Wczoraj tj. 13 maja, Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych przedłożył resortowi rolnictwa opinię do projektu rozporządzenia MRiRW zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych
warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Zalesianie
gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne” objętego Programem
Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Poniżej przedstawiamy jej treść.
Mając na względzie proponowaną zmianę
art. 3 pkt 1 lit. a regulującego obliczanie dochodu z pracy w gospodarstwie
rolnym, należy zwrócić uwagę, że nowelizacja w sposób bezpośredni może ograniczyć
możliwość skorzystania z omawianej formy pomocy tym rolnikom, którzy posiadając
niewielki areał gruntów rolnych o niskiej klasie bonitacyjnej zatrudnieni są
dodatkowo w innych sektorach gospodarki tj. posiadają dochody również z
działalności nierolniczej. Z drugiej strony, w przypadku osób dwu-zawodowych,
rozwiązanie będzie sprzyjało posiadaczom gruntów IV klasy i wyżej, ponieważ
naliczany tą metodą dochód rolniczy będzie wyższy tj. łatwiej będzie spełnić
wymóg minimum 20% dochodowości z rolnictwa określony w art. 7 ust. 6
rozporządzenia. Zwracając uwagę na powyższe, Krajowa Rada Izb Rolniczych wyraża
nadzieję, że propozycja nowego zapisu art. 3 wynika z przeprowadzonego studium
wdrażania pomocy oraz poparta jest analizą zainteresowania tym działaniem w
poszczególnych regionach kraju.
Zmiana proponowana w art. 4 ust. 2 pkt 1 w założeniu w sposób jasny rozróżnia grunty, które mogą zostać zalesione w ramach Schematu I pomocy tj. „Zalesianie gruntów rolnych”. Wprowadzone obostrzenie jednoznacznie identyfikuje kierunkowość omawianego wsparcia, ale jednocześnie zwraca uwagę, iż z możliwości skorzystania z tego typu pomocy wyłączone są grunty rolne, które nie były utrzymywane w dobrej kulturze rolnej na dzień 30 czerwca 2003 roku. Rolnicy, którzy zakupili po tym terminie ziemię z Zasobów Własności Rolnej Skarbu Państwa często nie wiedzieli, że grunty takie, które w nomenklaturze Agencji Nieruchomości Rolnych oznaczone są symbolem DR10, wyłączone są spod płatności obszarowych. Zaproponowane nowe brzmienie art. 4 spowoduje więc, że rolnicy posiadający tego typu grunty, na których obecnie prowadzona gospodarka rolna odbywa się zgodnie z zasadami dobrej kultury rolnej, nie będą mogli skorzystać z pomocy w ramach omawianego działania. Projektując więc taką zmianę należałoby zwrócić szczególną uwagę na skalę problemu, o którym mowa i możliwości jego zniwelowania.
Biorąc pod uwagę obecne brzmienie ust. 2 w art.12, który określa termin składania przez rolnika kierownikowi biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oświadczenia o wykonaniu zalesienia zgodnie z planem zalesienia, samorząd rolniczy wnosi o analogiczne rozwiązanie w przypadku pisemnego informowania nadleśniczego o założeniu uprawy leśnej, uregulowanej w ust. 1 tego samego artykułu, i wydłużenie obecnie obowiązującego terminu z 7 do 21 dni.
Odnosząc się do zmian w ust. 1 w art. 18, gdzie spójnik „i” zastąpiono słowem „lub”, dzięki czemu otrzymał on brzmienie „Rolnik zwraca wsparcie na zalesianie lub premię pielęgnacyjną…”, zdaniem samorządu rolniczego przepis w tym kształcie jest nieprecyzyjny, ponieważ nie określone są kryteria w jakich konkretnych przypadkach oba rodzaje wsparcia podlegają zwrotowi, kto wydaje stosowną decyzję i od czego będzie to uzależnione.
Zmiana proponowana w art. 4 ust. 2 pkt 1 w założeniu w sposób jasny rozróżnia grunty, które mogą zostać zalesione w ramach Schematu I pomocy tj. „Zalesianie gruntów rolnych”. Wprowadzone obostrzenie jednoznacznie identyfikuje kierunkowość omawianego wsparcia, ale jednocześnie zwraca uwagę, iż z możliwości skorzystania z tego typu pomocy wyłączone są grunty rolne, które nie były utrzymywane w dobrej kulturze rolnej na dzień 30 czerwca 2003 roku. Rolnicy, którzy zakupili po tym terminie ziemię z Zasobów Własności Rolnej Skarbu Państwa często nie wiedzieli, że grunty takie, które w nomenklaturze Agencji Nieruchomości Rolnych oznaczone są symbolem DR10, wyłączone są spod płatności obszarowych. Zaproponowane nowe brzmienie art. 4 spowoduje więc, że rolnicy posiadający tego typu grunty, na których obecnie prowadzona gospodarka rolna odbywa się zgodnie z zasadami dobrej kultury rolnej, nie będą mogli skorzystać z pomocy w ramach omawianego działania. Projektując więc taką zmianę należałoby zwrócić szczególną uwagę na skalę problemu, o którym mowa i możliwości jego zniwelowania.
Biorąc pod uwagę obecne brzmienie ust. 2 w art.12, który określa termin składania przez rolnika kierownikowi biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oświadczenia o wykonaniu zalesienia zgodnie z planem zalesienia, samorząd rolniczy wnosi o analogiczne rozwiązanie w przypadku pisemnego informowania nadleśniczego o założeniu uprawy leśnej, uregulowanej w ust. 1 tego samego artykułu, i wydłużenie obecnie obowiązującego terminu z 7 do 21 dni.
Odnosząc się do zmian w ust. 1 w art. 18, gdzie spójnik „i” zastąpiono słowem „lub”, dzięki czemu otrzymał on brzmienie „Rolnik zwraca wsparcie na zalesianie lub premię pielęgnacyjną…”, zdaniem samorządu rolniczego przepis w tym kształcie jest nieprecyzyjny, ponieważ nie określone są kryteria w jakich konkretnych przypadkach oba rodzaje wsparcia podlegają zwrotowi, kto wydaje stosowną decyzję i od czego będzie to uzależnione.