W związku z posiedzeniem Rady Ministrów ds. Rolnictwa w dniu 28 czerwca br. w sprawie kwestii kryzysu E. Coli, 23 czerwca br. Komitety Copa-Cogeca przekazały Sándorowi Fazekas - Przewodniczącemu Rady ds. Rolnictwa swoje spostrzeżenia w przedmiotowej sprawie, zwracając m.in. uwagę, iż straty poniesione przez producentów i spółdzielnie nie są jedynie spowodowane spadkiem sprzedaży oraz niższymi cenami.
Należy dodać, że hiszpańskie ogórki, a następnie inne warzywa, zostały obarczone winą za wybuch kryzysu. Z tego względu ucierpiał wizerunek wszystkich warzyw i owoców, a ponadto Rosja wprowadziła embargo na import warzyw z UE. Embargo to było przyczyną strat z powodu odwołania zamówień, a także dodatkowych kosztów logistycznych. Warunkiem zniesienia embargo jest system certyfikatów oparty na programie obserwacji na poziomie krajowym. Wdrożenie tego systemu wygeneruje nowe koszty dla głównych operatorów i państw członkowskich UE.
Tymczasowe środki nadzwyczajne przeznaczone na pomoc sektorowi warzyw i owoców nie wystarczą na wypłatę odszkodowań dla producentów dotkniętych przez ten kryzys. Ze względu na ustanowienie limitu budżetowego w wysokości 210 milionów Euro nie uda się nawet wypłacić odszkodowań w wysokości 50% poniesionych strat, które są zagwarantowane w rozporządzeniu.
Ponadto deklaracja Komisarza Ciolosa, której celem jest umożliwienie państwom członkowskim przeprowadzenia w 2011 roku kampanii promocyjnej warzyw i owoców na rynkach wewnętrznych oraz w krajach trzecich, nie jest wystarczająco szeroko zakrojona aby mogła naprawić straty w wizerunku poniesione przez warzywa i owoce.
Dlatego też Komitety Copa-Cogeca żądają aby Rada Ministrów ds. Rolnictwa podjęła następujące kroki:
Dlatego też Komitety Copa-Cogeca żądają aby Rada Ministrów ds. Rolnictwa podjęła następujące kroki:
- tymczasowe środki nadzwyczajne przeznaczone na pomoc sektorowi warzyw i owoców powinny zostać przedłużone do 31 lipca. Wszystkie warzywa i owoce, w przypadku których można udowodnić, że spadki cen były spowodowane kryzysem E. Coli, powinny zostać nimi objęte. W związku z tym, należy ustalić poziom cen referencyjnych na rynku, które są przewidziane w ramach tymczasowych środków nadzwyczajnych, aby ceny mogły wrócić do wcześniejszego poziomu;
- należy udostępnić drugą transzę tymczasowych środków nadzwyczajnych lub stworzyć dodatkowy budżet oprócz już przyznanych 210 milionów Euro;
- trzeba stworzyć system umożliwiający płatności wsteczne za okres od 26 maja do 18 czerwca, pokrywające różnicę w cenie pomiędzy ceną referencyjną a ceną sprzedaży dotkniętych produktów. Nie chodzi tutaj o zagwarantowanie marży, ale o pokrycie strat ekonomicznych, należycie uzasadnionych na podstawie faktur;
- konieczne jest szybkie stworzenie kampanii promocyjnej dla warzyw i owoców w UE i krajach trzecich. Kampania ta powinna zostać sfinansowana w 100% przez UE z konkretnego, oddzielnego budżetu. Należy umożliwić przeprowadzenie kampanii promującej produkty pochodzenia europejskiego, tak jak miało to miejsce w przypadku poprzednich kryzysów. Nawet jeśli organizacje producentów dysponują programami promocyjnymi, które umożliwiłyby przeprowadzenie działań promocyjnych, z jednej strony są one ograniczone, z drugiej, organizacje te nie mają możliwości sfinansowania takich działań.