Krajowa Rada Izb Rolniczych pozytywnie odniosła się do projektu rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi wprowadzającego obowiązek stosowania przez gospodarstwa utrzymujące swinie podstawowych zasad bioasekuracji.
W przesłanej do MRiRW opinii zwrócono m.in. uwagę, iż przed opublikowaniem rozporządzenia rolnicy powinni być bezwzględnie poinformowani o warunkach zaprzestania produkcji, w tym wysokości rekompensat za zaprzestanie chowu świń oraz wsparcia finansowego na dostosowanie budynków, ogrodzeń, czy niecek dezynfekcyjnych, lub na zmianę kierunku produkcji zwierzęcej jako alternatywy dla chowu świń.
W odpowiedzi na pismo znak ŻW.hzg.0210.1.2017.6es przedstawiam opinie samorządu rolniczego do przesłanego projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie środków podejmowanych w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń.
W związku z nowymi przypadkami afrykańskiego pomoru świń u dzików na terenach położonych na lewym brzegu Wisły znacznie zwiększyło się zagrożenie przeniesieniem wirusa na dotychczas wolne od niego populacje dzików. Stwarza to poważne zagrożenie przedostania się wirusa do gospodarstw utrzymujących świnie
Rozprzestrzeniane się wirusa w głąb kraju, (w tym na tereny Wielkopolski, Kujaw, wschodniej część woj. warmińsko- mazurskiego stanowiących największe zagłębie krajowej produkcji trzody chlewnej), zaskutkować może miliardowymi stratami dla producentów świń, ale również m.in. dla przetwórców mięsa i producentów pasz, a tym samym dla budżetu państwa.
Samorząd rolniczy dostrzegając konieczność objęcia wszystkich gospodarstw zajmujących się produkcją świń, obowiązkiem stosowania podstawowych zasad bioasekuracji i odpowiednich warunków utrzymywania zwierząt, popiera proponowane w projekcie przepisy mające na celu ograniczenie możliwości przeniesienia wirusa ASF z populacji dzików na świnie utrzymywane w gospodarstwach.
Zwracamy jednakże uwagę, iż proponowane zapisy wprowadzające obostrzenia z zakresu warunków utrzymywania zwierząt i bioasekuracji, narażają rolników na poniesienie dodatkowych kosztów (niekiedy znacznych w stosunku do wielkości produkcji). Duże a nawet średnie gospodarstwa specjalizujące się w chowie i hodowli świń ( w obawie o straty spowodowane ewentualnym przedostaniem się różnorodnych patogenów chorobotwórczych do chlewni ) od dawna znają stosują w ramach profilaktyki zasady biosekuracji. Dla takich gospodarstwa stosowanie zasad bioasekuracji i przepisów przewidzianych w rozporządzeniu nie będzie stanowiło większego problemu.
Natomiast dla znacznej liczby gospodarstw prowadzących niewielką produkcje, w tym na potrzeby własne, dalsze prowadzenie takiej produkcji, przy nowych wymogach i związanych z tym znacznie zwiększonymi jednostkowymi kosztami, będzie niemożliwe i będą zmuszone do zaprzestania tego kierunku produkcji zwierzęcej.
W uzasadnieniu projektu nie znajdujemy informacji o możliwościach ubiegania się przez takie gospodarstwa, o rekompensaty za zaprzestanie chowu świń czy dofinansowania na dostosowanie do nowo wprowadzonych przepisów.
Ponadto zwracamy uwagę, iż w projekcie nie ujęto okresu na dostosowanie się gospodarstw do przepisów rozporządzenia, natomiast 14 dniowy okres vacatio legis, jego wejścia w życie od dnia ogłoszenia jest zdecydowanie za krótki.
Uważamy iż, przed opublikowaniem rozporządzenia rolnicy powinni być poinformowani o warunkach zaprzestania produkcji, w tym wysokości rekompensat za zaprzestanie chowu świń, oraz wsparcia finansowego na dostosowanie budynków, ogrodzeń czy niecek dezynfekcyjnych, lub na zmianę kierunku produkcji zwierzęcej jako alternatywy dla chowu świń.
Przedstawiając powyższe uważamy, iż równolegle z wprowadzaniem nowych zasad bioasekuracji, prowadzone powinny być kampanie informacyjne i prace na rozwiązaniami mającymi na celu zrekompensowanie rolnikom konieczności wygaszenia produkcji świń oraz ponoszenia dodatkowych kosztów na zabezpieczenie gospodarstw przed przedostaniem się wirusa do stad świń.