W związku z napływającymi sygnałami od rolników w sprawie odmowy przyjęcia faktur przez Urzędy Gmin za paliwo rolnicze oznaczone symbolem CN 2710 20 11 w trakcie ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego od zakupionego paliwa rolniczego, Zarząd KRIR zwrócił się do ministra rolnictwa i rozwoju wsi o pilną interwencję w poniższej sprawie.
Od dnia 1 stycznia 2019 r. zgodnie z ustawą z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (Dz. U. z 2018 r. poz. 2244) zwrot podatku akcyzowego dotyczy oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, oznaczonego kodem CN 2710 19 43 do 2710 19 48 oraz kodem CN 3826 00.
Do 2018 roku zwrot podatku akcyzowego przysługiwał do oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, oznaczonego kodem CN 2710 19 41 do 2710 19 49 oraz kodem CN 3824 90 91, a po wejściu w życie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1006/2011 z dnia 27 września 2011 r. wprowadzającego od 1 stycznia 2012 r. zmiany w kodach CN oleju napędowego, również kodem CN 2710 20 11 do 2710 20 19.
Przepisy te powodują brak możliwości ubiegania się o zwrot podatku za paliwa już zakupione, opatrzone kodami, nieujętymi w ustawie z dnia 9 listopada 2018 r., a jednocześnie nie pozwalają rolnikom skorzystać ze zwiększonego limitu zwrotu, który resort rolnictwa tak głośno zapowiadał.
Wskazano, że resort rolnictwa nie przeprowadził żadnej kampanii informacyjnej, która pomogłaby rolnikom zapoznać się z nowym katalogiem wyrobów, które ustawa wskazuje jako dające prawo do ubiegania się o zwrot akcyzy.
Zaznaczyć należy fakt, iż resort rolnictwa prezentuje stanowisko, że na fakturze nie jest wymagane podanie kodu CN oleju napędowego zakupionego do produkcji rolnej – tym bardziej powyższe zmiany w kodach nie znajdują zrozumienia u rolników.