W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji pan Dariusz Wojtasik przedstawił pisemnie wyjaśnienia dotyczące problematycznych kwestii związanych ze wsparciem gospodarstw niskotowarowych w ramach Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2004-2006. Poniżej przedstawiamy ich treść.
Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie gospodarstw niskotowarowych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz.U. z 2004 r. Nr 286, poz. 2870 z późn. zm.) płatność dla gospodarstwa niskotowarowego w czwartym i piątym roku wypłaty tej płatności wypłaca się, jeżeli producent rolny zrealizował przedsięwzięcia zgodnie z planem rozwoju gospodarstwa niskotowarowego, nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia wypłaty wsparcia w trzecim roku realizacji planu.
Stosownie do wyżej wskazanych przepisów, warunkiem wypłaty płatności w czwartym i piątym roku, jest zrealizowanie wszystkich zadeklarowanych przedsięwzięć, z zastrzeżeniem jak w przepisie § 9 ust. 2 rozporządzenia, zgodnie z którym płatność dla gospodarstwa niskotowarowego, może być wypłacona pomimo niezrealizowania zadeklarowanych przedsięwzięć, w sytuacji złożenia oświadczenia i wykazania zaistnienia jednej z okoliczności wskazanych w tym przepisie.
W Tabeli 3 Planu rozwoju gospodarstwa niskotowarowego producent rolny w części dotyczącej roku docelowego, prognozuje, jakie maszyny znajdą się w jego gospodarstwie w roku docelowym. To wskazanie nie stanowi deklaracji o rodzaju zakupionych maszyn w ramach realizacji przedsięwzięć warunkujących wypłatę czwartej i piątej raty wsparcia. W sytuacji zaistnienia pilniejszych potrzeb w gospodarstwie w zakresie wyposażenia w maszyny rolnicze inne, niż wskazane w Planie dla roku docelowego, nie ma przeciwwskazań, aby dokonać zakupu innej maszyny rolniczej. Jednocześnie, rolnik nie jest zobowiązany do zakupu wszystkich maszyn, zaplanowanych w Tabeli 3 Planu. Zakupywane maszyny mogą być maszynami używanymi i nie ma ograniczeń odnośnie ich wieku. Dokumentami potwierdzającymi dokonanie zakupu mogą być faktura lub umowa kupna-sprzedaży. Producent rolny, któremu przyznano płatność dla gospodarstwa niskotowarowego, jest zobowiązany do przechowywania dokumentów potwierdzających realizację przedsięwzięć, przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji Planu (stosownie do przepisu § 14 rozporządzenia).
Zasady przyznawania pomocy w przypadku zakupu zwierząt gospodarskich innych, niż określone w Tabeli 6 Planu dla roku docelowego, należy rozpatrywać analogicznie do rozstrzygnięć określonych dla przedsięwzięcia opisanego w punkcie 2 powyżej. Oznacza to, iż nie ma obowiązku zakupu ilości i gatunku zwierząt ściśle odniesionych do planów opisanych w Tabeli 6 Planu. Dokumentem potwierdzającym zakup zwierząt gospodarskich jest umowa kupna-sprzedaży lub faktura. Oświadczenie rolnika o zakupie i rejestracji zwierzęcia, nie jest dokumentem wystarczającym w rozumieniu rozporządzenia 4045/89/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie kontroli przez Państwa członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej i uchylającego dyrektywę 77/435/EWG.