25 sierpnia br. do Biura KRIR wpłynęła odpowiedź MRiRW na pismo KRIR z dnia 15 lipca br. w sprawie podjęcia przez resort rolnictwa koniecznych działań legislacyjnych w przedmiocie zmiany do górnego limitu zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego oznaczonego kodem CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 do 1,28 zł - pełnej stawki akcyzy (1048 zł/1000 l) oraz zwiększenia limitu zużycia oleju napędowego na 1 ha użytków rolnych do 120 litrów. Poniżej prezentujemy treść niniejszej odpowiedzi.
Podstawę zwrotu na rzecz producentów rolnych części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego stanowią przepisy ustawy z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (Dz. U. Nr 52, poz. 379 z późn. zm.) wdrażające przepisy Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. WE L 283 z 31.10.2003).
Zgodnie z ww. dyrektywą państwa członkowskie mogą stosować minimalną stawkę akcyzy do produktów energetycznych i elektryczności używanych w rolnictwie, ogrodnictwie, hodowli ryb i leśnictwie, w tym do olejów napędowych oznaczonych kodem CN 2710 19 41 do 2710 19 49, w wysokości 21 euro/1 000 l. Do ustalenia minimalnej stawki akcyzy stosuje się kurs euro ogłaszany na dzień 1 października każdego roku zgodnie z zawiadomieniem Komisji Europejskiej (tj. dla stawki zwrotu na 2012 r. w dniu 01.10.2011 r.). Przyjmując, że w dniu 1 października br. utrzymany zostanie kurs euro na obecnym poziomie, tj. 4,1830 zł (22.08.2011r.), wprowadzenie stawki podatku akcyzowego w minimalnej wysokości 21 Euro/1000 l dla oleju napędowego obecnie opodatkowanego według stawki w wysokości 1.048 zł/1000 l, oznaczałoby zmniejszenie tej stawki maksymalnie o ok. 960,15 z1/1000 1 (tj. 0,96 zł /litr).
Stosownie do art. 4 ust. 4 ww. ustawy z dnia 10 marca 2006 r., Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, corocznie, w terminie do dnia 30 listopada, stawkę zwrotu podatku akcyzowego na 1 litr oleju napędowego na rok następny, mając na względzie projekt ustawy budżetowej na następny rok i obowiązującą stawkę podatku akcyzowego od oleju napędowego.
Podwyższenie stawki zwrotu podatku akcyzowego zostanie rozważone w ramach prac nad projektem rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego na 2012 r., z uwzględnieniem kursu walutowego EURO/PL na dzień 1 października 2011 r. Natomiast zwiększenie limitu zużycia oleju napędowego na 1 ha użytków rolnych zostanie przeanalizowane przy najbliższej nowelizacji ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.