prow04-06.jpgMając na uwadze postulaty wypracowane w trakcie XII Posiedzenia Krajowej Rady Izb Rolniczych III kadencji, jakie miało miejsce 11 grudnia 2009 w Warszawie, 4 stycznia br. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych zwrócił się do  z wnioskiem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marka Sawickiego o zmianę rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie gospodarstw niskotowarowych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich w celu umożliwienia dziedziczenia przez współmałżonków wsparcia, o którym mowa w niniejszym akcie prawnym.

 

\W obecnym kształcie przytoczonych przepisów w przypadku przeniesienia własności gospodarstwa niskotowarowego niniejsza pomoc finansowa przysługuje jedynie następcy producenta, któremu przyznano rentę strukturalną. Rozporządzenie nie przewiduje jednak takiej możliwości w przypadku śmierci beneficjenta, nawet jeśli gospodarstwo takie stanowi współwłasność małżeńską. Gospodarstwa niskotowarowe to najczęściej niewielkie gospodarstwa rodzinne prowadzone przez oboje współmałżonków, gdzie de facto wszelkie decyzje dotyczące produkcji i pozostałej działalności rolniczej w ramach gospodarstwa podejmowane są wspólnie. To w opinii samorządu rolniczego wystarczające uzasadnienie dla przedkładanego obecnie wniosku, zwłaszcza mając na uwadze określoną w art. 1 definicję omawianego wsparcia tj. „płatność dla gospodarstwa niskotowarowego”, a także umożliwienie rozszerzenia okresu prowadzenia działalności rolniczej przez poprzedniego właściciela gospodarstwa przez osoby dziedziczące zainteresowane skorzystaniem z pomocy finansowej, o czym mowa w art. 3 ust. 2 omawianej regulacji. Zważywszy na powyższe, rozszerzenie umożliwienia kontynuowania wsparcia dla współmałżonka wydaje się być zatem naturalną konsekwencją dotychczas obowiązujących przepisów w tym zakresie.

Należy mieć ponadto na uwadze sam charakter pomocy finansowej dla gospodarstw niskotowarowych oraz postawione przed nią cele, czego praktycznym aspektem jest konieczność przedłożenia wraz z wnioskiem, a następnie realizacji planu rozwoju gospodarstwa. Jeżeli zatem wsparcie – w przypadku śmierci rolnika – nie może zostać wypłacone współmałżonkowi analogicznie zaangażowanemu we wdrożenie w życie takiego planu, trudno mówić o praktycznej i pełnej realizacji jednego z celów szczegółowych działania tzn. restrukturyzacji gospodarstw rolnych o niewielkim potencjale ekonomicznym.

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com