copa-cogeca_nowe.gif10 maja br., w Sekretariacie Komitetów Copa-Cogeca, odbyło się posiedzenie grypy roboczej „Wino”. Grupa przyjęła sprawozdanie z ostatniego posiedzenia, które odbyło się 9 lutego. Przewodniczący proponuje, aby kolejne posiedzenie grupy roboczej odbyło się 11 lipca, po południu. Grupa przyjmuje tę propozycję.
 
 
 
 
 
Posiedzenie grupy roboczej rozpoczyna się od omówienia kwestii przyszłości WPR. Obecnie trwa debata na temat specyfiki sektora. Delegacja z Włoch domaga się utrzymania osobnego podejścia dla sektora wina. Podkreśla ona, że możemy utrzymać specyficzny budżet oraz specyficzne normy dla sektora, m.in w zakresie etykietowania, praktyk enologicznych i praw sadzenia, które mają szczególne znaczenie dla sektora. Francja popiera Włochy, podkreślając, że, sektor ten posiada specyfikę, której trzeba bronić. Hiszpania podkreśla, że nasza praca powinna opierać się na utrzymaniu specyficznych norm dla sektora, takich jak etykietowanie, prawa sadzenia, praktyki enologiczne, itp. Organizacja FNSA z Francji podkreśla również, że sektor wina nie jest jedynym który korzysta ze specyficznego wsparcia, dlatego też w dyskusjach na temat WPR trzeba skupić się na okresie po 2013 roku. Delegacje podkreślają znaczenie kwestii budżetu oraz odpowiedniej regulacji sektora. Delegacja z Grecji zauważa, że wino powinno być osobno omawiane w przyszłych dyskusjach na temat WPR, natomiast musimy się zastanowić, czym jest tak naprawdę specyfika? Delegacja z Niemiec podkreśla, że mamy tutaj konsensus, grupa broni specyfiki sektora i musimy czuwać nad tym, aby budżet dla sektora wina został utrzymany; potrzebujemy specyficznych instrumentów i reguł. Francja podkreśla na zakończenie tej dyskusji, że mówimy wiele o specyfice, ale nie proponujemy konkretów środków; jedyny instrument legislacyjny, którym dysponujemy w perspektywie krótkoterminowej, to reforma WPR. Musimy brać udział zwłaszcza w dyskusjach budżetowych. Przewodniczący podsumowuje, mówiąc, że oczywistym jest, ze specyfika sektora jest głównym priorytetem dla wszystkich delegacji, natomiast musi być ona odpowiednio sprecyzowana.

Następnie, zostaje poruszona kwestia praw sadzenia. Większość państw członkowskich opowiada się za utrzymaniem praw sadzenia dla wszystkich typów wina w europejskim sektorze wina. Liberalizacja praw sadzenia doprowadziłaby w konsekwencji do znacznych zmian europejskich powierzchni winnic oraz do odpływu ludności z obszarów wiejskich UE.  Oznaczałoby to przejście do systemu, w ramach którego producenci lub ich spółdzielnie produkowałyby wino w ramach bardziej intensywnego modelu przemysłowego. Doprowadziłoby to między innymi do poważnych zaburzeń równowagi na rynku oraz do pojawienia się nadwyżki produkcji. System praw sadzenia przyczynia się do zachowania stabilizacji rynku i produkcji wina w Europie oraz do zapewnienia jakości wina produkowanego w UE. Komitety Copa-Cogeca wzywają zatem Komisję Europejską do wzięcia pod uwagę tych elementów podczas sporządzania raportu, który skupia się na ocenie sektora wina przed 2012 rokiem. Delegaci zauważają, że należy koniecznie podkreślić, że prawa sadzenia powinny być zachowane dla wszystkich typów wina. Trzeba również pracować na poziomie krajowym i współpracować z tymi państwami członkowskimi, które jeszcze nie wypowiedziały się na temat utrzymania praw sadzenia.

W ostatniej części spotkania, omówiona zostaje kwestia organizacji producenckich i organizacji międzybranżowych. Wielokrotnie podkreślono, że trzeba sprecyzować główny cel organizacji producenckich oraz jak ma wyglądać ich funkcjonowanie. Delegat z Włoch podkreśla, że nie powinniśmy skupiać się jedynie na sytuacjach na poziomie krajowym, ale raczej wziąć pod uwagę ogólną sytuację; proponuje on wypracowanie odpowiedniej metodologii.

W kilku krajach trwają dyskusje na poziomie krajowym na temat instrumentów promocyjnych. Jest to nowy instrument, który powinien być stosowany w zależności od potrzeb producentów.  Hiszpania podkreśla, że potrzebna jest odpowiednia sieć kontaktów. Podkreśla się również, że bardzo ważne jest uproszczenie administracyjne instrumentów promocyjnych, aby każdy mógł mieć do nich dostęp. 
Magdalena Montaigu

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com