traktor.jpgW związku ze skierowaną w dniu 23 lutego br. pisemną prośbą Ministerstwa Środowiska o uszczegółowienie stanowiska samorządu rolniczego w sprawie projektu Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy dla ochrony gleb oraz zmieniającej dyrektywę 2004/35/WE, Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystosował w dniu 17 marca br. sprecyzowaną opinię w tej sprawie. Wystąpienie Zarządu KRIR związane jest z działaniami obecnej Prezydencji hiszpańskiej w Unii Europejskiej dotyczącymi ponownego otwarcia dyskusji na temat Ramowej Dyrektywy Glebowej. Poniżej przedstawiamy treść przekazanych uwag.
 
 
Artykuł 4 obliguje kraje UE do nałożenia na użytkowników gleb, w tym producentów rolnych, obowiązku podejmowania środków ograniczających szkodliwe następstwa ich działalności. W praktyce oznaczać to może konieczność rewizji przez państwa członkowskie wszystkich istniejących krajowych i unijnych przepisów chroniących funkcje gleby i wprowadzenia nowych narzędzi w przypadku uznania, że ochrona gleby jest niewystarczająca. Przegląd taki powinien zatem zawierać rewizję istniejących unijnych systemów ochrony gleby, w tym dyrektywy o wykorzystywaniu osadów ściekowych w rolnictwie, dyrektywy w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre publiczne i prywatne przedsięwzięcia na środowisko (EIA), Ramowej Dyrektywy Wodnej, dyrektywy w sprawie zintegrowanego zapobiegania i ograniczania zanieczyszczeń (IPPC), a także narzędzi obowiązujących w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, i – zgodnie z założeniem horyzontalnym takiego przedsięwzięcia – umocnić wymogi ochrony gleby w ramach tych przepisów. W przeciwieństwie do innych dziedzin objętych przepisami UE nie będzie tutaj progów czy wyjątków dla małych przedsiębiorstw lub poszczególnych sektorów i może to oznaczać rozszerzenie istniejących  przepisów na tych, których obecnie one nie obowiązują. Komisja oceni, czy państwa członkowskie podjęły wystarczające działania w celu ochrony funkcji gleby, jeśli nie -  zareaguje.  Aby spełnić wymogi artykułu 4 rolnicy będą być może musieli podjąć dodatkowe działania chroniące funkcje gleby w celu ograniczenia gromadzenia się w glebie niebezpiecznych substancji oraz zapobieżenia zrzucaniu, wyciekom i wysypywaniu. Może to się wiązać z dodatkową regulacją ochrony gleby, pozostawiania odpadów w glebie (w tym obornika) oraz przechowywania i stosowania rolniczych produktów chemicznych. Potrzeba rewizji istniejących unijnych przepisów może również oznaczać wzrost obecnie wdrażanych wymogów glebowych, których ocena skuteczności będzie możliwa dopiero po pewnym okresie. Brak progów lub wyjątków może oznaczać rozszerzenie istniejących wymagań na gospodarstwa i sektory rolnictwa, w których obecnie one nie obowiązują, a to oznacza dodatkowe koszty związane z samą implementacją przepisów, jak również dostosowaniem i kontynuacją produkcji.

Najistotniejsze jednakże z punktu widzenia rolnictwa są kwestie określone w Rozdziale II (art. 6-8) ustalające strategię terenów priorytetowych w celu polepszenia ochrony gleby. Zgodnie z projektem dyrektywy państwa członkowskie zobowiązane zostaną do:

  • określenia i opisania poziomów erozji gleby, kompresji, utraty materii organicznej, zakwaszenia, zasolenia i osuwania się gleb na swoich terytoriach;
  • określenia terenów priorytetowych dla każdego zagrożenia degradacją, które przekracza ustalone dopuszczalne poziomy ryzyka;
  • ustalenia celów redukcji ryzyka i wdrożenia programów działań dla każdego terenu priorytetowego i dla każdego zagrożenia.

Implementacja tych wymogów będzie wymagała intensywnej pracy przy zbieraniu koniecznych danych w celu dokonania oceny i określenia terenów priorytetowych. Programy działań dla każdego terenu i zagrożenia będą musiały określić narzędzia do osiągnięcia planowanej redukcji ryzyka. Następnie Komisja oceni, czy państwa członkowskie odpowiednio określiły tereny, ustaliły wystarczające ambitne cele walki z degradacją i wdrożyły programy działań w celu ich osiągnięcia. Komisja mogłaby zmienić kryteria wyboru terenów dla każdego zagrożenia w każdej chwili poprzez procedurę komitologii.  Rolnicy na tych priorytetowych terenach prawdopodobnie będą musieli podjąć działania w celu dostosowania swojej działalności rolniczej i innej do zapobiegania lub minimalizowania odpowiedniego zagrożenia degradacją gleby oraz zagwarantować osiąganie celów odpowiedniej redukcji ryzyka. Na terenach priorytetowych mogą być wymagane dodatkowe inspekcje. Działania będą wykraczały poza działania rolników poza tymi terenami. Prawdopodobnie większość rolników znajdzie się na jednym, dwóch lub więcej terenach priorytetowych. Obciążenie rolników może być znaczne w związku z wymogiem podjęcia działań, które mogą zredukować plony i wydajność  lub wymagać dodatkowych inwestycji kapitałowych, np. w nowy sprzęt. Postępy w określaniu celów redukcji ryzyka będą musiały być monitorowane i jeśli będą niewystarczające, możliwa jest konieczność wprowadzenia później dalszych narzędzi gwarantujących osiągnięcie celów i uniknięcie łamania prawa.

Opowiadając się za koniecznością kontynuacji skutecznej polityki ochrony środowiska, w tym gleb, Zarząd KRIR pragnie podkreślić, że projekt dyrektywy został przygotowany zanim wprowadzono takie instrumenty Wspólnej Polityki Rolnej jak zasada wzajemnej zgodności (cross-compliance) czy też wsparcie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Te nowe instrumenty w dużym stopniu związane są z ochroną gleb rolniczychw Europie, a do ich wzmocnienia przyczyniły się również ostatnie decyzje polityczne na szczeblu unijnym zapadłe w trakcie przeglądu WPR na przełomie 2007 i 2008 roku (Health Check). Postępy legislacyjne z ostatnich lat te nie zostały jednak wzięte pod uwagę przy opracowywaniu instrumentów proponowanych w dyrektywie. W opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie wniosku dotyczącego omawianej dyrektywy czytamy m.in.: „Jako pierwszy przykład Komisja przytacza fakt, że m.in. nieodpowiednie metody stosowane w rolnictwie i leśnictwie mogą się przyczyniać do degradacji gleby. Gospodarka rolna i leśna, kierująca się dobrymi praktykami w zakresie uprawy, pomaga przecież w utrzymywaniu i poprawianiu jakości gleby.” Stwierdzenie takie, zwłaszcza wobec powyżej przytoczonych argumentów, nabiera tym większej mocy i powinno znaleźć stosowne odniesienie w konstruowanych przepisach w tym zakresie.

Debatując zatem nad kolejnymi obostrzeniami w zakresie ochrony gleb pamiętać należy również, ponownie zwracając uwagę na w/w stanowisko EKES, iż „(…)przy dzisiejszym stanie wiedzy normalne użytkowanie ziemi w rolnictwie może przyczyniać się raczej do ochrony gleby i poprawy jej jakości. Niewiele przedsiębiorstw, dokonując inwestycji i gospodarując gruntami, ma tak długookresową perspektywę jak rolnicy i leśnicy. To wyjątkowe uświadomienie rolników w odniesieniu do ochrony gleby należy poszerzać i wspierać poprzez systemy doradztwa oraz dobrowolne działania i zachęty.”

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com