Zachęcamy do wzięcia udziału w konsultacjach Komisji Europejskiej nt. liberalizacji handlu z Ukrainą aby głos polskich rolników wybrzmiał mocno w tych konsultacjach. Konsultacje zostały otwarte przez DG Trade odnośnie dalszej liberalizacji rynku w ramach art.29 umowy stowarzyszeniowej z Ukrainą.
Zgłaszanie opinii jest przewidziane do 1 października br.
Tu znajduje się link do konsultacji w języku polskim>>>
W odpowiedzi na wniosek KRIR w sprawie regulowania kwestii dotyczącej wysokości odsetek od czynszów dzierżawnych i odsetek z tytułu zakupu gruntów zarówno dla nowych umów, jak i już wcześniej zawartych >>>, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pismem z dnia 6 września 2024 r., przedstawiło nastepujące wyjaśnienia:
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa zaprasza na II Festiwal Polskiej Żywności #KupujŚwiadomie. Patronat honorowy nad festiwalem objął Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Czesław Siekierski, który dokona jego uroczystego otwarcia.
W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 26 kwietnia 2024 r. zawierające m.in. postulat wprowadzenia zwolnień dla rolników posiadających samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe oraz naczepy, które są związane wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego w zakresie opodatkowania podatkiem od środków transportowych Ministerstwo Finansów w uzgodnieniu z Ministerstwem Infrastruktury przedstawiło pismem z 3 września 2024 r. następujące stanowisko.
Zgodnie z ustawą z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wpływy z podatku od środków transportowych stanowią źródło dochodów własnych gminy. Dochody własne gmin gwarantują im samodzielność finansową. Uwzględnienie postulatu przedstawionego w wystąpieniu polegającego na wprowadzeniu nowego zwolnienia w przepisach ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: upol) spowodowałoby ograniczenie wpływów z tytułu jego poboru i skutkowałoby uszczupleniem dochodów gmin - beneficjentów tego podatku. Wprowadzenie nowego zwolnienia skutkowałoby zatem potrzebą przyznania gminom rekompensaty z tytułu utraconych dochodów.
Z uwagi na powyższe nie przewiduje się wprowadzania dodatkowego zwolnienia w zakresie podatku od środków transportowych.
Odnosząc się natomiast do szczegółowego postulatu by przeznaczenie środków transportowych, które mogłyby poruszać się na terenie całego kraju było udokumentowane wpisem w dowodzie rejestracyjnym wskazującym, że jest to pojazd rolniczy, uwzględniając opinię Ministerstwa Infrastruktury, informuję.
W procesie rejestracji pojazdów organ rejestrujący określa rodzaj pojazdu oraz jego przeznaczenie - odpowiednio do przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, w tym rozporządzenia w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach. Sposób wypełniania dowodu rejestracyjnego określony jest w § 16 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia. Organ rejestrujący wypełniając dowód rejestracyjny pojazdu zamieszcza w nim oddzielnie w rubrykach „RODZAJ POJAZDU" i „PRZEZNACZENIE" informacje o rodzaju i przeznaczeniu pojazdu stosownie do klasyfikacji zawartej w załączniku nr 6 do ww. rozporządzenia.
Zgodnie z ww. klasyfikacją pojazdów określenie „rolniczy" pojawi się w dowodzie rejestracyjnym jedynie w rubryce „RODZAJ POJAZDU" w przypadku ciągnika rolniczego oraz przyczepy ciężarowej rolniczej. Kwalifikacja pojazdów powiązana jest z przepisami homologacyjnymi oraz z przepisami o warunkach technicznych pojazdów. Ponadto należy zwrócić uwagę, że wśród pojazdów nie podlegających rejestracji, a tym samym dla których nie wydaje się dowodu rejestracyjnego, wymienionych w uregulowaniach ustawy - Prawo o ruchu drogowym, znajduje się przyczepa specjalna przeznaczona do ciągnięcia przez ciągnik rolniczy.
Ministerstwo Infrastruktury stoi na stanowisku, że postulat, aby w dowodach rejestracyjnych samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych oraz naczep, które są związane jedynie z działalnością rolniczą, zamieszczać informacje, że jest to pojazd rolniczy, nie jest sposobem na rozwiązanie opisanego w wystąpieniu problemu, zauważając przy tym, że zakwalifikowanie pojazdu do właściwego rodzaju/przeznaczenia ze względu na jego aspekty techniczne nie ma związku z tym jak pojazd będzie wykorzystywany.
Zgadzając się z konkluzją, zgodnie z którą kwalifikacja pojazdu nie ma związku ze sposobem jego wykorzystywania należy dodać, że obecnie opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych nie podlegają przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą 7 ton i więcej - jeśli są związane wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego. Oznacza to, że o wyłączeniu tego środka transportowego z podatku od środków transportowych decyduje sposób jego wykorzystywania, a nie wpis w dowodzie rejestracyjnym.
Wykorzystywanie ww. przyczep i naczep przez podatnika podatku rolnego wyłącznie do działalności rolniczej może zostać potwierdzone przez podatnika złożeniem oświadczenia. Powyższe wynika z uregulowań ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa dotyczących dowodów w postępowaniu podatkowym. Zgodnie z nimi jeżeli przepis prawa nie wymaga urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego w drodze zaświadczenia, organ podatkowy odbiera od strony, na jej wniosek, oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.
Przepisy upol nie zawierają wymogu urzędowego potwierdzenia faktu związania przyczepy lub naczepy wyłącznie z działalnością rolniczą.
Z powyższego wynika, że wpis w dowodzie rejestracyjnym nie przesądza o wykorzystywaniu środka transportowego, a obowiązujące przepisy Ordynacji podatkowej wskazują za pomocą jakiego dowodu podatnik może udokumentować ten fakt.
pismo Minstra Finansów>>>
W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z8 sierpnia 2024 r. do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska oraz do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Czesława Siekierskiego zawierające postulat podwyższenia emerytury rolniczej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiło poniższe wyjaśnienia.
W odniesieniu do proponowanego zwiększenia wysokości emerytur rolniczych, informuję, że świadczenia te są corocznie podwyższane, zarówno w systemie powszechnym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), jak i w systemie rolniczym przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS). Waloryzacja jest przeprowadzana w marcu, a dla emerytur i rent rolniczych wypłacanych kwartalnie – w kwietniu, w ustalonych dla każdego świadczeniobiorcy terminach płatności. KRUS waloryzuje emerytury lub renty z urzędu, czyli bez konieczności zgłoszenia odpowiedniego wniosku przez osobę uprawnioną i informuje o podwyższeniu świadczenia wydając decyzję.
W ubiegłym roku nastąpiła zmiana zasad waloryzacji rolniczych świadczeń emerytalnorentowych przez powiązanie wysokości emerytury podstawowej z KRUS z wysokością najniższej emerytury z ZUS. Waloryzacja emerytur i rent rolniczych polega na pomnożeniu kwoty emerytury podstawowej przez wskaźniki wymiaru ustalone indywidualnie dla każdego świadczenia (dla części składkowej i dla części uzupełniającej). Jeżeli świadczenie ustalone w określony powyżej sposób będzie niższe od kwoty najniższej emerytury pracowniczej, to zostanie ono z urzędu podwyższone do tej kwoty.
Odnosząc się do twierdzeń podniesionych w ww. piśmie, dotyczących nabycia prawa do emerytury rolniczej i jej wysokości w porównaniu z uzyskaniem tzw. „renty alkoholowej” należy wskazać, iż jest to potoczna nazwa świadczenia, które jest przyznawane osobom, które utraciły zdolność do wykonywania pracy zarobkowej z powodu "naruszenia sprawności organizmu". Świadczenie to jest przyznawane przez Fundusz Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) osobom, które ze względu na swoje zdrowie nie są w stanie pracować (częściowo lub całkowicie). Aby je otrzymać konieczne jest wykazanie pogorszonego stanu zdrowia wynikającego z różnych schorzeń w tym choroby alkoholowej. ZUS może przyznać to świadczenie z powodu częściowej lub całkowitej niezdolności do pracy na podstawie oceny stanu zdrowia ubezpieczonego oraz jego zdolności do podjęcia pracy. Istnieją kryteria określone w przepisach prawa powszechnie obowiązującego, jakie należy spełnić aby nabyć uprawnienie do tego świadczenia, w tym uzyskanie orzeczenia o niezdolności do pracy, osiągnięcie wymaganego okresu składkowego i nieskładkowego zależnego od wieku oraz wykazanie, że niezdolność do pracy wystąpiła w odpowiednich okresach. Decyzję o stwierdzeniu niezdolności do pracy, podejmuje lekarz orzecznik oraz komisja lekarska.
Jednocześnie dziękuję za przesłane uwagi i spostrzeżenia. W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi bierzemy pod uwagę wszystkie wnioski i postulaty dotyczące systemu ubezpieczenia społecznego rolników. W chwili obecnej rozpoczynamy prace nad nowelizacją przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników i w związku z tym analizowane są różne propozycje zmian w tych przepisach.
Wystąpienie KRIR>>>
pismo MRiRW>>>