Poniżej prezentujemy reakcję COPA-COGECA na propozycje Komisji Europejskiej restrukturyzacji sektora cukrowego. Dokument ten (oznaczenie PR(07)124F1, P(07)81F1) wypracowano podczas wspólnego posiedzenia prezydiów obu organizacji w dniach 14-15 czerwca 2007 roku.
COPA i COGECA wzięła należycie pod uwagę propozycje Komisji polepszenia schematu restrukturyzacji w sektorze cukrowym i pragnie wyrazić następujące uwagi:
-
Po pierwsze należy przypomnieć, że wprowadzenie reformy wymaga od całego europejskiego sektora cukru oraz plantatorów dołożenia szczególnych starań. Zawiera ona w sobie strukturalny wstrząs i będzie miała socjalne reperkusje oraz wpływ na zatrudnienie na obszarach rolniczych. Wewnętrzne wysiłki Unii Europejskiej w tym kierunku nie mogą zostać zaprzepaszczone poprzez zewnętrzne ustępstwa, które zdestabilizują rynek na długi okres czasu. COPA i COGECA upiera się przy stanowisku, że reforma organizacji wspólnego rynku cukru musi zapewnić plantatorom przyszłość i gwarantować podtrzymanie produkcji rolniczej we wszystkich regionach UE.
-
W tym kontekście, COPA i COGECA chce powtórzyć, że ustabilizowany rynek wymaga efektywnego zarządzania programem eksportu i regulacji dostępu do rynku UE. Nie zostanie to osiągnięte bez kontroli importu, włączając w to kraje rozwijające się oraz państwa ACP (Afryka, Karaiby, Pacyfik), w oparciu o efektywne przepisy. COPA i COGECA jest całkowicie przeciwna, aby produkcja europejska była wyłącznie stabilizowana czynnikiem rynku europejskiego. Dlatego też, COPA i COGECA chce podtrzymać sprawnie działające narzędzia zarządzania wspólnym rynkiem cukru, w szczególności prewencyjne wycofanie kwot powinno pozostać dla całego okresu trwania wspólnej organizacji rynku.
-
Restrukturyzacja jest kluczowym aspektem reformy. Fundamentalną kwestią dla sektora cukrowego jest przeprowadzenie jej w możliwie najlepszych warunkach dzięki czemu osiągnięte zostaną cele stabilizacji rynku w najszybciej dostępnym czasie. Wprowadzane zasady muszą być wystarczająco elastyczne aby mieściły w sobie różne okoliczności. Niepowodzenie planu może wprowadzić bowiem bardziej drastyczne decyzje i może zostać ukarane w 2010 roku poprzez nie finansowanie rekompensat z tytułu cięć kwot. Niezbędnym jest więc zapobieżenie takiej sytuacji.
-
COPA i COGECA z zadowoleniem przyjęła propozycję bezpośredniego dostępu plantatorów do Funduszu Restrukturyzacyjnego oraz propozycję ustanowienia 10% sumy pomocy restrukturyzacyjnej udzielanej plantatorom, jak również zaproponowaną dodatkowo 237,5 €/t od uwolnionej kwoty wypłacanej także ze skutkiem wstecznym. Propozycje te idą w dobrą stronę, ponieważ pozwalają na podział pomocy dla plantatorów i przetwórców, którzy już wcześniej podjęli się działań w ramach restrukturyzacji sektora. Nie tylko to jest jednak uzasadnieniem takich działań, wymaga tego efektywność przeprowadzanej restrukturyzacji. Niemniej jednak, dopóki zakres propozycji jest ograniczony i może być zastosowany jedynie w 2008 roku, bardzo ważne jest, aby jakiekolwiek decyzje o zaprzestaniu produkcji przez przetwórców były podejmowane szybko i właściwe.
-
COPA i COGECA chce powtórzyć swój wniosek, aby usunięto obowiązek płacenia przez plantatorów składki produkcyjnej, ponieważ nie ma ona żadnego uzasadnienia.
IP/07/617 Propozycja Komisji Europejskiej Udoskonalenia systemu restrukturyzacji sektora cukru