W odpowiedzi na pismo KRIR w sprawie opodatkowania podatkiem VAT unijnej pomocy finansowej udzielanej na podstawie Rozporządzenia Delegowanego Komisji ustanawiającego tymczasowe nadzwyczajne środki wsparcia dla producentów niektórych owoców i warzyw oraz zmieniającego rozporządzenie delegowane oraz Rozporządzenia Delegowanego Komisji ustanawiającego dalsze tymczasowe nadzwyczajne środki wsparcia dla -producentów niektórych owoców i warzyw, resort finansów poinformował zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych, po przeanalizowaniu zasad Programu pomocy dla rolników i producentów rolnych, którzy ponieśli szkody w gospodarstwach rolnych lub działach specjalnych produkcji rolnej spowodowane wystąpieniem w 2015 r. suszy, wystąpił pismem z dnia 29 września 2015 roku do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o wprowadzenie korekty do niniejszego dokumentu. Zarząd KRIR wnioskował o niezwłoczne ujednolicenie powyższych przepisów przez dostosowanie zasad Programu pomocy do przepisów ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.
Agencja Rynku Rolnego przypomina, że w dniu 30 października br. upływa termin składania deklaracji o:
- szacowanej ilości winogron lub moszczu winogronowego, które będą wykorzystane do wyrobu wina w danym roku gospodarczym – składana przez producentów, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina, wpisanych do ewidencji producentów i przedsiębiorców wyrabiających wino z winogron pozyskanych z upraw winorośli położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- szacowanej ilości win, winogron lub moszczu winogronowego, które będą dostarczone do przedsiębiorcy, oraz o szacowanej ilości ich wykorzystania w danym roku gospodarczym – składana przez przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą, o której mowa w art. 17 ust. 1 w/w ustawy.
W związku z wnioskiem Wielkopolskiej Izby Rolniczej Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił 10 września 2015 r. do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o wstrzymanie sankcjonowania rolników realizujących pakiet 3 Programu Rolnośrodowiskowego PROW 2007-2013 za pozostawienie tzw. „niewłaściwego fragmentu nieskoszonego”. Wobec braku odpowiedzi Zarząd wystąpił ponownie 9 października 2015 r. oczekując szybkiej interwencji MRiRW i przekazując przykładowe odwołanie od decyzji ARiMR w tej sprawie. Zdaniem samorządu rolniczego niedopuszczalne jest sankcjonowanie rolników, którzy realizowali zobowiązanie rolnośrodowskowe zgodnie z planem rolnośrodowiskowym, corocznie otrzymywali pozytywne decyzje ARiMR, w których nie znajdowały się uwagi o nieprawidłowym postępowaniu, nie było zaleceń odnośnie zmiany sposobu koszenia, w związku z czym byli przekonani, że realizują zobowiązanie prawidłowo.
Rozporządzeniem Delegowanym Komisji (UE) nr 932/2014 z dnia 29 sierpnia 2014 r. przyjęto tymczasowe nadzwyczajne unijne środki wsparcia, dla organizacji producentów w sektorze owoców i warzyw, uznanym zgodnie z art. 154 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, oraz producentom, którzy nie są członkami takich organizacji. Te tymczasowe nadzwyczajne unijne środki wsparcia obejmowały operacje wycofania z rynku, zielonych zbiorów i niezbierania plonów. Unijna pomoc była odpowiedzią na kryzys na rynkach rolnych UE, spowodowany wprowadzeniem embarga przez Federację Rosyjską.