Wiele substancji aktywnych musiało zostać wycofanych z rynku, gdyż nie spełniały one nowych wymogów prawnych. Równocześnie, ze względu na zmiany w unijnym systemie maksymalnego poziomu pozostałości (MRL) wydaje się coraz mniej zezwoleń na substancje aktywne w sektorze rolnym. W roku 1991 na rynku było dostępnych ponad 1000 substancji aktywnych posiadających zezwolenia, a na chwilę pozostało ich jedynie ok. 250. Analiza luk rynkowych w kilku państwach członkowskich wykazała, że ochrona upraw w niektórych sektorach jest zagrożona.
Dokument nad którym głosowano w komitecie SCoFCAH (Stały Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Dobrostanu Zwierząt w DG SANCO [ds. zdrowia i ochrony konsumentów) 15 marca zawiera następujące punkty:
Następne kroki:
- Zawieszenie od 1 lipca wprowadzania na rynek 3 cząstek z rodziny neotikotynoidów do 3 typów aplikacji
- Z wyjątkiem dla produkcji roślinnej w szklarniach
- Z wyjątkiem na zaprawiania nasion stosowanych na zboża ozime (pszenica, jęczmien, owies, żyto i ryż)), buraków cukrowych oraz ziemniakiów
- Rośliny zbierane przed kwitnieniem nie są uważane jak przyciągające dla pszczół (co zwalnia znacznie większą część warzyw)
- Opryskiwanie dolistne będzie można stosować na owoce i warzywa po kwitneniu
Następne kroki:
- Komisja Europejska ma 4 tygodnia na rzecz poinformowania państw członkowskich na temat wniosku o zwołanie Komisji Odwoławczej
- Komitet odwoławczy musi sie spotkać od 2 do 6 tygodni po odesłaniu sprawy poprzez KE odnośnie dokumenty przegłosowanego poprzez komitet SCoFCAH
- Jeżeli komitet odwoławczy nie odda opinii do 6 tygodni, sprawa jest zwrócona do Kolegium Komisarzy na rzecz osiągniecia jednomyślności
Możliwe Scenariusze:
- Komisja utrzymuja status quo w zakresie dokumentu. Biorąc pod uwagę, że jedynie DG ENTERPRISE (ds. Przedsiębiorstwa i Przemysłu) złożyła opinię prosząc wprowadzenie poprawek podczas konsultacji międzyserwisowej, będzie bardzo ciężko uzyskać wsparcie polityczne w Kolegium aby ten proces zablokować
- Komisja będzie sie starała uzyskać większość kwalifikowaną w zakresie tego wniosku. Byłoby to korzystne dla KE, ponieważ sprawiłoby to, że KE nie będzie sama odpowiedzialna za podjęcia takiej politycznej decyzji i nie musieliby stawić czoło na rzecz ewentualnych środków ochronnych wprowadzone przez poszczególne państwa członkowskie. W takim przypadku, KE musiałby przedstawić wiele poprawek do niniejszego tekstu:
Możliwe poprawki:
- Przywrócić sektor produkcji nasion jako jeden z wyjątków zawieszenia stosowania niniejszych pestycydów
- Odroczenia stosowania zawieszenia, biorąc pod uwagę, że delegacja Wielkiej Bytanii opublikuje rezultaty badań naukowych przeprowadzonych w czerwcu
- Autoryzacja niektórych aplikacji, co pozwoliłoby na zmniejszenie poziomu pozostałości w płyku
- Wdrożyć system monitorowania dan, co pozwoliłoby na warunkowe użycia w danych regionach