W odpowiedzi postulaty Małopolskiej Izby Rolniczej dotyczące zmniejszenia limitów w zakresie płatności wsparcia do krów po 2020 r., resort rolnictwa poinformował, że wsparcie do produkcji zwierzęcej ramach systemu płatności bezpośrednich realizowane jest w formie płatności związanej z produkcją.
Zgodnie z przepisami unijnymi[1] może być ono przyznawane jedynie tym sektorom lub regionom państwa członkowskiego, w których określone typy rolnicze lub określone sektory rolnictwa, które mają szczególne znaczenie ze względów gospodarczych, społecznych lub środowiskowych, znajdują się w trudnej sytuacji. Co do zasady płatności te mają stanowić jedynie zachętę do utrzymania aktualnych poziomów produkcji i nie powinny prowadzić do jej wzrostu.
MRiRW przekazało, że przeprowadzone analizy wykazały, że mimo ogólnego wzrostu pogłowia w całym sektorze krów, w stadach liczących do 20 szt. utrzymywała się tendencja spadkowa. W związku z tym grupa ta została zidentyfikowana jako część sektora, która doświadcza trudności. Dlatego też na takim poziomie ustalono maksymalny limit liczby zwierząt w gospodarstwie, które mogą być objęte płatnością. Zapewniło to ukierunkowanie wsparcia wyłącznie do tych gospodarstw, w których ryzyko zaniechania lub spadku produkcji jest największe, co jest zgodne z wymaganiami unijnymi.
W odniesieniu do kwestii wsparcia do krów po roku 2020, przekazano, że przepisy projektowanego rozporządzenia w sprawie Wspólnej Polityki Rolnej po 2020 r. przewidują możliwość ustanowienia wsparcia dochodów związanego z wielkością produkcji w sektorach rolnictwa istotnych ze względów gospodarczych, społecznych lub środowiskowych i znajdujących się w trudnej sytuacji. W art. 30 projektu rozporządzenia wymieniono sektory i rodzaje produkcji, w których będzie możliwe stosowanie wsparcia związanego z produkcją. Wśród nich znalazły się wołowina i cielęcina oraz mleko i przetwory mleczne.
Poinformowano, że obecny kształt projektu przewiduje, że w przypadku Polski możliwe będzie przeznaczenie na wsparcie związane z produkcją do 10% rocznego pułapu krajowego. Dodatkowo, podana wielkość procentowa będzie mogła zostać zwiększona o nie więcej niż dwa punkty procentowe (maksymalnie do 12%), o ile to zwiększenie zostanie przeznaczone na wsparcie upraw roślin wysokobiałkowych. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi postuluje na forum Unii Europejskiej zwiększenie dopuszczalnego odsetka koperty krajowej na wsparcie związane z produkcją co najmniej do 15% (13% + 2% na wsparcie upraw roślin wysokobiałkowych), tj. co najmniej do poziomu, który stosowany jest w obecnej perspektywie finansowej.
Podkreślono więc, że wsparcie związane z produkcją, będące odstępstwem od generalnej zasady oddzielania płatności od produkcji (decoupling), będzie można przyznawać, podobnie jak obecnie, pod określonymi warunkami (trudna sytuacja sektora, duże znaczenie gospodarcze, społeczne i środowiskowe).
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał, że dostrzegając szczególne trudności, których doświadczają rolnicy w niektórych sektorach i rodzajach produkcji o szczególnym znaczeniu ze względów gospodarczych, społecznych lub środowiskowych, planuje stosowanie płatności związanych z produkcją również po 2020 r. Wprowadzenie konkretnych rodzajów płatności będzie poprzedzała analiza sytuacji poszczególnych sektorów pod kątem zasadności stosowania wsparcia związanego z produkcją.
[1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 (Dz- Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 608, z późn. zm.).