klatki_kury.jpgW odpowiedzi na wystąpienie Krajowej Rady Izb Rolniczych dotyczące realizacji w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 operacji w zakresie zakupu zmodyfikowanych klatek dla kur niosek, resort rolnictwa poinformował, że w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 października 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 193, poz. 1397, z późn. zm.), co do zasady, nie ograniczono możliwości ubiegania się o pomoc na operacje dotyczące poprawy sytuacji w gospodarstwie w zakresie warunków utrzymania zwierząt, jeśli wnioskodawca zrealizował operację przed dniem, w którym dany standard stał się obowiązujący dla danego gospodarstwa rolnego.
 
 
Przepisy Unii Europejskiej oraz ww. rozporządzenia ograniczają jedynie możliwość realizacji tego typu operacji, jeżeli miałyby one na celu dostosowanie gospodarstwa do obowiązujących w stosunku do gospodarstwa w tym zakresie przepisów. W związku z powyższym, do dnia wejścia w życie wymogów dotyczących utrzymywania kur w klatkach zmodyfikowanych nie było przeszkód, aby zawierać umowy z wnioskodawcami, którzy ubiegali się o zakup tego typu klatek oraz deklarowali zrealizowanie tego typu operacji przed dniem, w którym wymóg ten stał się dla nich obowiązujący.

Szczegółowe stanowisko Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zawierania umów z takimi wnioskodawcami zostało przedstawione Prezesowi Agencji i Restrukturyzacji Rolnictwa w piśmie znak: ROWwpi-mk-(2)542-9/12 (2050) z dnia 24 maja 2012 roku. Poniżej przedstawiamy treść niniejszego pisma.

Pan
Tomasz Kołodziej Prezes
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

W odpowiedzi na pismo znak: DDI-09111-4-4/WMGiOP/JJB/12, dotyczące możliwości przyznania pomocy finansowej na zakup zmodyfikowanych klatek dla kur nieśnych w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych", producentom, którzy nie są beneficjentami działania PROW 2007-2013 „Ułatwianie startu młodym rolnikom", uprzejmie informuję, że Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi udzieliło szczegółowych wyjaśnień w zakresie możliwość przyznania pomocy na operacje mające związek z dostosowaniem gospodarstw w piśmie znak: ROWpi-mk-(2)053-120/IO (6247) z dnia 4 października 2010 roku. W celu wyjaśnienia wątpliwość, przedstawionych w piśmie DDI-09111-4-4/WMGiOP/JJB/12, przekazuję następujące informacje.

Zgodnie z art. 26 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2045 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), w przypadku inwestycji dokonywanych w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych" w celu dostosowania do norm wspólnotowych wsparcie może zostać udzielone jedynie tym inwestycjom, które są dokonywane w celu dostosowania do nowo wprowadzonych norm wspólnotowych. W takim wypadku w celu spełnienia tej normy można przyznać okres karencji, nieprzekraczający 36 miesięcy od daty, w której dana norma staje się obowiązująca dla gospodarstwa rolnego. Ponadto zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), w przypadku wsparcia na rzecz inwestycji na modernizację gospodarstw rolnych w celu dostosowania do nowo wprowadzonych norm wspólnotowych odpowiednie normy zostają spełnione przed zakończeniem okresu karencji, o którym mowa powyżej. Zgodnie z załącznikiem II do ww. rozporządzenia Komisji, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich powinien zawierać w części stanowiącej opis działania „Modernizacja gospodarstw rolnych", wyznaczenie nowo wprowadzonych norm wspólnotowych (oraz istniejących norm w przypadku młodych rolników otrzymujących wsparcie na rozpoczęcie działalności), na które może zostać przyznane wsparcie, uzasadnienie dotyczące szczególnych problemów związanych ze spełnieniem tych norm oraz czas trwania i uzasadnienie okresu karencji dla każdej z norm.

W związku z powyższym, w polskim Programie dokładnie określono, w części stanowiącej opis działania „Modernizacja gospodarstw rolnych", nowo wprowadzone normy wspólnotowe oraz istniejące normy w przypadku młodych rolników, na które może zostać przyznane wsparcie.

W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 października 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 193, poz. 1397, z późn. zm.) w § 7 ust. 3 określono zakres nowo wprowadzanych norm wspólnotowych oraz istniejących norm w przypadku młodych rolników, do których można dostosować gospodarstwo w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych".

Pomoc nie może być przyznana na operacje polegające na dostosowaniu gospodarstwa do nowo wprowadzonych standardów, określonych w przepisach wspólnotowych, innych aniżeli to wymienione w PROW 2007-2013.

Możliwe jest natomiast przyznanie pomocy, jeżeli dany standard nie obowiązuje gospodarstwa danego wnioskodawcy albo stanie się dla niego obowiązujący w przyszłości.

Zdaniem MRiRW nie ma możliwości przyznania pomocy, jeżeli z informacji zawartych we wniosku o przyznanie pomocy wynika, iż inwestycja ma na celu dostosowanie gospodarstwa do norm wspólnotowych, które są już powszechnie znane, jednakże jeszcze nie obowiązują w stosunku do gospodarstwa danego wnioskodawcy, a inwestycja miałaby być zakończona w czasie, w którym dana norma byłaby już wymagana w stosunku do gospodarstwa wnioskodawcy. W takim przypadku realizacja operacji powinna zakończyć się przed dniem, w którym dany standard stanie się obowiązujący dla danego gospodarstwa rolnego.

W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 października 2007 r., co do zasady, nie ograniczono możliwości ubiegania sic o pomoc na operacje dotyczące poprawy sytuacji w gospodarstwie w zakresie warunków utrzymania zwierząt. Przepisy UE oraz ww. rozporządzenia ograniczają jedynie możliwość realizacji tego typu operacji, jeżeli miałyby one na celu dostosowanie gospodarstwa do obowiązujących w tym zakresie przepisów. W związku z powyższym nie ma wątpliwości, że do dnia wejścia w życie wymogów dotyczących utrzymywania kur w klatkach zmodyfikowanych nie było przeszkód, aby zawierać umowy z wnioskodawcami, którzy ubiegali się o zakup tego typu klatek oraz deklarowali zrealizowanie tego typu operacji przed dniem, w którym wymóg ten stal się dla nich obowiązujący.

Za niedopuszczalną należy uznać sytuację, w której wnioskodawca zrealizował operację zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia a z powodu rozpatrywania wniosku dłużej niż jest to wskazane w przepisach ww. rozporządzenia, umowa przyznania pomocy nie została zawarta do końca grudnia 2011 roku.

Z pisma Centrali Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa znak: DDI-09111-4- 2/WMGiOP/JJB/12 z dnia 8 marca 2012 roku, skierowanego do Kierownika Biura Wsparcia Inwestycyjnego (BWI) Małopolskiego Oddziału Regionalnego (OR) ARiMR, przekazanego równocześnie do wiadomości Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz kierowników BWI we wszystkich OR ARiMR, wynika, że ARiMR dopuszcza możliwość zawarcia, po upływie 36 miesięcy od dnia podjęcia działalności rolniczej, umowy w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych" z beneficjentem działania PROW 2007-2013 „Ułatwianie startu młodym rolnikom", który zrealizował operację mająca na celu dostosowanie gospodarstwa do obowiązujących wymogów przed zawarciem umowy z ARiMR i dokonał tego w terminie 36 miesięcy od dnia podjęcia działalności rolniczej.

Sytuacja, w której wnioskodawca, który nie jest beneficjentem działania „Ułatwianie startu młodym rolnikom", zrealizował operację dotyczącą zakupu klatek zmodyfikowanych przed wejściem w życie wymogów dotyczących utrzymywania kur w tychże klatach a ARiMR nie zawarła z nim umowy do końca grudnia 2011 roku, jest analogiczna do sytuacji opisanej piśmie znak: DDI-09111-4-2/WMGiOP/JJB/12. W związku z powyższym, różnicowanie decyzji podejmowanych względem tych grup beneficjentów (decyzji o możliwości zawarcia umowy) uznaję za nieuzasadnione.   

Z up. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Podsekretarz Stanu
Tadeusz Nalewajk

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com