Dwa nowe projekty rozporządzeń, dotyczących systemu wsparcia bezpośredniego, zostały opracowane w MRiRW. Projekty te dostosowują przepisy wykonawcze w szczególności do zmian wprowadzonych ustawą z dnia 21 października 2016 r. o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. poz. 2037).
1. Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania płatności bezpośrednich i płatności niezwiązanej do tytoniu,
2. Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań, jakie powinny spełniać wnioski w sprawach dotyczących płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.
Najważniejsze kwestie wynikające z projektów to:
- a. Określenie gatunków roślin wysokobiałkowych w poszczególnych podsektorach.
Płatność do roślin strączkowych na ziarno (podsektor I) będzie przysługiwała do powierzchni upraw bobiku, grochu pastewnego, łubinów i soi(również w przypadku upraw tych roślin w formie mieszanek), natomiast płatność do roślin pastewnych (podsektor II) – do powierzchni upraw esparcety, koniczyny, komonicy, lędźwianu, lucerny, nostrzyka, seradeli i wyki(również w przypadku upraw tych roślin w formie mieszanek oraz w przypadku upraw tych roślin w formie mieszanek z roślinami podsektora I).W przypadku wyki siewnej i wyki kosmatej płatność będzie przysługiwała także w przypadku ich uprawy z rośliną podporową. Pomocą będą zatem objęte wszystkie te gatunki roślin, które dotychczas były objęte płatnością w sektorze roślin wysokobiałkowych, z wyjątkiem warzywnych roślin strączkowych (bób, ciecierzyca, fasola zwykła, fasola wielokwiatowa, groch siewny cukrowy, groch siewny łuskowy, soczewica jadalna).
- b. Uchylenie wykazu obszarów wyłączonych ze wsparcia.
Wykaz obszarów, które są wykorzystywane głównie do prowadzenia działalności pozarolniczej, obejmuje lotniska, boiska sportowe i pola golfowe. Obecnie grunty rolne, na których są położone te obiekty, są a priori wykluczone z płatności bezpośrednich, niezależnie od tego, w jakim stopniu są one wykorzystywane do prowadzenia działalności rolniczej. Brak wykazu obszarów automatycznie wyłączonych ze wsparcia oznaczał będzie, że w przypadku gruntów, na których – poza działalnością rolniczą – prowadzona jest również działalność pozarolnicza, kierownik biura powiatowego ARiMR, w toku postępowania o przyznanie płatności, będzie każdorazowo oceniał, czy prowadzenie działalności rolniczej nie jest znacząco utrudnione przez intensywność, charakter, okres trwania i harmonogram działalności pozarolniczej. Jeżeli warunek ten będzie spełniony, grunty zostaną objęte wsparciem.
- c. Dostosowanie przepisów w związku z wprowadzeniem systemu bezwnioskowego w odniesieniu do płatności do owiec i płatności do kóz.
Dzięki wprowadzeniu systemu bezwnioskowego, rolnik we wniosku będzie jedynie zaznaczał, że ubiega się o płatności do owiec lub kóz – bez konieczności wpisywania numerów identyfikacyjnych tych zwierząt. Zapewnia to oszczędność czasu i brak ryzyka popełnienia błędu. W przypadku pozostałych zwierząt (młode bydło, krowy) problem wpisywania dużej liczby numerów nie występuje z uwagi na limit liczby zwierząt w gospodarstwie, które mogą być objęte daną płatnością (max. 20 szt.). Wszystkie owce i kozy spełniające kryterium płci i wieku w systemie IRZ będą traktowane jako potencjalnie kwalifikujące się do wsparcia. Zgłoszenie do IRZ faktu, że zwierzę opuściło gospodarstwo w okresie przetrzymywania będzie stanowiło jednocześnie pisemne wycofanie wniosku o płatność do owiec lub kóz.
Projekty rozporządzeń wkrótce zostaną przekazane do konsultacji publicznych. Jednocześnie zostaną udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Planowana data wejścia w życie przepisów to 15 marca 2017 r.
Źródło: MRiRW