Zasady wykorzystywania dodatków do produktów spożywczych są obecnie określone w kilkunastu odrębnych aktach prawnych. Nowe rozporządzenia stanowić będą istotne uproszczenie środowiska regulacyjnego i zmienią wymogi związane ze stosowaniem tych substancji zgodnie z najnowszą wiedzą naukową na ich temat.
Pierwsze rozporządzenie ustanawia ogólne ramy prawne dla jednolitej w całej Unii Europejskiej procedury udzielania zezwoleń na stosowanie dodatków, enzymów i substancji smakowych. Pozostałe trzy regulują szczegółowe kwestie związane z dopuszczaniem na rynek każdej z trzech wymienionych kategorii substancji. Wykaz zatwierdzonych substancji będzie prowadziła Komisja Europejska po uzyskaniu oceny ryzyka dokonanej przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Żywności (EFSA). Przed przekazaniem pakietu pod głosowanie, przedstawiciele Parlamentu i Rady uzgodnili kompromisową treść wszystkich propozycji, co pozwoliło na ostateczne przyjęcie pakietu w drugim czytaniu.
- Wspólnotowe
zezwolenie na stosowanie dodatków do żywności
Przyjmując pakiet w pierwszym czytaniu, w lipcu 2007 roku, posłowie poparli ustanowienie spójnej i prostej procedury wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności, enzymów spożywczych i środków aromatyzujących, co zapewne spotka się z dobrym przyjęciem ze strony producentów żywności. zasady te zostały zawarte w sprawozdaniu szwedzkiej posłanki Åsy WESTLUND (PSE, SE). Autoryzacja będzie polegać na dopisaniu nowej substancji do wspólnotowej listy. Decyzje będą zapadać w ramach wspólnotowych zasad dotyczących komitologii. EFSA będzie mieć 9 miesięcy na wydanie opinii, a KE kolejne 9 miesięcy na wpisanie substancji na listę.
- Dodatki
spożywcze muszą być bezpieczne dla konsumentów
W innym sprawozdaniu tej samej autorki, posłowie zawarli stanowisko w sprawie rozporządzenia regulującego zastosowanie dodatków do żywności, takich jak słodziki, substancje barwiące, konserwanty, antyoksydanty, itp. Rozporządzenie określa warunki dopuszczenia tych substancji do stosowania. Nie mogą one stanowić zagrożenia dla zdrowia konsumentów, ani wprowadzać ich w błąd. Dodatki do żywności nie mogą być stosowane w produktach spożywczych niepodlegających przetworzeniu, a słodziki i substancje barwiące nie będą mogły być dodawane do żywności przeznaczonej dla dzieci. Państwa członkowskie będą mogły nadal w legislacji krajowej zabraniać stosowania niektórych kategorii dodatków spożywczych w produktach spożywczych produkowanych na ich terytorium.
- Niebezpieczne
barwniki
Od czasu pierwszego czytania pojawiły się nowe informacje poparte badaniami naukowymi o niektórych substancjach barwiących stosowanych w przemyśle spożywczym. Posłowie wymogli więc zapis, aby oznaczenia na etykietach informujące o zastosowaniu niektórych barwników (E110, E104, E122, E129, E102, E124) zawierały oprócz ich symbolu także informacje o możliwym niekorzystnym wpływie na aktywność i zdolność koncentracji u dzieci.
- Nanotechnologie
Posłom udało się także wprowadzić do kompromisu zapis, który zobowiązuje producentów do uzyskania ponownej autoryzacji i oceny ryzyka, jeśli zmianie ulegnie proces produkcji substancji, nawet jeśli są to zmiany niewielkie dokonywane z wykorzystaniem nanotechnologii.
- Jak
będzie przebiegać autoryzacja?
Proces autoryzacji w praktyce będzie polegał na poddaniu stopniowej ocenie już znajdujących się na rynku substancji dodawanych do żywności (około 300 rodzajów sztucznych dodatków i 2600 substancji smakowych). Po zakończeniu procedury, wszystkie substancje, które nie uzyskają autoryzacji będą musiały być wycofane z rynku.
- Środki
aromatyzujące i enzymy
Podobnym wymogom jak w przypadku dodatków do żywności podlegać będą enzymy spożywcze i środki aromatyzujące, które poprawiają smak, wygląd lub właściwości odżywcze produktów. Poprawki posłów do tych propozycji legislacyjnych zawarte zostały w sprawozdaniach przygotowanych przez Mojcę DRČAR MURKO (ALDE, SI) i Avril DOYLE (EPP-ED, IE). W przemyśle spożywczym wykorzystuje się wiele środków aromatyzujących, z których ponad 2600 jest zarejestrowanych. Proponowane rozporządzenia wprowadzają bardziej restrykcyjne zasady klasyfikowania środków aromatyzujących jako "naturalne", co będzie możliwe tylko wtedy, gdy 95% środka jest pochodzenia naturalnego. Propozycje przewidują również precyzyjne zasady dotyczące maksymalnej zawartości niepożądanych substancji w środkach aromatyzujących, które mogą występować w roślinach wykorzystywanych tradycyjnie jako żywność lub składniki żywnościowe. W przypadku niektórych substancji maksymalne poziomy zawartości niepożądanych substancji nie będą obowiązywać, jeśli składnikiem wykorzystywanym do produkcji środka aromatyzującego są świeże, suszone lub mrożone zioła lub przyprawy.