Podczas posiedzeniu w dniu 11 czerwca 2019 roku Sejmowa Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (druk nr 3455). Projekt ma na celu utworzenie nowego Funduszu Promocji Roślin Oleistych, którego głównym celem byłoby wspieranie marketingu, wzrostu spożycia i promocji roślin oleistych oraz ich przetworów pochodzących z przetwarzania rzepaku, rzepiku, soi, lnu i konopi. Wpłaty na nowy fundusz promocji, mają być naliczane w wysokości 0,2% wartości netto od roślin oleistych będących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Do 15% środków funduszu ma być przeznaczone na promocję produktów pszczelich.
Samorząd rolniczy, w opinii przekazanej do Kancelarii Sejmu w dniu 6 czerwca br. stwierdza, że niezrozumiałym jest finansowanie jedynie przez Fundusz Promocji Roślin Oleistych działań na rzecz promocji pszczelarstwa. Jeżeli projektodawca miałby zamiar wspierania pszczelarstwa z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych należałoby wprowadzić zmiany do Funduszy, w których wysokość plonu uzależniona jest od pszczół, np. w produkcji owoców.
Samorząd rolniczy jest przeciwny stosowaniu wyższej stawki wpłaty na Fundusz Promocji Roślin Oleistych niż w pozostałych funduszach. Naszym zdaniem wysokość wpłat na fundusze powinna być zachowana na dotychczasowym poziomie 0,1% wartości netto.