego, gdyż pierwsza prezentacja odnosiła się właśnie do postanowień władz naszego kraju w tym zakresie, a jej autorem był minister Andrzej Babuchowski kierujący wydziałem ds. rolnictwa i rybołówstwa Stałego Przedstawicielstwa RP przy Unii Europejskiej w Brukseli. Sprawozdawcą natomiast całej sesji 1-ej mającym za zadanie przedstawienie wniosków z dyskusji był obecny na spotkaniu przedstawiciel Krajowej Rady Izb Rolniczych. Minister Babuchowski w sposób szczegółowy przedstawił zakres pomocy finansowej realizowanej w Polsce od 2010 roku w ramach art. 68 tj. wsparcie dla producentów mleka w 5 województwach na południu kraju, wsparcie produkcji owczarskiej na terenach podgórskich w 5 województwach oraz dopłaty na terenie całego kraju do upraw roślin strączkowych i motylkowych. Oprócz sytuacji w Polsce, prezentacje w tej części obrad dotyczyły rozwiązań zastosowanych we Włoszech i Austrii.

Druga sesja robocza poświęcona została wykorzystaniu instrumentów zarządzania ryzykiem w ramach art. 70 i 71. W tej części spotkania uczestnicy mogli wysłuchać informacji na temat rozwiązań zastosowanych w tym zakresie we Francji i Grecji zaprezentowanych przez przedstawicieli organizacji członkowskich Copa-Cogeca, a także Holandii reprezentowanej podczas warsztatów przez wysłannika Ministerstwa Rolnictwa, Natury i Jakości Żywności tego kraju. Pomoc, jaką kraje UE ustanowić w ramach art. 70 i 71, może zostać skierowana m.in. na dopłaty do ubezpieczeń upraw roślinnych oraz zwierząt gospodarskich czy też wsparcia ubezpieczeń wzajemnych rolników.Trzecia i zarazem ostatnia część warsztatów była okazją do omówienia implementacji art. 16a rozporządzenia 74/2009 regulującego kwestię realizacji, poprzez odpowiednie zmiany w programach rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 poszczególnych krajów członkowskich UE, tzw. „nowych wyzwań Wspólnej Polityki Rolnej” związanych ze wzmocnionymi aspektami środowiskowymi (zmiany klimatyczne, bioróżnorodność, odnawialne źródła energii, zarządzanie wodą). Swoje prezentacje mieli na ten temat przedstawiciele organizacji rolniczych z Belgii i Hiszpanii, natomiast generalnego omówienia kroków powziętych przez państwa Wspólnoty w zakresie tego artykułu podjął się reprezentant Dyrekcji ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komisji Europejskiej.

Mocne i słabe strony nowych form wsparcia rolnictwa ustanowionych w ramach przeglądu WPR

wsparcie specyficzne w ramach art. 68 rozporządzenia Rady (WE) Nr 73/2009

+

stanowi elastyczne narzędzie, które powinno stać się również częścią WPR po
2013 roku; przyszłość instrumentu w całkowitej zależności od systemu płatności bezpośrednich

daje możliwość objęcia wsparciem ważne, specyficzne (z punktu widzenia kraju i/lub regionu) sektory o niekorzystnych tendencjach ekonomicznych (np. mleko, wołowina) oraz pozwala wzmocnić wzrost wartości dodanej produktów rolnych kluczowych sektorów na obszarach o niekorzystnych warunkach dla prowadzenia produkcji

wspiera dostosowanie się ważnych sektorów rolnictwa do nowych warunków dotowania (decoupling, kwoty produkcyjne, płatności bezpośrednie) – np. rynek tytoniu i mleka

stanowi szybką reakcję pomagając specyficznych typom gospodarstw ważnych
z punktu widzenia środowiska, bioróżnorodności i zatrudnienia na obszarach wiejskich

-

pieniądze na realizację instrumentów nie pochodzą z rezerwy ani dodatkowego źródła budżetu Wspólnoty – wpływa na redukcję wysokości płatności bezpośrednich (SAPS), są następstwem likwidacji innych form pomocy

z uwagi na bardzo ograniczone środki, decyzje odnośnie ich wydawania nie zawsze wykorzystywane są właściwie w stosunku do postawionych celów i założeń danego działania

decyzje dotyczące działań często determinował kryzys gospodarczy (np. Włochy)

decyzje władz dotyczące ustanowienia nowych instrumentów wsparcia nie zawsze były wynikiem dyskusji z organizacjami rolniczymi

redystrybucja środków na realizację płatności bezpośrednich, co wzmaga presję na rolnikach konieczności zwiększenia przychodów

możliwe zaburzenia konkurencyjności pomiędzy krajami członkowskimi UE związane z różnicami w poziomie wsparcia tego samego sektora produkcji

bardzo ograniczony czas dostępny na głębszą dyskusję i analizy podejmowanych na poziomie krajów członkowskich decyzji odnośnie kształtu nowej pomocy

pominięta kwestia wzmocnienia zarządzania ryzykiem w związku z koniecznością przeciwdziałań aktualnym problemom w rolnictwie

zarządzanie ryzykiem w ramach art. 70/71 rozporządzenia Rady (WE) Nr 73/2009

+

daje możliwości wszystkim krajom członkowskim ustanowienia dodatkowej płatności, włączając państwa, które nie posiadają mechanizmów wsparcia krajowego

instrument pokrywa szerokie zakres ryzyka, również związanego ze zmianami klimatycznymi oraz chorobami roślin I zwierząt

pomaga w restrukturyzacji krajowych systemów ubezpieczeń rolniczych

-

wpływa na wspracie w ramach płatności bezpośrednich oraz wymaga zaangażowania dodatkowych środków krajowych

w niektórych państwach członkowskich wiele rodzajów upraw nie zostało objętych współfinansowanym systemem ubezpieczeń

realizacja działania wymaga niezawodnego systemu ubezpieczeń, który stanowić będzie gwarancję uniknięcia wzrostu kosztów ubezpieczenia płaconego przez rolnika

straty w uprawach określone na min. 30% determinujące wypłatę odszkodowania
z ubezpieczenia jest zbyt wysoki i możliwy w praktyce jedynie w niektórych krajach
i tylko na niektórych uprawach

w niektórych krajach brak jest wystarczającego doświadczenia, aby w sposób efektywny wprowadzić fundusze wzajemne

Utrata gwarancji reasekuracyjnych może limitować efektywność systemu ubezpieczeń

istnieje duża potrzeba siatki bezpieczeństwa wobec ryzyk rynkowych po 2013 roku

rozwój obszarów wiejskich i art. 16a rozporządzenia Rady (WE) Nr 74/2009

+

możliwość rewizji w poszczególnych krajach członkowskich narodowych planów strategicznych I programów rozwoju obszarów wiejskich w związku z „nowymi wyzwaniami”
i specyficznymi potrzebami

duża elastyczność implementacji na krajowym i/lub regionalnym poziomie

działania realizujące cele „nowych wyzwań” WPR są w niektórych krajach członkowskich częścią już funkcjonującego programu

daje możliwość zwiększenia środków dostępnych na realizację “nowych wyzwań” i wdrożenia specyficznych form pomocy

-

budżet II-ego filara WPR stanowiony jedynie środkami z modulacji (w krajach, gdzie obowiązuje); konieczność bardziej stabilnego finansowania bez obciążania I-ego filara

powolny proces wdrażania programów rozwoju obszarów wiejskich, częściowo związany również z trwającym w tym czasie generalnym przeglądem WPR

różne działania pomocowe wprowadzone w krajach członkowskich UE mogą wpłyną w sposób destabilizujący na rynek (np. rolnictwo ekologiczne w Belgi)

duża rola w ustanowionych działaniach walki rolnictwa ze zmianami klimatycznymi: słaba czy mocna strona sposobu implementacji art. 16a?

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com