26 października br. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych, mając na uwadze postulat zgłoszony przez Podkarpacką Izbę Rolniczą, zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marka Sawickiego - jako członka Rządu RP odpowiedzialnego za sprawy wsi i rolnictwa - o wystąpienie do Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka z inicjatywą zmiany przepisów rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu wydawania zezwoleń na przejazdy pojazdów nienormatywnych (Dz. U. 2004r. Nr 267, poz. 2660) poprzez rozszerzenie katalogu zezwoleń wymienionych w art. 4 tego aktu o zezwolenie wydawane na przejazd kombajnów zbożowych w okresie żniw.
Proponowane obecnie rozwiązanie wynika ze specyfiki prowadzenia produkcji rolnej w kraju, w szczególności dużego rozdrobnienia gospodarstw w południowych województwach, gdzie wielu rolników uprawiając zboża na kilkunastu bądź kilkudziesięciu działkach zmuszonych jest w okresie zbiorów do częstych, krótkich przejazdów kombajnem po drogach publicznych. Z uwagi na powyższe, często w takich przypadkach dochodzi do złamania prawa, ponieważ z praktycznego punktu widzenia nie ma możliwości, aby osoba obsługująca kombajn za każdym razem demontowała przed takim przejazdem heder. Szerokość tej części przekracza 3,5 m, dlatego niemożliwym jest uzyskanie przez rolników zezwolenia na przejazd kombajnu na po drogach publicznych na czas nieokreślony jako nienormatywnego pojazdu wolnobieżnego, o którym mowa w art. 4 ust. 1.
Dlatego też, samorząd rolniczy stoi na stanowisku, że omawiana kwestia wymaga specyficznego podejścia. Rolnicy nie chcą działać wbrew ustanowionemu prawu, jednakże przytoczona powyżej sytuacja zmusza niejako do niezgodnego z przepisami postępowania. Zważywszy na fakt, że problemy te mają charakter okresowy tj. związany bezpośrednio z przełomem lipca i sierpnia, w opinii Zarządu KRIR sugerowane rozwiązanie powinno dotyczyć zezwoleń na ten newralgiczny okres dwóch miesięcy. Mając na uwadze konieczność zachowania zasad bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg publicznych, dodatkowym obostrzeniem w przypadku zezwoleń na przejazd kombajnem uzbrojonym w heder należałoby określić maksymalny dystans miedzy poszczególnymi działkami rolnymi.
Alternatywnym dla powyższego rozwiązaniem wskazanego w piśmie problemu byłoby rozszerzenie przepisów art. 4 o ust. 7 w następującym brzmieniu: „Dopuszczalny jest brak zezwolenia na przejazd po drogach publicznych na odcinku maks. 20 km w przypadku kombajnów zbożowych o szerokości przekraczającej 3,5 m w miesiącach lipcu i sierpniu, przy zachowaniu szczególnych środków ostrożności.”