Odpowiadając na wniosek samorządu rolniczego w sprawie nowelizacji ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie przepisów dotyczących zwolnienia od podatku nabycia własności gospodarstw rolnych, Ministerstwo Finansów poinformowało w dniu 10 sierpnia 2017 r., że w odniesieniu do poruszonej w piśmie kwestii dyskryminacji i zróżnicowania sytuacji obywateli w konsekwencji ograniczenia od 1 stycznia 2016 r. zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) w zależności od powierzchni tworzonych gospodarstw rolnych, należy stwierdzić, że już samo istnienie ulg i zwolnień podatkowych, jako stanowiące wyłom od powszechności opodatkowania, może być zawsze postrzegane przez niektóre grupy obywateli za niesprawiedliwe.
Przekazano, że w związku z sygnałami o nadużywaniu zwolnienia z PCC przez przedsiębiorców nabywających grunty gospodarstw rolnych na cele inwestycyjne (m.in. pod budowę mieszkaniową, usługową, stacji benzynowych, obiektów hotelowych, etc.) rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (VII kadencja Sejmu druk nr 2656), zakładał, m.in. całkowite zniesienie preferencji podatkowych w PCC w podatku od spadków i darowizn tym zakresie. Konsekwencją zniesienia zwolnienia miało być opodatkowanie na równych zasadach nabycia nieruchomości przez wyeliminowanie preferencji jednego rodzaju inwestycji. Ponadto, zdaniem resort rolnictwa, w polskim rolnictwie dominuje model własności rodzinnej, a przeniesienie własności rodzinnych gospodarstw rolnych następuje najczęściej na rzecz osób najbliższych w drodze darowizny albo w drodze dziedziczenia, które korzystają ze zwolnienia z podatku od spadków i darowizn przewidzianego dla osób najbliższych.
Poinformowano, że w toku prac parlamentarnych ustawodawca przyjął projekt z poprawką poselską, w wyniku której nie zniesiono zwolnienia, a ograniczono zakres jego stosowania, nadając mu obecne brzmienie. Z powyższych względów, jak i z uwagi na wzgląd na dochody budżetów gmin, resort finansów uważa, że nie wydaje się zasadne rozszerzanie zakresu zwolnienia. Wpływy z PCC stanowią w całości dochód budżetów gmin (zgodnie z położeniem nieruchomości, której własność jest przenoszona w drodze umowy) i są przeznaczone na realizację ich zadań.
Przedstawiając powyższe, Ministerstwo Finansów poinformowało, że wprowadzanie odstępstw od powszechności opodatkowania wymaga zatem nie tylko racjonalności działania ustawodawcy z punktu widzenia adresatów tych ulg, ale także z punktu widzenia całego systemu podatkowego.