sejm.jpg21 lipca Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych przedłożył Kancelarii Sejmu RP opinię samorządu rolniczego na temat projektu nowelizacji ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa. Niniejszy projekt, będący propozycją Klubu Parlamentarnego 'Prawo i Sprawiedliwość', jest obecnie przedmiotem prac sejmowej Komisji ds. Unii Europejskiej oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Poniżej prezentujemy przedstawione przez KRIR uwagi.


  • W związku ze zróżnicowaniem struktury agrarnej w Polsce związanej m.in. z uwarunkowaniami historycznymi i wynikającej z nich dużej koncentracji gruntów rolnych po byłych państwowych przedsiębiorstwach gospodarki rolnej, w opinii samorządu rolniczego zastosowana zostać powinna regionalizacja w definicji gospodarstwa indywidualnego i pozostawienie w niektórych województwach jego maksymalnej powierzchni do 300 ha. Mając na uwadze zapisy proponowane w projekcie sugerujemy stosowna zmianę w art. 5 ust. 1 pkt 2 oraz art. 6 ust. 1 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego.

  • Uściślenia wymagają przepisy dotyczące definicji osobistego prowadzenia gospodarstwa rolnego. Do wojewódzkich izb rolniczych zgłaszane są przypadki odmowy przez urzędy miejskie i gminne potwierdzenia prawdziwości zaświadczeń osób chcących uczestniczyć w przetargach ograniczonych na zakup ziemi organizowanych przez Agencję Nieruchomości Rolnych. Następnie decyzje organów samorządu terytorialnego w tej sprawie uchylane są przez Samorządowe Kolegia Odwoławcze stanowiące, w rozumieniu Kodeksu Postępowania Administracyjnego i Ordynacji Podatkowej, organ wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej. W związku z powyższym proponujemy, aby art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego rozszerzyć o lit. c w następującym brzmieniu:

    „c) zamieszkuje na terenie gospodarstwa rolnego lub w innym miejscu na terenie gminy, w obrębie której położona jest jedna z działek należących do gospodarstwa rolnego lub w gminie sąsiedniej, w odległości umożliwiającej pracę w tym gospodarstwie w wymiarze i częstotliwości odpowiadającej charakterowi prowadzonej produkcji.”

    oraz dodać ust. 4 o treści:

    „4. W przypadku wątpliwości dotyczących osobistego prowadzenia gospodarstwa rolnego, o którym mowa w ust. 1, wiążąca jest opinia właściwej terytorialnie wojewódzkiej izby rolniczej.”

  • Mając na uwadze art. 6 ust. 2 pkt 2 oraz proponowany w nowelizacji ust. 2a w art. 7 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, a także inne akty prawne, w których mowa jest na temat kwalifikacji rolniczych wyrażamy przekonanie, iż kwestia ta wymaga standaryzacji oraz rozszerzenia o kierunki studiów, które bezpośrednio wiążą się prowadzeniem gospodarstwa rolnego takich jak ekonomika rolnictwa czy zarządzanie w agrobiznesie.

  • Zdaniem Krajowej Rady Izb Rolniczych, wskazane jest ponadto wprowadzenie instrumentów ograniczających spekulacyjne nabywanie gruntów rolnych z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. Zaproponowana w projekcie zmiana art. 29 ust. 3b pkt 1 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa wprowadzająca możliwość organizowania przez Agencję Nieruchomości Rolnych przetargów ograniczonych na zakup gruntów dla rolników indywidualnych zamieszkałych na terenie tej samej lub sąsiedniej gminy pełni koresponduje z opinią samorządu rolniczego w tej sprawie. W niektórych bowiem regionach wojewódzkie izby rolnicze obserwowały przypadki osób, które meldowały się w danej gminie na kilka tygodni przed ostatecznym terminem złożenia dokumentów wymaganych przy uczestnictwie w przetargu ograniczonym. Proponujemy także w/w ustęp w proponowanym w projekcie brzmieniu rozszerzyć o pkt 8 o następującej treści:

    „8 osoby wymienione w lit 1-7, które uzyskały pozytywna opinię właściwej terytorialnie wojewódzkiej izby rolniczej.”

    Warto nadmienić, iż powyższa propozycja ma obecnie praktyczne zastosowanie w województwie warmińsko-mazurskim, gdzie Warmińsko-Mazurska Izba Rolnicza sporządza takie opinie na podstawie porozumienia zawartego w dniu 8 grudnia 1997 roku z Oddziałem Terenowym w Olsztynie Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa i znowelizowanego w dniu 21 stycznia 2004 roku ze względu na przekształcenie w 2003 roku AWRSP w Agencję Nieruchomości Rolnych.

  • Mając na względzie proponowany zapis ust. 3d w art. 29 oraz dużą rozpiętość średnich powierzchni gospodarstw dla poszczególnych województw, Krajowa Rada Izb Rolniczych wyraża opinię, że łączna powierzchnia nieruchomości rolnych, jaka może zostać nabyta przez jeden podmiot w drodze przetargów ograniczonych, nie powinna przekraczać dwukrotności średniej powierzchni gospodarstwa indywidualnego o obszarze co najmniej 1 ha użytków rolnych w kraju. Zapis taki, zamiast zastosowania stosownej średniej w danym województwie, jest zdaniem samorządu rolniczego bardziej sprawiedliwy oraz pozwoli na szybsze powiększanie gospodarstw rolnych w regionach o największym rozdrobnieniu agrarnym.

  • Z omawianego projektu nowelizacji należy wykreślić nowelizację ust. 5 w art. 29 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.

  • Sugerujemy ponadto wprowadzenie przepisu, który nakładałby obowiązek odprowadzania do Skarbu Państwa różnicy pomiędzy ceną nabycia i ceną sprzedaży nieruchomości rolnych, jeżeli zakupione od ANR grunty zostały przeznaczone na cele inne niż rolnicze przed upływem określonego czasu (sprawa do dyskusji) od daty zawarcia notarialnego aktu kupna - sprzedaży.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com