W dniach 2-3 marca 2016 roku w Brukseli odbyło się posiedzenie grupy roboczej „międzynarodowe aspekty w rolnictwie”. W porządku obrad tej grupy znalazły się: monitorowanie Deklaracji z Nairobi (WTO) dotyczącej filara konkurencji; dyskusja o międzynarodowej strategii związanej z oznaczeniami geograficznymi; wymiana opinii na temat zmian w umowie o wolnym handlu z Meksykiem; wymiana poglądów na temat polityki rozwoju dotyczącej Argentyny. Z ramienia grupy roboczej w posiedzeniu grupy roboczej uczestniczył Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych- Pan Wiktor Szmulewicz.
Na początku posiedzenia Sekretariat przedstawił przygotowany dokument odnośnie konsekwencji Deklaracji w Nairobi. Jak zauważono najważniejszymi następstwami tej deklaracji są zmiany dotyczące kredytów eksportowych oraz międzynarodowej pomocy żywnościowej. Sekretariat będzie przyglądał się realizacji zobowiązań tej deklaracji a informacje na ten temat będą przekazane organizacjom członkowskim.
W dalszej części posiedzenia zajęto się kwestią umowy handlowej z Meksykiem. Przedstawiciel DG AGRI przedstawił działania Komisji Europejskiej podjęte w zakresie zawarcia umowy handlowej z Meksykiem jak również wstępny plan prac Komisji w tym zakresie. Wizyta w Meksyku Komisarza Hogana miała na celu wsparcie działań w celu otwarcia rynku meksykańskiego dla eksportu unijnego, który na dzień dzisiejszy jest zablokowany. Wielkość eksportu produktów rolnych jest dużo niższa w porównaniu do importu, które przyjmuje Unia Europejska z Meksyku.
Przedstawiciel Komisji Europejskiej podkreślił, że znane są problemy z którymi boryka się obecnie branża owoców i warzyw, trudności obserwowane są również jeśli chodzi o eksport mięsa wieprzowego, ponieważ Meksyk po przeprowadzeniu audytów nie chce potraktować Unii Europejskiej jako całości tylko prowadzić negocjacje z poszczególnymi krajami unijnymi. Zapewnił również, że negocjacje handlowe z Meksykiem jeszcze się nie rozpoczęły, na dzień dzisiejszy trwają przygotowania do podjęcia takich rozmów. Obecnie prowadzony jest pilotażowy program odnośnie sprzedaży jabłek, jak również mleka w proszku.
Eksperci obecni na posiedzeniu zwrócili uwagę na fakt, że Meksyk prowadzi bardzo intensywny handel ze Stanami Zjednoczonymi jeśli chodzi o zboża i drób. Unia Europejska miałaby możliwość eksportowania do Meksyku ale produkty wysyłane do tego kraju muszą być konkurencyjne wobec produktów amerykańskich.
Delegacja z Irlandii zaobserwowała, że Komisja Europejska włożyła wiele energii w zdobywanie nowych rynków zbytu, jednak kwestie SPS, kontyngentów taryfowych są tematami, które powracają i pozostają problemami, które trudno rozwiązać.
Zdaniem francuskiej delegacji Unia Europejska mogłaby zaznaczyć bardziej swoją obecność na rynku meksykańskim jeśli chodzi o sektor drobiu, jednakże przeprowadzone badania wskazują, że kompletna liberalizacja tego sektora byłaby katastroficzna wobec produkcji we Francji.
Zabierając głos Prezes Szmulewicz zwrócił uwagę, że wszystkie podniesione wcześniej kwestie są bardzo istotne zarówno kwestie fitosanitarne jak i fakt czy nasze towary są konkurencyjne czy po zniesieniu ceł będą konkurencyjne oraz czy w ogóle jesteśmy w stanie wejść na ten rynek z produktami unijnymi. Należałoby przeprowadzić szczegółowe badanie rynku meksykańskiego, które umożliwiłoby producentom europejskim poznać jego potrzeby, jego możliwości i wejść na ten rynek z konkurencyjnymi produktami i cenami.
Przedstawiciel Komisji Europejskiej zauważył, że takie badania rynku są w tej chwili podejmowane. Badane są możliwości rynkowe, oraz możliwość i konsekwencje zniesienia ceł w niektórych sektorach, szczególnie jeśli chodzi o mleko, mięso wieprzowe. Komisja Europejska stara się określić mocne strony w zakresie unijnej produkcji rolnej oraz te gdzie unijny sektor rolny nie jest wystarczająco konkurencyjny. Komisja Europejska jest świadoma, że samo otwarcie rynku nie wystarczy oraz, że trzeba przeprowadzić badania rynkowe i podjąć działania po uzyskaniu wszystkich wyników tych badań. W Meksyku to rząd prowadzi negocjacje, możemy jednak wywierać presje na wielu frontach i to właśnie staramy się robić.
Następnie podczas posiedzenia omawiano kwestię oznaczeń geograficznych oraz możliwości ich ochrony w ramach międzynarodowych umów handlowych. Odnośnie tego punktu porządku obrad w posiedzeniu wzięła udział przedstawicielka Komisji Europejskiej. Zaznaczyła, że działania Komisji Europejskiej zmierzają do ochrony oznaczeń geograficznych które zostały ustalone z krajami członkowskimi i przedstawione w formie list produktów. Należy przy tym podkreślić różnicę pomiędzy oznaczeniem geograficznym a znakiem towarowym, gdzie w przypadku tego drugiego sformułowania obecny jest prywatny właściciel. Produkty z oznaczeniami geograficznymi pochodzą głównie z małych i średnich gospodarstw. Przykładem oznaczenia geograficznego, które jest chronione jest łosoś ze Szkocji a klienci kupujący ten produkt chcą aby spełniał on określone wymagania.
W ostatnim punkcie porządku obrad rozmawiano z przedstawicielami z Argentyny temat polityki rozwoju i możliwości handlowych pomiędzy Unią Europejską a Argentyną. Podczas wymiany poglądów zaznaczono, że argentyńska gospodarka czerpie bardzo dużo z możliwości eksportowania swoich produktów do UE, a Unia Europejska korzysta na wymianie handlowej z tym krajem. Tylko w ciągu ostatnich 10 lat handel między Europą a Ameryką Łacińską podwoił się, osiągając poziom 214 mld EUR (stanowi to 6,5 % handlu zewnętrznego UE). Dla porównania import produktów europejskich do Argentyny w 2011 roku wyniósł ponad 10 mld EUR (co stanowiło 0,6 proc. całego importu UE), natomiast eksport osiągnął sumę niemal 9 mld EUR (co stanowiło 0,5 proc. całego eksportu UE).
Małgorzata Verset - Biuro KRIR w Brukseli