Coraz więcej zwierząt jest stale transportowanych w nieodpowiednich warunkach. Radą na to jest stosowne wzmocnienie istniejących przepisów, częste inspekcje oraz surowsze kary dla łamiących ustalone zasady, stwierdzili posłowie w rezolucji zaakceptowanej 12 grudnia br. Dodali, że dla uniknięcia długich podroży, UE powinna promować rozwój rzeźni lokalnych i rozważyć ośmiogodzinny limit czasu przewozu dla zwierząt. "MahatmaGandhi powiedział, że wielkość narodu i jego postęp moralny może być mierzony jego stosunkiem do zwierząt: Powinniśmy zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby zmniejszyćich cierpienie. Nasza propozycja, aby ograniczyć czas podroży zwierząt, włącznie z konkretną propozycją wprowadzenia ośmiogodzinnego limitu, ma pokazać, ze zależy nam na ich dobrostanie". Powiedział sprawozdawca Janusz Wojciechowski (ECR, PL).
Rezolucja została przyjęta 555 głosami za, przy 56 głosach przeciw i 34 wstrzymujących się.
Liczba zwierząt transportowanych w UE, znacząco wzrosła, pomiędzy 2005 i 2009 rokiem, np.: w przypadku świń aż o 70 %. Jedna trzecia tych podróży trwa osiem godzin lub dłużej.
Więcej inspekcji i surowsze kary
Aby zapobiec dzisiejszym problemom z dobrostanem zwierząt w czasie transportu, prawodawstwo we wszystkich krajach UE musi być wdrażane w sposób skuteczny i jednolity, nalegają posłowie.Powinniśmy przeprowadzać więcej inspekcji, a krajowe sankcje przeciwko osobom łamiącym przepisy powinny być zharmonizowane i znacznie surowsze, dodają deputowani.
Ośmiogodzinny limit jest niewystarczający
Powinno się rozważyć wszelkie środki prowadzące do ograniczenia czasu transportu zwierząt do rzeźni do ośmiu godzin, należy jednak wprowadzić wyjątkowe, poparte naukowo, traktowanie określonych gatunków zwierząt oraz brać pod uwagę warunki geograficzne w danym regionie.
Posłowie stwierdzili również, że sam ośmiogodzinny limit nie wystarczy, ważne jest także wyposażenie, jakim dysponują pojazdy do transportu zwierząt, oraz właściwe ich traktowanie.
Dlatego też Parlament oczekuje, popartej naukowymi badaniami, poprawy warunków transportu, włączając to wystarczającą ilość miejsca i wody.
Wsparcie dla lokalnych rzeźni
Dla uniknięcia niepotrzebnego wydłużania czasu podroży zwierząt, UE powinna dążyć do stworzenia krótkich i przejrzystych łańcuchów dostaw, podjąć działania zapobiegające upadaniu małych rzeźni lokalnych i wspierać przetwarzanie jedzenia jak najbliżej miejsca produkcji.
Liczba zwierząt transportowanych w UE, znacząco wzrosła, pomiędzy 2005 i 2009 rokiem, np.: w przypadku świń aż o 70 %. Jedna trzecia tych podróży trwa osiem godzin lub dłużej.
Więcej inspekcji i surowsze kary
Aby zapobiec dzisiejszym problemom z dobrostanem zwierząt w czasie transportu, prawodawstwo we wszystkich krajach UE musi być wdrażane w sposób skuteczny i jednolity, nalegają posłowie.Powinniśmy przeprowadzać więcej inspekcji, a krajowe sankcje przeciwko osobom łamiącym przepisy powinny być zharmonizowane i znacznie surowsze, dodają deputowani.
Ośmiogodzinny limit jest niewystarczający
Powinno się rozważyć wszelkie środki prowadzące do ograniczenia czasu transportu zwierząt do rzeźni do ośmiu godzin, należy jednak wprowadzić wyjątkowe, poparte naukowo, traktowanie określonych gatunków zwierząt oraz brać pod uwagę warunki geograficzne w danym regionie.
Posłowie stwierdzili również, że sam ośmiogodzinny limit nie wystarczy, ważne jest także wyposażenie, jakim dysponują pojazdy do transportu zwierząt, oraz właściwe ich traktowanie.
Dlatego też Parlament oczekuje, popartej naukowymi badaniami, poprawy warunków transportu, włączając to wystarczającą ilość miejsca i wody.
Wsparcie dla lokalnych rzeźni
Dla uniknięcia niepotrzebnego wydłużania czasu podroży zwierząt, UE powinna dążyć do stworzenia krótkich i przejrzystych łańcuchów dostaw, podjąć działania zapobiegające upadaniu małych rzeźni lokalnych i wspierać przetwarzanie jedzenia jak najbliżej miejsca produkcji.