rolnictwo.jpgW 2013 r. poziom płatności unijnych w Polsce, zgodnie z harmonogramem określonym w art. 121 rozporządzenia Rady (WE) nr 7312009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 (Dz. Urz. UE L 30 z 31.01.2009, str. 16, z późn. zm.), osiągnie pełny (100%) poziom przewidziany dla Polski w Traktacie Akcesyjnym.
 
 
 
 
W związku z powyższym pułap środków unijnych przeznaczonych na wsparcie bezpośrednie w Polsce w roku 2013 wzrośnie do ponad 3,04 mld euro (w 2012 r. wynosił on niecałe 2,8 mld euro).

Ponadto, dzięki zabiegom nowych państw członkowskich wprowadzono zmiany w rozporządzeniu 73/2009, które umożliwiają tym państwom stosowanie w 2013 r. tzw. przejściowego wsparcia krajowego. Polska skorzystała z tej możliwości, a formalnym wyrazem tej decyzji jest opracowana przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.

W związku z powyższym, poza płatnościami finansowanymi z budżetu unijnego, w 2013 r. stosowane będzie w Polsce przejściowe wsparcie krajowe. Zgodnie z art. 133a ust. 4 rozporządzenia nr 73/2009, całkowita kwota przejściowego wsparcia krajowego w danym sektorze nie może przekroczyć różnicy między całkowitą kwotą wsparcia bezpośredniego stosowaną w tym sektorze w 2012 r. (łącznie z krajowymi płatnościami uzupełniającymi), a całkowita kwotą wsparcia bezpośredniego dostępną dla tego sektora w ramach systemu jednolitej płatności obszarowej w 2013 r.

Biorąc pod uwagę powyższy przepis, maksymalna wysokość przejściowego wsparcia krajowego za 2013 r. może wynieść  ok. 480 mln euro (przy założeniu, że nie zmieni się stosowana od 2004 r. metodyka obliczania poziomu wsparcia krajowego). Kwota ta będzie notyfikowana Komisji Europejskiej i wymaga jej akceptacji.

W przypadku zastosowania przejściowego wsparcia krajowego na maksymalnym, dopuszczonym przepisami unijnymi, poziomie, łączny poziom płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (płatności finansowane z budżetu unijnego oraz płatności finansowane z budżetu krajowego) w 2013 r. byłby zbli2ony do poziomu płatności w 2012 r.

Należy przy tym podkreślić, że stawki przejściowego wsparcia krajowego w poszczególnych sektorach zostaną określone w drodze rozporządzeń przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Realizacja przejściowego wsparcia krajowego w 2013 r. zapewni ciągłość stosowania wsparcia krajowego w sektorach objętych dotychczas płatnościami uzupełniającymi.

Odnosząc się natomiast do kwestii redukcji płatności bezpośrednich za 2013 r. resort rolnictwa informuje, że w odniesieniu do płatności za rok 2013 stosowany będzie mechanizm redukcji o identycznym działaniu jak ten stosowany w odniesieniu do płatności za 2012 r.

Dla Polski i innych nowych państw członkowskich oznacza to, że do płatności unijnych nie będzie miała zastosowania modulacja podstawowa, a jedynie tzw. modulacja dodatkowa, która polega na pomniejszeniu płatności unijnych przekraczających równowartość 300 000 euro o 4% nadwyżki kwoty płatności unijnych ponad równowartość 300 000 euro.

Natomiast w starych państwach członkowskich będą stosowane dwa rodzaje modulacji — modulacja podstawowa i modulacja dodatkowa. Modulacja podstawowa polega na pomniejszeniu płatności bezpośrednich przekraczających kwotę 5 000 euro o 10% nadwyżki płatności ponad 5 000 euro. Dodatkowo, w przypadku gospodarstw otrzymujących w ramach płatności bezpośrednich kwoty przewyższające 300 000 euro, płatności są pomniejszane o 4% nadwy2ki ponad tą kwotę (modulacja dodatkowa).

Kwoty uzyskane w związku ze stosowaniem modulacji powiększają środki przeznaczone na rozwój obszarów wiejskich.

Natomiast płatności krajowe będą objęte redukcją w wysokości 10% nadwyżki łącznej kwoty wszystkich płatności (unijnych i krajowych) ponad kwotę stanowiącą równowartość 5 000 euro. Dodatkowo, w przypadku, gdy łączna kwota wszystkich płatności (unijnych i krajowych) przewyższa równowartość  300 000 euro, płatności krajowe będą  podlegać redukcji o 4% nadwyżki łącznej kwoty wszystkich płatności (unijnych i krajowych) ponad kwotę stanowiącą równowartość 300 000 euro, składającej się z płatności krajowych.

Mając na względzie wynikający z zasady phasing in wzrost udziału płatności unijnych w 2013 r. w porównaniu do roku 2012, można oczekiwać, że całkowita kwota redukcji przejściowego wsparcia krajowego za 2013 r. będzie niższa niż kwota redukcji płatności uzupełniających za 2012 r., mimo że sposób dokonywania zmniejszeń będzie identyczny.

Powyższe informacje są informacjami przekazanymi przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwój Wsi

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com