Po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia w sprawie szczegółowego trybu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa i ich części składowych, warunków obniżenia ceny sprzedaży nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz stawek szacunkowych gruntów samorząd rolniczy 16 grudnia br. przekazał swoje uwagi resortowi rolnictwa, stwierdzając m.in., że w ustawie z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw – nie ma żadnych istotnych uregulowań, które wzmocniłyby pozycję Izb Rolniczych w relacjach z Agencją Nieruchomości Rolnych i poprawiłyby ich skuteczność w procesie poprawy struktury agrarnej w Polsce.
Po wielokrotnie składanych wnioskach w ciągu ostatnich 10 lat przez Izby Rolnicze nareszcie uściślono w ustawie pojęcie rolnika indywidualnego jako osoby zamieszkałej co najmniej 5 lat w gminie, na obszarze której jest położona jedna z nieruchomości rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego i obniżono wysokość zapłaty I raty za nabywaną od ANR nieruchomość rolną: z 20 % do 10 % ogólnej ceny tej nieruchomości.
Mocą wspomnianej ustawy zlikwidowano natomiast organ ANR w postaci Rady Nadzorczej (w skład której wchodzili w liczbie 3 przedstawiciele związków zawodowych i organizacji rolniczych, w tym jeden przedstawiciel Krajowej Rady Izby Rolniczych ), do której przesyłane były opinie Izb Rolniczych w sprawie sprzedaży na zasadzie pierwszeństwa w nabyciu (w trybie bezprzetargowym) i wyłączeń gruntów z dużych dzierżaw na powiększenie gospodarstw rodzinnych, w ramach zastrzeżeń o możliwości wyłączeń (najczęściej 10 % i 20 %, wyjątkowo 30 % ogólnej powierzchni dzierżawy) zapisanych w umowach dzierżawy. Obecnie ważne decyzje, miedzy innymi, w sprawie sprzedaży nieruchomości będzie podejmował jednoosobowy organ – Prezes ANR .
Przesyłając te ogólne uwagi do znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa , Krajowa Rada Izb Rolniczych proponuje następujące uściślenia do projektu rozporządzenia w sprawie szczegółowego trybu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa i ich części składowych, warunków obniżenia ceny sprzedaży nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz stawek szacunkowych gruntów :
- § 7.1. „ Przetarg ogłasza organizator przetargu w sposób zwyczajowo przyjęty w miejscowości, w której położona jest nieruchomość, we właściwym terytorialnie biurze izby rolniczej lub jego terenowym oddziale, właściwym miejscowo urzędzie gminy oraz swojej siedzibie co najmniej na 14 dni przed dniem rozpoczęcia przetargu , a w przypadku przetargu ograniczonego – co najmniej na 28 dni przed dniem jego rozpoczęcia.”
- § 9.2. „ Organizator przetargu ustala wysokość wadium, które nie może być niższe niż 5 % ceny wywoławczej i wyższe niż 10 % tej ceny.”
- § 17.1. „Przetarg ustny ograniczony przeprowadza się, jeżeli w ogłoszeniu o przetargu zostanie zastrzeżone, że mogą w nim uczestniczyć te spośród podmiotów wymienionych w art.29 ust. 3 b ustawy, które uzyskały pozytywną opinię izby rolniczej.”
Tego samego dnia, Zarząd KRIR przekazał swoje stanowisko do projektu rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków rozkładania na raty należności z tytułu sprzedaży nieruchomości z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz wysokości oprocentowania rozłożonej na raty należności. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia zaproponował aby w :
- § 4.4. Dopisać punkt 6 o treści: w przypadku klęsk żywiołowych, wypadków losowych- odstąpić od pobierania odsetek ustawowych.
- § 4.5.W razie niezapłacenia w ustalonym terminie raty należności w wyniku klęsk żywiołowych lub wypadków losowych – rozważyć odstąpienie od odsetek i prolongować termin spłaty.
- § 5.1. Zawnioskować do KE, aby dokonać zmian w decyzji Rady z dnia 20 listopada 2009 r. w sprawie przyznania przez władze RP pomocy państwa na zakup nieruchomości rolnych, zmieniając pkt. 9 i umożliwić pomoc państwa polskim rolnikom na zakup nieruchomości rolnych do 2016 roku. Propozycja o charakterze postulatywnym, ponieważ Polska wynegocjowała w trakcie akcesyjnym 12-letni okres przejściowy (ochronny) na sprzedaż ziemi cudzoziemcom oraz z tego względu, że ponad 50% inwestycyjnych kredytów preferencyjnych (łącznie z czterech linii: nKZ, nGR, nIP i nMR) jest w Polsce w ostatnich latach przeznaczane na zakup gruntów rolnych.