krirW sierpniu 2015 r. Zarząd KRIR kontynuował działania zmierzające do interwencji w sprawie pomocy producentom rolnym poszkodowanym przez suszę. W pierwszej dekadzie sierpnia notowano bardzo niewielkie i geograficznie zróżnicowane opady atmosferyczne a na dużym obszarze odnotowano ich brak lub ich też niewielkie opady, które nie zniwelowały skutków suszy, natomiast w drugiej dekadzie sierpnia opady były bardzo małe. Szczególnie niskie były w centralnej i wschodniej części kraju. Ostateczne plony w danej gminie dla uprawy, której wartości progowe klimatycznego bilansu wodnego zostały przekroczone, będą co najmniej niższe o 20% w danym roku w stosunku do plonów uzyskiwanych przy średnich wieloletnich warunkach pogodowych. Samorząd rolniczy już od maja br. zgłaszał do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi problem suszy związany z niedostateczną ilością stacji pomiarowych IUNG-PIB co generuje błędy w ocenie sytuacji i nieogłaszanie suszy przez wojewodów. Ponadto, wnosił o zmianę dotychczasowego systemu wyznaczania obszarów na których wystąpiły straty w plonach spowodowane długotrwałą suszą.

W dniu 3 sierpnia 2015 r. Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz oraz Wiceprezes KRIR Mirosław Borowski uczestniczyli w spotkaniu ministra rolnictwa i rozwoju wsi Marka Sawickiego z organizacjami i związkami działającymi w unijnych organizacjach COPA-COGECA i CEJA. Głównym tematem rozmowy była sprawa suszy oraz pomocy dla rolników, w tym dla plantatorów czarnej porzeczki. Przedstawiciele organizacji poinformowali Ministra o szkodach w uprawach jakie z powodu wysokich temperatur występują w ich regionach.

W dniu 5 sierpnia 2015 r. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych spotkał się z Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi Markiem Sawickim. Omówiono bieżącą sytuację w rolnictwie, zwłaszcza w kontekście występującej w wielu regionach suszy oraz trudnej sytuacji na rynku. Prezes KRIR zwrócił uwagę, że powinno się zakończyć prace nad ustawą o Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych, trwające obecnie prace w Parlamencie, z którego rolnicy w trudnych sytuacjach mogliby skorzystać, ale Fundusz powinien być finansowany także częściowo z budżetu państwa, w innym wypadku nie uzyska akceptacji środowiska rolniczego.

14 sierpnia 2015 r. w związku z suszą, która występuje obecnie na obszarze całego kraju, a w wielu rejonach sytuacja niedoboru wody jest krytyczna, Prezes KRIR zorganizował konferencję prasową, podczas której zwrócił się do Premier RP o wprowadzenie przez Radę Ministrów stanu klęski żywiołowej na terenie całego kraju. Zdaniem Prezesa Krajowej Rady Izb Rolniczych niezbędne jest ogłoszenie stanu klęski żywiołowej, co spowoduje możliwość natychmiastowego powołania komisji szacujących straty we wszystkich rodzajach upraw na terytorium całej Polski, we wszystkich gospodarstwach oraz umożliwi rolnikom skorzystanie z wielu instrumentów, które chociaż w niewielkim stopniu pozwolą zrekompensować ogromne straty spowodowane suszą, jak np. odroczenie spłat kredytów, umorzenie odsetek, czy umorzenie płatności składek KRUS.

20 sierpnia 2015 r. odbyło się posiedzenie Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, podczas którego przedstawił informacje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat podejmowanych lub planowanych działań Rządu w sprawie pomocy dla rolników dotkniętych klęską suszy, Informację przedstawiła Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Zofia Szalczyk. Minister poinformowała, że problem suszy jest jednym z najtrudniejszych problemów rolnictwa i na terenie większości kraju mamy do czynienia z wysokim poziomem suszy.

W dniu 24 sierpnia 2015 r. Prezes Agencji Nieruchomości Rolnych Leszek Świętochowski na wniosek Zarządu KRIR, zorganizował spotkanie z prezesami wojewódzkich izb rolniczych oraz dyrektorami Oddziałów Terenowych ANR w sprawie ustalenia zasad przeprowadzania przetargów ofert pisemnych na sprzedaż. W spotkaniu uczestniczył Zarząd KRIR. Ustalono przede wszystkim, że kryteria dotyczyć będą także przetargów ofert pisemnych na dzierżawę nieruchomości. Ustalono przede wszystkim, że kryteria dotyczyć będą także przetargów ofert pisemnych na dzierżawę nieruchomości. Z uwagi na znaczące różnice w strukturze rolnictwa w poszczególnych regionach kraju, ustalono cztery główne kryteria obowiązujące na terenie całego kraju o wadze 70 pkt: Powierzchnia gospodarstwa rodzinnego rolnika – 20 pkt; Odległość miejsca zamieszkania rolnika od sprzedawanej nieruchomości – 20 pkt;             Powierzchnia gruntów nabytych lub wydzierżawionych z Zasobu oraz gruntów, na które oferent jest kandydatem na nabywcę lub dzierżawcę – 20 pkt; Proponowana cena nabycia nieruchomości – 10 pkt

Pozostałe kryteria o wadze 30 pkt pozostają do ustalenia pomiędzy właściwą wojewódzka izbą rolniczą a dyrektorem Oddziału Terenowego ANR. W zależności od decyzji na poziomie województwa, istnieje także możliwość dodania punktów (z puli 30 przypadających do ustalenia na poziomie wojewódzkim) do kryteriów ogólnokrajowych nr 1, 2 i 3, w taki sposób, aby wszystkie trzy kryteria zwiększone były proporcjonalnie o taką samą liczbę punktów. Nie będzie możliwości dodawania punktów do kryterium nr 4 dotyczącego proponowanej ceny nabycia nieruchomości.

Po ustaleniu przez dyrektorów Oddziałów Terenowych ANR i wojewódzkie izby rolnicze całości kryteriów obowiązujących w danym województwie i podpisaniu odpowiednich porozumień, a także akceptacji Prezesa ANR, będzie mogła zostać uruchomiona procedura przeprowadzania przetargów ofert pisemnych na sprzedaż i dzierżawę nieruchomości rolnych. Podjęto decyzję, aby porozumienia zostały zawarte jeszcze w tym tygodniu.

28 sierpnia 2015 r. odbyła się w Biurze KRIR konferencja prasowa Prezesa KRIR w sprawie zaproponowanego przez Rząd RP pakietu pomocy dla rolników poszkodowanych przez suszę, podczas której Prezes Wiktor Szmulewicz odniósł się do strat w rolnictwie, które z powodu suszy mogą sięgać nawet 20-30 mld zł. Wyjaśnił, że wielu rolników nie zgłaszało szkód, więc ich straty nie są uwzględniane w wyliczeniach rządowych. MRiRW podało, że wstępny szacunek strat sięga ok. 1 mld zł. Prezes KRIR zaznaczył, że sama produkcja rolna w Polsce to jest ponad 100 mld zł. Więc przy spadku produkcji rzędu 20-30 proc., straty w rolnictwie sięgają około 20-30 mld zł. Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych wzburzony faktem, że Rząd nie ogłosił stanu klęski żywiołowej, gdyż jego zdaniem taka decyzja władz pomogłaby w uporządkowaniu przepisów odnoszących się do suszy i lepszej wycenie strat w rolnictwie.

Pozostałe wydarzenia z udziałem przedstawicieli KRIR:

  • 11 sierpnia – pierwsze spotkanie Komitetu Organizacyjnego Dożynek Prezydenckich w Spale, udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz;
  • 20 sierpnia – spotkanie w siedzibie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie w sprawie wdrażaniu programu gospodarowania wodami w dorzeczu Wisły, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
  • 20 sierpnia – spotkanie organizowane przez MRiRW w sprawie funkcjonowania systemu monitoringu suszy w Polsce, udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz oraz Dyrektor Biura KRIR Katarzyna Szczepaniak;
  • 27 sierpnia – drugie spotkanie Komitetu Organizacyjnego Dożynek Prezydenckich, udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz;


W tym okresie sprawozdawczym przedstawiciele Zarządu KRIR uczestniczyli w posiedzeniach sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, na której omawiane były następujące tematy:

  • 4 sierpnia – poselski projekt ustawy o szkodach łowieckich, ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
  • 5 sierpnia – poselski projekt ustawy o Trójstronnej Komisji Dialogu Społecznego w Rolnictwie, ustawa o Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów, projekt ustawy o OZE, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
  • 20 sierpnia – informacja MRiRW na temat działań podjętych w sprawie pomocy dla rolników dotkniętych tragiczną klęską suszy, udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz oraz Dyrektor Biura KRIR Katarzyna Szczepaniak;


W omawianym okresie Zarząd KRIR występował w tematach dotyczących zarówno analizy aktualnych problemów w sektorze rolnym, jak i otrzymywanych do zaopiniowania projektów aktów prawnych.

4 sierpnia 2015 r. Zarząd KRIR przekazał resortowi rolnictwa stanowisko z I Posiedzenia KRIR w sprawie konieczności wprowadzenia dopłat na zasadzie pomocy „de minimis” w wysokości 1000 zł do każdego 1 ha porzeczki.

4 sierpnia 2015 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał na ręce nową informację przeznaczoną dla Komisji powołanych przez Wojewodów w sprawie ogólnych zasad szacowania szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, w których wystąpiły szkody spowodowane przez suszę, grad, deszcz nawalny i inne klęski żywiołowe.

W dniu 5 sierpnia 2015 r. Zarząd KRIR wystąpił do Prezesa Rady Ministrów Pani Ewy Kopacz, Marszałek Sejmu Pani Małgorzaty Kidawy-Błońskiej oraz przewodniczących sejmowych klubów parlamentarnych o odrzucenie w głosowaniu senackich poprawek do projektu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Zarząd KRIR wskazał w swoim wystąpieniu, że ustawa wypracowana i przyjęta przez Sejm RP jest aktem prawnym kompletnym, a poprawki psują tą ustawę i są niekorzystne dla podmiotu ustawy, jakim jest gospodarstwo rodzinne, zwracając się z apelem o przyjęcie ustawy w wersji sejmowej, bez poprawek Senatu.

5 sierpnia 2015 r. realizując wniosek z I Posiedzenia Krajowej Rady Izb Rolniczych V kadencji, które odbyło się w dniu 29 lipca 2015 r., Zarząd KRIR zwrócił się do MRiRW oraz Prezesa ARiMR o wydłużenie terminu do 40 dni, w ciągu których rolnik musi zawrzeć umowę kredytu w ramach linii kredytowej MRcsk z bankiem.

W dniu 5 sierpnia 2015 r. Zarząd KRIR, z uwagi na wiele niepokojących sygnałów dotyczących kryteriów przyznawania pomocy docierających do samorządu rolniczego, w związku ze zbliżającym się terminem rozpoczęcia naboru wniosków o przyznanie wsparcia w ramach poddziałania „Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników” finansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, wystąpił do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Samorząd rolniczy stanowczo sprzeciwił się wykluczeniu z uzyskania pomocy przez młodych rolników, którzy rozpoczęli urządzanie gospodarstwa w okresie najwyżej 12 miesięcy od daty planowanego złożenia wniosku. Przejmując gospodarstwo ze zwierzętami i chcąc je prowadzić, młodzi rolnicy musieli zgłosić zwierzęta do rejestru zwierząt gospodarskich oznakowanych i siedzib stad tych zwierząt i nie mogą być karani brakiem możliwości uzyskania pomocy w ramach działania „Młody rolnik”.

6 sierpnia 2015 r. w związku z przekazanym do konsultacji projektem rozporządzenia Rady Ministrów zmieniający rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Zarząd KRIR zwrócił się z wnioskiem o wprowadzenie dopłat „de minimis” w wysokości 1000 zł do każdego 1 ha porzeczki.

7 sierpnia 2015 r. w związku z wejściem w życie z dniem 6 sierpnia br. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 lipca 2015 r. w sprawie realizacji przez Agencję Rynku Rolnego zadania polegającego na rozkładaniu na nieoprocentowane raty opłaty należnej od producentów mleka za przekroczenie kwot indywidualnych w roku kwotowym 2014/2015 (Dz.U. z 2015 r. poz. 1105), Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o wydłużenie do 30 września 2015 r. terminu składania rolników wniosków do ARR. Samorząd rolniczy zwrócił uwagę, iż zgodnie z § 7 w/w rozporządzenia ogłoszenie przez Ministra Rolnictwa w tej sprawie powinno nastąpić na 14 dni przed rozpoczęciem terminu składania wniosków.

W dniu 7 sierpnia 2015 r., realizując wniosek z I Posiedzenia Krajowej Rady Izb Rolniczych V kadencji, Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w kwestii podjęcia pilnych działań w celu zmiany przepisów dotyczących monitorowania i ogłaszania stanu klęski suszy. Zdaniem Krajowej Rady Izb Rolniczych niezbędna jest zmiana sposobu monitorowania ilości opadów przez Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach. Konieczne jest pilne podjęcie rozmów na temat zmiany sposobu wyliczania klimatycznego bilansu wodnego, który obecnie nie uwzględnia niskiej ilości opadów w okresie jesienno-zimowym i tym samym niskiego poziomu wód gruntowych przed okresem wegetacji, co ma znaczący wpływ na wystąpienie objawów suszy w późniejszym okresie.

11 sierpnia 2015 r. realizując wniosek z I Posiedzenia Krajowej Rady Izb Rolniczych V kadencji, które odbyło się w dniu 29 lipca 2015 r., Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Administracji i Cyfryzacji w kwestii powoływania komisji do spraw szacowania szkód klęskowych. Obecnie, to wójt lub burmistrz występują do wojewody z wnioskiem o powołanie komisji do spraw szacowania szkód klęskowych. Krajowa Rada Izb Rolniczych wnioskuje, aby takie uprawnienie nadać wojewódzkim izbom rolniczym, ponieważ z sygnałów docierających do samorządu rolniczego wynika, że są przypadki, w których wójtowie lub burmistrzowie odmawiają rolnikom wystąpienia do wojewody z wnioskiem o powołanie komisji klęskowych z powodów późniejszej konieczności zwolnień w podatku rolnym, co z kolei skutkuje obniżeniem przez Ministerstwo Finansów subwencji wyrównawczej dla gmin.

12 sierpnia 2015 r. w odpowiedzi na przekazany do konsultacji projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniający rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy na operacje typu „Premie dla młodych rolników" w ramach poddziałania „Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, z uwagi na to, że przesłany projekt uwzględnia uwagi samorządu rolniczego w sprawie wykluczających kryteriów przyznania pomocy młodym rolnikom, Zarząd KRIR pozytywnie zaopiniował ww. projekt. Jednocześnie, samorząd rolniczy zawnioskował ponownie o zmianę § 7 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia w zakresie umożliwienia młodym rolnikom zaliczania gruntów dzierżawionych od osób prywatnych przy ustalaniu powierzchni użytków rolnych w gospodarstwie, z uwagi na ograniczone w wielu regionach kraju możliwości długoterminowej dzierżawy gruntów z ZWRSP lub od jednostek samorządu terytorialnego.

Zarząd KRIR w dniu 12 sierpnia 2015 r. zwrócił się do Premier RP oraz Ministra Administracji i Cyfryzacji o pilne spowodowanie, aby wojewodowie w trybie natychmiastowym powoływali komisje szacujące straty i przekazali stosowną, jednoznaczną informację wójtom i burmistrzom w celu usprawnienia całego procesu powoływania komisji i szacowania strat. Argumentując, iż w rolnictwie każdy dzień ma ogromne znaczenie, dlatego tak ważne jest, by komisje najszybciej jak jest to możliwe szacowały straty na wszystkich uprawach w gospodarstwach. Zarząd KRIR zawnioskował także o szacowanie przez komisje strat we wszystkich gałęziach rolnictwa, na które wpływ ma klęska suszy. To są nie tylko straty w uprawach, ale także straty innych działach rolnictwa, np. w produkcji zwierzęcej. Rozwój produkcji zwierzęcej, zwłaszcza bydła, w znacznej mierze jest uzależniony od produkcji dobrych jakościowo własnych pasz produkowanych we własnym gospodarstwie. Dlatego też użytki zielone stanowią podstawową bazę w produkcji pasz. W związku z tym, jeśli susza dotyka zbóż czy użytków zielonych, bezpośrednio wpływa to na produkcję zwierzęcą.

13 sierpnia 2015 r. Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o podjęcie działań mających na celu zmianę warunków dotyczących ubiegania się o dopłaty bezpośrednie związane z produkcją zwierzęcą. Zdaniem samorządu rolniczego w przyszłym naborze przy wnioskach o płatności do produkcji zwierzęcej powinno się zastosować przelicznik od posiadania średniorocznych stanów zwierząt, a nie jak do tej pory ilość zwierząt na dzień składania wniosku. Taki sposób w większym stopniu odzwierciedli rzeczywisty stan posiadania zwierząt w gospodarstwach jak również ograniczy możliwości występowania o dopłaty osób, które w tym celu zakupują i utrzymują zwierzęta tylko przez minimalny okres określony w przepisach o płatnościach bezpośrednich. Zapobiegnie także spadkom cen, która występowała na rynku żywca, bezpośrednio po zakończeniu terminu składania wniosków.

W dniu 14 sierpnia 2015 r. Zarząd KRIR zwrócił się do Premier RP z wnioskiem o wprowadzenie przez Radę Ministrów stanu klęski żywiołowej na terenie całego kraju przesyłając pisma izb rolniczych z wielu regionów Polski w sprawie trudnej sytuacji w rolnictwie z powodu suszy, które otrzymało Biuro KRIR, prosząc o odpowiednie decyzje Rządu w tej sprawie.

14 sierpnia 2015 r. realizując wniosek I Posiedzenia Krajowej Rady Izb Rolniczych V Kadencji, w związku z problemami, na jakie napotykają gospodarstwa ekologiczne, Zarząd KRIR zwrócił się do resortu rolnictwa o przekazanie informacji, czy na rynku polskim są środki do zwalczania BSE dopuszczone do stosowania w gospodarstwach ekologicznych, oraz czy Ministerstwo Rolnictwa dopuszcza do zastosowania środki konwencjonalne nie pozbawiając gospodarstw statusu gospodarstwa ekologicznego? Ponadto, Zarząd KRIR poprosił o przekazanie informacji, czy są środki do zwalczania masowego występowania ślimaków w produkcji ogrodniczej i sadowniczej dopuszczone do stosowania w gospodarstwach ekologicznych.

14 sierpnia 2015 r. realizując wniosek Pomorskiej Izby Rolniczej, Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Środowiska z postulatem wydłużenia okresu polowań na jeleniowate oraz podjęcia działań w zakresie zmniejszenia populacji bobrów.

14 sierpnia 2015 r. w związku z ograniczeniami i restrykcjami wprowadzanymi przez wiele krajów na import polskiej żywności i płodów rolnych i pogarszającej się sytuacji polskich rolników szczególnie w branży mięsnej i owocowo-warzywnej, Zarząd KRIR zwrócił się do Prezesa Rady Ministrów o podjęcie działań mających na celu zintensyfikowanie prac oraz zwiększenie obsady radców rolnych w polskich ambasadach zajmujących się nawiązywaniem kontaktów handlowych w obszarze produktów rolnych. Obecnie funkcjonujące, w oparciu o środki finansowe rolników, Fundusze Promocji Produktów Rolno-Spożywczych ze względu na niskie budżety, w nieznacznym tylko stopniu mogą wpływać na promocję polskich produktów rolno-spożywczych w poszczególnych krajach. Bez zwiększonego wsparcia Państwa w tym zakresie, sytuacja polskich eksporterów produktów rolnych, a tym samym rolników będzie się pogarszała, a ze względu na konkurencyjne działania innych państw możemy być wypierani z kolejnych rynków zagranicznych.

17 sierpnia 2015 r. Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie dochowania terminu siewu polonów ścierniskowych w sytuacji suszy. Zarząd KRIR w pełni podziela obawy rolników dotyczące trudności w dochowaniu terminu 20 sierpnia 2015 r. dla siewu polonów ścierniskowych w ramach pakietów PRŚK w obecnej krytycznej sytuacji suszy i zwrócił się z wnioskiem , aby nie dochowanie w/w terminu z uwagi na trudne warunki atmosferyczne, nie skutkowało nakładaniem sankcji na rolników.

17 sierpnia 2015 r. na wniosek Pomorskiej Izby Rolniczej Zarząd KRIR wystąpił do Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w projektu ustawy o Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych. Popierając wniosek pomorskiego samorządu rolniczego, Zarząd KRIR zwrócił uwagę, że Fundusz Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych, nad którym trwają obecnie prace w Parlamencie, i z którego rolnicy w trudnych sytuacjach mogliby skorzystać powinien być finansowany także częściowo z budżetu państwa, w innym wypadku nie uzyska akceptacji środowiska rolniczego, o co samorząd rolniczy wnioskował opiniując projekt ustawy o utworzeniu Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych.

17 sierpnia 2015 r. w związku z suszą, która występuje na terenie całego kraju, Zarząd KRIR zwrócił się do Prezydenta RP Andrzeja Dudy oraz Prezes Rady Ministrów Ewy Kopacz z wnioskiem o spotkanie z samorządem rolniczym, aby przedstawić tragiczną sytuację. Sytuacja rolników obecnie jest dramatyczna. Susza spowodowała, że tegoroczne plony będą zdecydowanie mniejsze i gorszej jakości. W niektórych rejonach plonów może w ogóle nie być. Rolnicy już wiedzą, że w tym roku poniosą wielkie straty finansowe. Wielu Wojewodów nie ogłosiło stanu klęski ze względu na obecny stan prawny oparty na danych Instytutu Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa-PIB, który nie stwierdza stanu suszy w wielu rejonach i uprawach.

W dniu 20 sierpnia 2015 r. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych zwrócił się z prośbą do Pana Prezydenta RP Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego.

20 sierpnia 2015 r. mając na uwadze panującą w Polsce suszę oraz zapytania rolników kierowane do Biur Wojewódzkich Izb Rolniczych, Zarząd KRIR ponownie zwrócił się do resortu rolnictwa z wnioskiem o interpretację przepisów, zgodnie z którymi rolnik do dnia 20 sierpnia jest zobowiązany do siewu polonów ścierniskowych, ale ze względu na warunki atmosferyczne przygotowanie pola było niemożliwe. W jaki sposób Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie oceniała wywiązanie się rolnika z obowiązku zazielenienia? Samorząd rolniczy apeluje o nie nakładanie sankcji na rolników, którzy ze względu na wyschnięte pola nie mogą wywiązać się z tych zobowiązań.

20 sierpnia 2015 r. Zarząd KRIR na wniosek Podkarpackiej Izby Rolniczej zwrócił się do Ministra Środowiska o rozwiązanie prawne problemu nasilających się szkód spowodowanych przez dziko żyjące ptaki.

21 sierpnia 2015 r. Zarząd KRIR przekazał uwagi do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt. Samorząd rolniczy zauważył, że proponowane zmiany w ustawie wynikają ze zmian przepisów dotyczących rejestracji i identyfikacji koni wynikających z rozporządzenia 2015/262 uchylającego rozporządzenia KE nr 504/2008. Samorząd rolniczy zwrócił uwagę Ministra na zwiększone koszty dla rolników utrzymujących konie związane z paszportami i rejestracją zwierząt w stosunku do rolników hodujących bydło. Związane jest to w pewnej mierze z kosztami związanymi z prowadzeniem centralnej bazy danych koniowatych. Zarząd KRIR uważa, iż podobnie, jak w przypadku systemu IRZ prowadzonego przez ARiMR oraz systemu informatycznego Inspekcji Weterynaryjnej obciążenia z tytułu prowadzenia i utrzymania elektronicznego systemu rejestracji koni powinny być pokrywane z budżetu państwa.

24 sierpnia 2015 r. w związku z trwającą w całym kraju klęską suszy, Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych kolejny raz wystąpił do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z wnioskiem o odroczenie terminów wysiewu poplonów i międzyplonów ścierniskowych, obowiązujących rolników realizujących pakiet ochrona gleb i wód w ramach działania rolno-środowiskowo-klimatycznego PROW 2014-20 oraz w ramach programu rolnośrodowiskowego PROW 2007-13. Zarząd KRIR wnioskował o wydłużenie terminu siewu tych upraw co najmniej do 15 października. Obecnie nie ma możliwości uprawy przedsiewnej pola, a wymuszony siew w przesuszoną glebę nie zapewni wschodów roślin i spełnienia założeń programu, polegających na ochronie gleb i wód. Zarząd wystąpił również z prośbą o pilne wyjaśnienie, jaki termin siewu obowiązuje rolników, którzy ostatni rok realizują pakiet ochrona gleb i wód w ramach PROW 2007-13.

25 sierpnia 2015 r., w związku z programem pomocy przygotowywanym przez Rząd RP dla producentów rolnych poszkodowanych przez tegoroczną suszę, Zarząd KRIR przekazał Premier RP oraz Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi poparcie samorządu rolniczego dla apelu środowiska rybackiego w sprawie pomocy dla gospodarstw rybackich objętych suszą. Jednocześnie wniósł, aby problem rybaków śródlądowych nie został pominięty przy opracowywaniu przez Rząd programu pomocy poszkodowanym rolnikom w związku z wystąpieniem szuszy.

26 sierpnia 2015 r. Zarząd KRIR przekazał uwagi do projektu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje w gospodarstwach położonych na obszarach OSN” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-202, proponując m.in. w § 5 ust. 7 wprowadzenie jednolitego dofinansowania w wysokości 60% dla wszystkich beneficjentów działania.

W dniu 28 sierpnia 2015 r. w związku z trwającym naborem wniosków o przyznanie wsparcia w ramach poddziałania „Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników” finansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o wyjaśnienie terminu wejścia w życie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy na operacje typu „Premie dla młodych rolników” w ramach poddziałania „Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, które miało umożliwić (wyjątkowo w pierwszym roku wdrażania operacji typu "Premie dla młodych rolników"), przyznanie pomocy również osobom, które rozpoczęły prowadzenie gospodarstwa jako kierujący w okresie poprzedzającym wejście w życie w/w rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 lipca 2015 r. (lecz nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy w ramach tego instrumentu wsparcia i spełniają pozostałe warunki przyznania pomocy).

28 sierpnia 2015 r. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych realizując wniosek I Posiedzenia Krajowej Rady Izb Rolniczych V Kadencji zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o ustalenie jednolitych kryteriów szacowania szkód dla wszystkich firm ubezpieczeniowych, które na mocy ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich są upoważnione do zawierania umów ubezpieczeniowych z dopłatą z budżetu państwa. W 2015 roku trzy firmy ubezpieczeniowe: PZU, TUW oraz Concordia ubezpieczają uprawy rolne i zwierzęta. Każda z tych firm stosuje własne zasady i metody szacowania szkód. Zdaniem samorządu rolniczego wszystkie zakłady ubezpieczeniowe powinny wyceniać szkody według takich samych kryteriów określonych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jednocześnie Zarząd KRIR wystąpił o zainicjowanie zmiany przedmiotowej ustawy w zakresie terminów rozpoczęcia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń, ponieważ obowiązujący termin 14-dniowej „karencji" od podpisania umowy jest dla rolników zbyt długi. Zmiany pogody są obecnie praktycznie nieprzewidywalne i zdaniem samorządu rolniczego nie ma podstawy do tak długiego czasu, aż ubezpieczenie zacznie działać. Zarząd Krajowej Rady zawnioskował o nadanie następującego brzmienia art. 10c ust. 4 pkt 2: „powódź, suszę, grad, i przymrozki wiosenne - po upływie 7 dni od dnia zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego.”

W omawianym okresie sprawozdawczym Biuro Zarządu KRIR otrzymało do zaopiniowania 21 projektów aktów prawnych.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com