Parlament
pozytywnie rozpatrzył propozycję rozporządzenia wprowadzającego zmiany we
wspólnej organizacji rynku wina. Posłowie proponują szybsze rozdysponowanie
środków na karczowanie upraw, utrzymanie wsparcia dla procesu wzbogacania win i
zachowanie nazw handlowych win owocowych. Sprzeciwiają się natomiast możliwości
przekierowania środków finansowych na rozwój obszarów
wiejskich.
W trakcie prac w Komisji Rolnictwa Parlamentu Europejskiego jej członkowie
przedłożyli do propozycji sprawozdania posła Giuseppe CASTIGLIONE (EPP-ED, Włochy) niemal
900 poprawek. Przed głosowaniem na sesji plenarnej projekt zawierał dalsze 350
poprawek. Jednak sprawozdanie przyjęte przez posłów stosunkiem głosów 497 za,
109 przeciw, przy 89 wstrzymujących się, nie zmienia znacząco treści propozycji
zaakceptowanej przez Komisję Rolnictwa w listopadzie.
- Sadzenie winorośli
Posłowie
sprzeciwili się propozycji Komisji Europejskiej przewidującej pełną swobodę
sadzenia sklasyfikowanych odmian winorośli objętych nazwą pochodzenia lub
oznaczeniem geograficznym od 1 stycznia 2014 roku. W przypadku pozostałych
odmian, decyzja o liberalizacji przepisów powinna zostać podjęta na podstawie
oceny wpływu środków przewidzianych w proponowanym rozporządzeniu, która powinna
zostać przygotowana do 2012 roku. Jednocześnie jednak, posłowie chcą wprowadzić
prawo swobodnego przenoszenia całości lub części praw do ponownego sadzenia na
inne gospodarstwo w tym samym państwie członkowskim lub regionie, co umożliwi
producentom swobodne podejmowanie decyzji w przypadku zmian na rynku.
Postanowień tych nie będzie się stosować w państwach członkowskich, w których
produkcja wina w jednym roku winiarskim nie przekracza 50 000 hektolitrów.
Produkcja ta będzie obliczana na podstawie średniej produkcji podczas ostatnich
5 lat winiarskich.
- Karczowanie upraw
Posłowie
uważają, że okres rozdysponowania pakietu subsydiów przewidzianych przez Komisję
Europejską powinien zostać skrócony z pięciu do trzech lat, aby umożliwić
wcześniejsze zaprzestanie produkcji - 510 000 000 EU dla roku winiarskiego
2009/2010 , 337 000 000 EUR dla roku winiarskiego 2010/2011 i 223 000 000 EUR
dla roku winiarskiego 2011/2012.
Ponadto, posłowie uważają, że skala dla premii za karczowanie powinna określać w szczególności minimalne i maksymalne poziomy, jakie mogą przyznać państwa członkowskie w oparciu o wydajność.
Ponadto, posłowie uważają, że skala dla premii za karczowanie powinna określać w szczególności minimalne i maksymalne poziomy, jakie mogą przyznać państwa członkowskie w oparciu o wydajność.
- Wzbogacanie i etykietowanie
Posłowie
sprzeciwiają się planom Komisji Europejskiej dotyczącym zakazu wykorzystywania
cukru do wzbogacania win i zlikwidowania wsparcia dla moszczu gronowego.
Posłowie chcą natomiast utrzymać wsparcie dla zagęszczonego moszczu gronowego i
rektyfikowanego zagęszczonego moszczu gronowego oraz sacharozy, w regionach,
gdzie jej stosowanie jest tradycyjnie dozwolone.
W drodze kompromisu, posłowie zgadzają się, by po dokonaniu analizy skutków reformy przeprowadzonej przez Komisję Europejską w 2012 r. limity zwiększenia naturalnego stężenia alkoholu mogły zostać stopniowo obniżane.
Posłowie chcą utrzymania wsparcia dla producentów alkoholi pitnych, które mogłoby pochodzić ze środków krajowych przeznaczanych na wsparcie wzbogacania wina.Posłowie nie popierają zapisów zezwalających na umieszczanie informacji dotyczących rocznika oraz odmiany winorośli, a także innych tradycyjnych terminów na etykietach win stołowych, uznając że informacje takie powinny być zarezerwowane dla odmian szlachetniejszych - o chronionej nazwie pochodzenia lub chronionym oznaczeniu geograficznym - aby nie wprowadzać w błąd klientów. Posłowie proponują ponadto, aby na etykietach win o chronionej nazwie pochodzenia lub chronionym oznaczeniu geograficznym znalazły się nazwa firmy butelkującej, gminy, w której prowadzi ona swoją główną działalność i państwa członkowskiego.
W drodze kompromisu, posłowie zgadzają się, by po dokonaniu analizy skutków reformy przeprowadzonej przez Komisję Europejską w 2012 r. limity zwiększenia naturalnego stężenia alkoholu mogły zostać stopniowo obniżane.
Posłowie chcą utrzymania wsparcia dla producentów alkoholi pitnych, które mogłoby pochodzić ze środków krajowych przeznaczanych na wsparcie wzbogacania wina.Posłowie nie popierają zapisów zezwalających na umieszczanie informacji dotyczących rocznika oraz odmiany winorośli, a także innych tradycyjnych terminów na etykietach win stołowych, uznając że informacje takie powinny być zarezerwowane dla odmian szlachetniejszych - o chronionej nazwie pochodzenia lub chronionym oznaczeniu geograficznym - aby nie wprowadzać w błąd klientów. Posłowie proponują ponadto, aby na etykietach win o chronionej nazwie pochodzenia lub chronionym oznaczeniu geograficznym znalazły się nazwa firmy butelkującej, gminy, w której prowadzi ona swoją główną działalność i państwa członkowskiego.
- Zapobieganie kryzysom
Przez
zapobieganie sytuacjom kryzysowym rozumie się wszystkie metody upraw, praktyki
rolnicze i enologiczne mające na celu ograniczenie produkcji winogron lub
wydajności przetwórstwa winogron na wino. W celu zrekompensowania środków
zapobiegających nadprodukcji posłowie proponują rekompensaty w formie płatności
proporcjonalnej do ograniczenia ilości winogron lub produkowanego
wina.
- Produkty uboczne winifikacji
W
trosce o jakość i ochronę środowiska posłowie opowiadają się za utrzymaniem w
proponowanym rozporządzeniu zapisów o obowiązkowym gromadzeniu i odprowadzaniu
do destylacji wszystkich produktów ubocznych winifikacji. Ze wsparcia na zbiórkę
i przetwarzanie produktów ubocznych mogą korzystać jedynie destylarnie. W żadnym
przypadku alkohol uzyskany poprzez taką destylację nie może być przeznaczony do
spożycia przez ludzi.
- Nazwy pochodzenia i oznaczenia geograficzne
Posłowie
uważają, że produkcja, w tym przetwarzanie winogron, wytwarzanie oraz, w
stosownych przypadkach, dojrzewanie i butelkowanie win o chronionej nazwie
pochodzenia lub oznaczeniu geograficznym powinno się odbywać w określonym
obszarze geograficznym, który w wyjątkowych przypadkach może obejmować całe
terytorium niewielkiego geograficznie państwa
członkowskiego.
- Wino owocowe
Parlament
zatwierdził poprawkę zaproponowaną m.in. przez grupę polskich deputowanych,
która zezwala państwom członkowskim na stosowanie słowa „wino” wraz z nazwą
owocu w formie nazwy złożonej w celu oznaczenia produktów uzyskanych przez
fermentację owoców innych niż winogrona. Pomysłodawcy tej poprawki przekonywali,
że w aktualnie obowiązującym rozporządzeniu (WE) nr 1493/99 zezwala się na
stosowanie nazwy handlowej „wino” w etykietowaniu wyrobów innych niż wino
gronowe. Wina owocowe inne niż gronowe są zakorzenione w świadomości konsumentów
i produkowane w wielu krajach Unii Europejskiej od setek lat. W Polsce tradycja
produkcji wina sięga XIII wieku. Z tego powodu, zdaniem autorów poprawki, w
projekcie nowego rozporządzenia zezwolenie na stosowanie takich nazw handlowych
jak „wino owocowe”, ,,wino jabłkowe”, czy ,,wino porzeczkowe” powinno zostać
utrzymane.
- Praktyki enologiczne
Posłowie
proponują opracowanie listy praktyk enologicznych i sprzeciwiają się, by decyzje
zezwalające na praktyki enologiczne podejmowane były przez Komisję zamiast Radę.
Posłowie sprzeciwiają się również propozycji, aby do win przeznaczonych na
eksport zastosowanie miały praktyki enologiczne i ograniczenia uznawane przez
Międzynarodowe Biuro ds. Winorośli i Wina (OIV), które są mniej restrykcyjne od
wspólnotowych.
- Krajowe programy wsparcia i promocja
Posłowie proponują, aby środki krajowe mogły być przeznaczane na sfinansowanie
działań promocyjnych na rynku wewnętrznym, a nie tylko na rynkach krajów
trzecich oraz na restrukturyzację sektora, zapobieganie kryzysom, badania i
rozwój i poprawę jakości. Producent będzie mógł podczas jednego roku
winiarskiego korzystać z więcej niż jednego środka wspierającego, a państwa
członkowskie będą mogły, za zgodą Komisji, ujmować w programach wsparcia nowe
działania.
- Rozwój obszarów wiejskich
Posłowie
sprzeciwiają się przekierowaniu części środków na wydatki przeznaczone uprzednio
dla sektora winnego na rozwój obszarów wiejskich oraz zapisom o charakterze
szczególnym dotyczącym wsparcia na restrukturyzację lub premii za
karczowanie.
- Wdrożenie reformy
Komisja
Rolnictwa PE uważa, że data wejścia w życie proponowanej reformy rynku wina
zaproponowana przez KE - 1 sierpnia 2008 roku - jest nierealna i proponuje jej
opóźnienie o rok, do 1 sierpnia 2009 roku.
Sytuacja na rynku wina UE
Istniejąca
wspólna organizacja rynku wina w UE jest skomplikowana i kosztowna, a jej zasady
są niezrozumiałe dla konsumentów i trudne do przestrzegania przez producentów.
Kraje producenckie „nowego świata” posiadają bardziej elastyczne przepisy i
stosują agresywne strategie handlowe.
Oprócz stopniowego spadku spożycia, przede wszystkim wina stołowego, o około 0,65% w skali roku na całym świecie, zaostrza się konkurencja ze strony wina pochodzącego z przywozu, spowodowana zwiększoną globalizacją oraz dwustronnymi porozumieniami handlowymi zawartymi przez UE. Począwszy od 1996 r. przywóz wina wzrastał w stosunku 10% w skali roku, tj. znacznie szybciej niż jego wywóz, i wyniósł 11,8 milionów hektolitrów w 2005 r. Faktyczny wywóz stanowi jedynie 5-6% łącznej produkcji wspólnotowej. Cykliczne jak dotąd nadwyżki wykazują tendencję do przekształcenia się w nadwyżki strukturalne i w chwili obecnej wynoszą 15 milionów hektolitrów, tj. 8,4% podaży.
Dochody europejskich producentów win obniżyły się średnio o 12% od 1999 roku, (który to rok charakteryzował się szczególnie wysokimi cenami dla producentów), do 2003 r., czyli roku o wysokim poziomie produkcji.
Oprócz stopniowego spadku spożycia, przede wszystkim wina stołowego, o około 0,65% w skali roku na całym świecie, zaostrza się konkurencja ze strony wina pochodzącego z przywozu, spowodowana zwiększoną globalizacją oraz dwustronnymi porozumieniami handlowymi zawartymi przez UE. Począwszy od 1996 r. przywóz wina wzrastał w stosunku 10% w skali roku, tj. znacznie szybciej niż jego wywóz, i wyniósł 11,8 milionów hektolitrów w 2005 r. Faktyczny wywóz stanowi jedynie 5-6% łącznej produkcji wspólnotowej. Cykliczne jak dotąd nadwyżki wykazują tendencję do przekształcenia się w nadwyżki strukturalne i w chwili obecnej wynoszą 15 milionów hektolitrów, tj. 8,4% podaży.
Dochody europejskich producentów win obniżyły się średnio o 12% od 1999 roku, (który to rok charakteryzował się szczególnie wysokimi cenami dla producentów), do 2003 r., czyli roku o wysokim poziomie produkcji.