30 listopada br. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wystosowało odpowiedź na wniosek Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych, stanowiący jednocześnie postulat Izby Rolniczej Województwa Łódzkiego, w sprawie podjęcia inicjatywy w celu zmiany przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844 z późn. zm.) w zakresie wyłączenia pobierania opłaty targowej od sprzedających na terenie rolno-spożywczych rynków hurtowych. Poniżej przedstawiamy treść niniejszej odpowiedzi.
Propozycja wyłączenia pobierania opłaty targowej na rolno-spożywczych rynkach hurtowych zawarta była w poselskim projekcie ustawy o rolno-spożywczych rynkach hurtowych z 2007 r. Stanowisko Rządu do projektu ustawy zawierało konkluzję, iż niezależnie od przedstawionych uwag, zasadne jest prowadzenie dalszych prac legislacyjnych nad projektem ustawy. Do przedmiotowego projektu zgłoszono uwagę iż „projekt przewiduje wyłączenie z definicji „targowiska", zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844, z późn. zm.), rolno-spożywczych rynków hurtowych, co oznacza, że sprzedaż dokonywana na nich nie będzie podlegała opłacie targowej. Będzie to skutkowało zmniejszeniem wpływów budżetowych gmin z tytułu opłaty targowej, która zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966 z późn. zm.) stanowi w całości dochód własny gminy, a tym samym naruszona zostanie zasada autonomii podatkowej i samodzielności finansowej gmin, określona w art. 167 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z którą spadek dochodów wymaga rekompensaty z innego źródła bądź ewentualnego zmniejszenia zakresu zadań publicznych, do którego realizacji jest zobowiązana gmina. W opinii Rządu, uzasadnienie do projektu należałoby uzupełnić, zgodnie z art. 34 ust. 2 pkt 5 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, z późn. zm.), o wskazanie źródeł finansowania zmniejszonych dochodów gmin". Prace legislacyjne w sejmowej Podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o rolno-spożywczych rynkach hurtowych nie były kontynuowane ze względu na skrócenie V kadencji Sejmu. W trakcie dyskusji nad w/w projektem ustawy przedstawiciele samorządów negatywnie wypowiadali się na temat zaproponowanego rozwiązania.
Biorąc powyższe pod uwagę resort rolnictwa uprzejmie informuje, iż wnioskowany proces legislacyjny ewentualnej nowelizacji przedmiotowej ustawy wiąże się z koniecznością wskazania sposobu zrekompensowania gminom spadku dochodów związanych z utratą wpływów z tytułu opłaty targowej. Poszukując możliwości poprawy konkurencyjności towarów rolnych oferowanych na rolno-spożywczych rynkach hurtowych należy wskazać, iż rynki hurtowe dysponują szybkim instrumentem mogącym wpłynąć na ich konkurencyjność w stosunku do targowisk miejskich, ponieważ rynki hurtowe pobierają opłaty wjazdowe zarówno od sprzedających jak i od kupujących. A zatem organy statutowe rynków hurtowych mogą rozważyć czasowe zaniechanie lub obniżenie stawek pobieranych za bilety wjazdowe od osób, które podlegają opłacie targowej (np. od producentów rolnych, akcjonariuszy).