W dniu 2 marca br. Zarząd KRIR wystąpił do Ministra Finansów z wnioskiem na wyrażenie zgody na utworzenie w rezerwach celowych specjalnej rezerwy z przeznaczeniem dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na dopłaty do oprocentowania kredytów preferencyjnych.
Dnia 1 marca br. odbyło się Posiedzenie Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, na którym, jako punkt dodatkowy, włączono „Informację dotyczącą zaplanowanych środków na dopłaty do oprocentowania kredytów preferencyjnych na 2012 r. oraz przebiegu preferencyjnej akcji kredytowej”, będącego wynikiem wniosków rolników kierowanych do Posłów oraz pisma Prezesa Związku Banków Polskich z dnia 20 lutego 2012 r. skierowanego na Pana Krzysztofa Jurgiela – Przewodniczącego Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Sejm RP.
Z przedstawionej przez resort rolnictwa informacji wynika, że limit kredytów preferencyjnych na rok 2012, zaplanowany w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, po uwzględnieniu zobowiązań z lat poprzednich został wyczerpany (pozostało ok. 20 mln zł).
3 grudnia poprzedniego roku weszła w życie nowelizacja ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, która w związku ze zgodą Komisji Europejskiej na udzielenie kredytów preferencyjnych na zakup ziemi do roku 2013 – budziła w rolnikach wiele nadziej na powiększenie gospodarstw rolnych. Także świadomość rolników, że do roku 2016 ziemi polskiej nie mogą nabywać cudzoziemcy, wzmogła zapotrzebowanie rolników na kredyty preferencyjne, związane z zakupem ziemi.
Z dniem 23 lutego 2012 r. weszło wprawdzie w życie rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków rozkładania na raty z tytułu sprzedaży nieruchomości z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz wysokości oprocentowania rozłożonej na raty należności (Dz.U. z 23.02.2012, poz. 208), gdzie rolnicy będą mogli nabywać na preferencyjnych warunkach nieruchomości od ANR, z tym, że w ustawie budżetowej (jeszcze nieuchwalonej przez Sejm RP) nie zmieniono po stronie dochodów wpływów, jakie Agencja Nieruchomości Rolnych ma wpłacić do budżetu państwa z tytułu sprzedaży gruntów.
I tak, Agencja ma wpłacić do budżetu za 2012 r. kwotę 1,550 mld zł. Kwartalnie przedstawia się to następująco.
- za I kwartał (do 30.04.) – 150 mln zł,
- za II kwartał (31.07.) – 150 mln zł,
- za III kwartał (30.10.) – 400 mln zł,
- za IV kwartał (do 10.12.) – 762,85 zł .
Rodzi to obawy rolników, że Agencja nie będzie chętnie rozkładała zakupu nieruchomości na raty, bo nie będzie mogła wywiązać się z wykonania dochodów budżetu państwa, a ciąży na tej jednostce dyscyplina finansów publicznych. Taka sytuacji, trudna dla ANR, będzie trwała 2 lata (2012 i 2013), zanim nie zacznie wpływać od kupujących większa suma spłat rat. Dlatego też, należałoby rozważyć, czy sprawa dochodów mniejszych ( z uwagi na wejście w życie ww. rozporządzenia MRiRW z dnia 16.02.2012 r.) była brana od uwagę przy pracach nad budżetem. Obrót ziemią jest też między rolnikami, gdzie nie mogą skorzystać z możliwości rozkładania na raty przez ANR.
Ponadto, kończy się okres programowania PROW 2007-2013, a na działanie „Modernizacja gospodarstw rolnych” został zakończony nabór, który nie pokrył potrzeb wszystkich chętnych rolników. Dlatego też, rolnicy mają więc pełną świadomość, i jest to odpowiedni, jedyny pewny czas na możliwość skorzystania z doinwestowania swoich gospodarstw (zakup maszyn i inne inwestycje w gospodarstwie) z kredytu na preferencyjnych warunkach.
Samorząd rolniczych, z wielkim niepokojem obserwuje działania Rządu (nałożona nieadekwatna wysoka składka zdrowotna na rolników, cięcie płatności uzupełniających w roku 2012 już dla gospodarstw otrzymujących powyżej 5000€, planowane wprowadzenie podatku dochodowego w rolnictwie, reforma (KRUS) i wynikające z niego nastroje na wsi.
Przedstawiając bardzo trudną sytuację finansową, nie tylko dla rolników, ale jak się wydaje i dla budżetu państwa w częściach dotyczących rolnictwa, wiążąca się również z faktem zaplanowania za niskiej kwoty na kredyty preferencyjne w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, samorząd rolniczy zwrócił się z wnioskiem do resortu finansów o wyrażenie zgody na utworzenie w rezerwach celowych specjalnej rezerwy z przeznaczeniem dla ARiMR na dopłaty do oprocentowania kredytów preferencyjnych.
Z przedstawionej przez resort rolnictwa informacji wynika, że limit kredytów preferencyjnych na rok 2012, zaplanowany w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, po uwzględnieniu zobowiązań z lat poprzednich został wyczerpany (pozostało ok. 20 mln zł).
3 grudnia poprzedniego roku weszła w życie nowelizacja ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, która w związku ze zgodą Komisji Europejskiej na udzielenie kredytów preferencyjnych na zakup ziemi do roku 2013 – budziła w rolnikach wiele nadziej na powiększenie gospodarstw rolnych. Także świadomość rolników, że do roku 2016 ziemi polskiej nie mogą nabywać cudzoziemcy, wzmogła zapotrzebowanie rolników na kredyty preferencyjne, związane z zakupem ziemi.
Z dniem 23 lutego 2012 r. weszło wprawdzie w życie rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków rozkładania na raty z tytułu sprzedaży nieruchomości z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz wysokości oprocentowania rozłożonej na raty należności (Dz.U. z 23.02.2012, poz. 208), gdzie rolnicy będą mogli nabywać na preferencyjnych warunkach nieruchomości od ANR, z tym, że w ustawie budżetowej (jeszcze nieuchwalonej przez Sejm RP) nie zmieniono po stronie dochodów wpływów, jakie Agencja Nieruchomości Rolnych ma wpłacić do budżetu państwa z tytułu sprzedaży gruntów.
I tak, Agencja ma wpłacić do budżetu za 2012 r. kwotę 1,550 mld zł. Kwartalnie przedstawia się to następująco.
- za I kwartał (do 30.04.) – 150 mln zł,
- za II kwartał (31.07.) – 150 mln zł,
- za III kwartał (30.10.) – 400 mln zł,
- za IV kwartał (do 10.12.) – 762,85 zł .
Rodzi to obawy rolników, że Agencja nie będzie chętnie rozkładała zakupu nieruchomości na raty, bo nie będzie mogła wywiązać się z wykonania dochodów budżetu państwa, a ciąży na tej jednostce dyscyplina finansów publicznych. Taka sytuacji, trudna dla ANR, będzie trwała 2 lata (2012 i 2013), zanim nie zacznie wpływać od kupujących większa suma spłat rat. Dlatego też, należałoby rozważyć, czy sprawa dochodów mniejszych ( z uwagi na wejście w życie ww. rozporządzenia MRiRW z dnia 16.02.2012 r.) była brana od uwagę przy pracach nad budżetem. Obrót ziemią jest też między rolnikami, gdzie nie mogą skorzystać z możliwości rozkładania na raty przez ANR.
Ponadto, kończy się okres programowania PROW 2007-2013, a na działanie „Modernizacja gospodarstw rolnych” został zakończony nabór, który nie pokrył potrzeb wszystkich chętnych rolników. Dlatego też, rolnicy mają więc pełną świadomość, i jest to odpowiedni, jedyny pewny czas na możliwość skorzystania z doinwestowania swoich gospodarstw (zakup maszyn i inne inwestycje w gospodarstwie) z kredytu na preferencyjnych warunkach.
Samorząd rolniczych, z wielkim niepokojem obserwuje działania Rządu (nałożona nieadekwatna wysoka składka zdrowotna na rolników, cięcie płatności uzupełniających w roku 2012 już dla gospodarstw otrzymujących powyżej 5000€, planowane wprowadzenie podatku dochodowego w rolnictwie, reforma (KRUS) i wynikające z niego nastroje na wsi.
Przedstawiając bardzo trudną sytuację finansową, nie tylko dla rolników, ale jak się wydaje i dla budżetu państwa w częściach dotyczących rolnictwa, wiążąca się również z faktem zaplanowania za niskiej kwoty na kredyty preferencyjne w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, samorząd rolniczy zwrócił się z wnioskiem do resortu finansów o wyrażenie zgody na utworzenie w rezerwach celowych specjalnej rezerwy z przeznaczeniem dla ARiMR na dopłaty do oprocentowania kredytów preferencyjnych.