13 maja 2014 r. Copa-Cogeca wystąpiła do Dyrektora ds. wsparcia bezpośredniego, instrumentów rynkowych i promocji w DG AGRI w Komisji Europejskiej w sprawie zasad stosowania rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej.
W swoim wystąpieniu Copa-Cogeca zwróciła uwagę, że europejscy rolnicy i spółdzielnie rolnicze są gotowi podjąć działania umożliwiające właściwe stosowanie nowej WPR, zdają sobie jednak sprawę, że wdrażanie reformy będzie poważnym wyzwaniem. Aby było to możliwe, potrzebują wsparcia i spójnych informacji ze strony państw członkowskich i Komisji.
Zrozumiałe jest, że Komisja musi wzmocnić system kontroli, by skorygować słabe punkty wyszczególnione w sprawozdaniu Trybunału Obrachunkowego z 2013 r. Skuteczność i bezstronność kontroli leżą w interesie rolników i ich spółdzielni.
Copa-Cogeca dowiedziała się jednak, że niektóre przepisy obejmujące poziomy kontroli, na temat których Komisja aktualnie debatuje z państwami członkowskimi, mogą zwiększyć obciążenia administracyjne nakładane na rolników.
W szczególności martwi wzrost liczby kontroli, spowodowany dostępnością różnych systemów pomocy bezpośredniej w ramach nowej WPR (płatność podstawowa, płatność redystrybucyjna itd.) oraz koniecznością zagwarantowania, że kontrola wszystkich kryteriów kwalifikowalności zazieleniania odbywa się w odpowiednim momencie (tzn. druga wizyta). Copa-Cogeca obawia się również wzrostu poziomu kontroli zazieleniania do 10% do momentu ukończenia warstwy referencyjnej umożliwiającej uwzględnienie obszarów proekologicznych w 2018 r.
Aby państwa członkowskie i rolnicy nie zniechęcili się do stosowania elastyczności prowadzonej reformą, trzeba będzie wyraźnie wyjaśnić kryteria kwalifikowalności. Poza tym, należy osiągnąć maksymalny poziom wydajności kontroli i ograniczyć liczbę wizyt kontrolnych przypadających na rolnika. Niezmiernie ważne jest tworzenie synergii między systemami prywatnymi i publicznymi, by nie przeprowadzać podwójnych inspekcji, np. w przypadku instrumentów równoważnych zazielenianiu.
Jeśli chodzi o weryfikację warunków kwalifikowalności dywersyfikacji upraw, zdaniem Copa-Cogeca inspektorzy powinni przyjąć dane historyczne dotyczące upraw i rachunki za materiał siewny jako dowód na stosowanie się do zasad, a nie domagać się, aby rośliny były widoczne na polu.
W odniesieniu do systemów pomocy obszarowej i wniosków o płatność, decyzja Komisji dotycząca wprowadzenia geoprzestrzennego wniosku o pomoc stanowi krok we właściwym kierunku, jednakże wielu rolników będzie potrzebować pomocy w złożeniu wniosku. Dlatego właśnie należy przyznać państwom członkowskim odpowiednią elastyczność i wprowadzić okres przejściowy.
Rolnicy są zaniepokojeni faktem, że wszystkie zmiany zostaną wprowadzone równocześnie, w tak krótkim okresie czasu. Dlatego też Copa-Cogeca jest przekonana o znaczeniu zasady proporcjonalności kar, zwłaszcza w pierwszych latach po wdrożeniu reformy WPR.
Jednocześnie Copa-Cogeca zaapelowała do Komisji Europejskiej o zagwarantowanie zaangażowania europejskich rolników i spółdzielni rolniczych w prace nad przepisami wykonawczymi, gdyż skutki wielu przepisów jeszcze nie są znane.