Jednym z naj ważniejszych wydarzeń w lipcu było głosowanie w Sejmie RP nad dopuszczeniem „uboju rytualnego”. 11 lipca Sejm odrzucił rządowy projekt nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt, w stosunku głosów: 222 posłów było za, przeciw 178, wstrzymało się 9. Nowelizacja miała wprowadzić ustawową dopuszczalność dokonywania uboju zwierząt metodami wymaganymi przez obrzędy religijne, czyli niepoprzedzonego ogłuszeniem (tzw. uboju rytualnego), pod warunkiem, że podczas uboju nie są stosowane systemy krępowania bydła w nienaturalnym położeniu (tzw. klatki obrotowe). Projekt miał na celu utrzymanie konkurencyjności polskiej branży mięsnej na rynku światowym i zachowanie kilku tysięcy miejsc pracy pracowników firm zajmujących się ubojem zwierząt wykonywanym zgodnie z obyczajami religijnymi. 
 
 
W związku z głosowaniem posłów, 10 lipca w zorganizowanej przez Związek „Polskie Mięso” manifestacji pod hasłem „Ostatni bój o ubój” na rzecz legalizacji uboju rytualnego w Polsce wzięli udział rolnicy z izb rolniczych ( głównie z woj. podlaskiego, warmińsko-mazurskiego oraz wielkopolskiego) oraz Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych Wiktor Szmulewicz, a także przedstawiciele zakładów mięsnych i ubojni oraz rolnicy ze Związku Zawodowego Samoobrona.

1 lipca Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz oraz Dyrektor Biura KRIR Katarzyna Szczepaniak wzięli udział w spotkaniu komisarza UE ds. Rolnictwa i Rozwoju Wsi Daciana Ciolosa z senatorami Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które odbyło się w sali konferencyjnej w Nowym Domu Poselskim. W spotkaniu wzięli również udział członkowie sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz związków i organizacji rolniczych. W trakcie spotkania Dacian Ciolos przypomniał, że WPR to najstarsza i najważniejsza z unijnych polityk. Zwrócił uwagę z jednej strony na wypracowane, wspólne dla wszystkich jej zasady, a z drugiej na konieczność dostosowania prawa do specyfiki krajów członkowskich.

19 lipca Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz wziął udział w spotkaniu zorganizowanym przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z przedstawicielami środowiska rolniczego. Oprócz przedstawiciela samorządu rolniczego w obradach uczestniczyli również przedstawiciele organizacji rolniczych, oraz organizacji zrzeszających przetwórców, a także szefowie agencji rolniczych i inspekcji oraz dyrektorzy departamentów merytorycznych. Podczas spotkania omówiono m.in. wyniki kompromisu politycznego między Radą, Parlamentem Europejskim i Komisją w sprawie reformy WPR przyjętego w dniach 24 – 26 czerwca 2013 r., kwestie gospodarowanie nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz projekt Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020.

Pozostałe wydarzenia z udziałem przedstawicieli KRIR:
  • 2 lipca – I posiedzenie Zespołu wspierającego prace w zakresie wdrożenia instrumentów WPR po 2013 r.;
  • 5 lipca – seminarium Przedstawicielstwa KE w Polsce „Propozycja reformy systemu bezpieczeństwa żywności w UE”, udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz, Dyrektor Biura KRIR Katarzyna Szczepaniak;
  • 10 lipca – posiedzenie Zespołu do spraw Strategii „Europa 2020”;
  • 12 lipca – spotkanie w sprawie propozycji nowych rozwiązań w systemie ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz;
  • 18 lipca – posiedzenie Zarządu Federacji Związków Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz;
  • 18 lipca –  I posiedzenie Zespołu wspierającego prace w zakresie wdrożenia instrumentów WPR po 2013 r.;
  • 19 lipca – spotkanie uzgodnieniowe w sprawie projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie realizacji niektórych zadań ARiMR, udział: Wiceprezes KRIR Marek Borowski;
  • 19 lipca – spotkanie poświęcone omówieniu aktualnej sytuacji w rolnictwie, udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz;
  • 22 lipca – kongres „Transformacja  rolnictwa – między polityką, nauką  a konsumentem”, udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz, Dyrektor Biura KRIR Katarzyna Szczepaniak;
  • 31 lipca – spotkanie strony społeczno-gospodarczej Zespołu Strategia 2020.

W tym okresie sprawozdawczym przedstawiciele Zarządu KRIR uczestniczyli w posiedzeniach sejmowej i senackiej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, na której omawiane były następujące tematy:
  • 10 lipca – projekt ustawy o zmianie ustawy o scalaniu i wymianie gruntów;
  • 11 lipca – gospodarowanie na obszarach górskich, rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu NIK na 2014 r.;
  • 10 lipca – informacja MRiRW nt. pomocy finansowej udzielanej rolnikom, których gospodarstwa ucierpiały w wyniku klęsk żywiołowych w 2013 r., udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz;
  • 23 lipca – informacja o sytuacji giełd towarowych i rynków hurtowych w świetle potrzeb rynku rolnego w Polsce;
  • 24 lipca – informacja MRiRW na temat stanu prac nad pakietem legislacyjnym KE  w sprawie bezpieczeństwa żywności;
  • 25 lipca – pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz informacja MRiRW o funkcjonowaniu szkół rolniczych;
  • 31 lipca – sytuacja na rynku jaj konsumpcyjnych.

 

W omawianym okresie Zarząd KRIR występował w tematach dotyczących zarówno analizy aktualnych problemów w sektorze rolnym, jak i otrzymywanych do zaopiniowania projektów aktów prawnych.

W odniesieniu do rozszerzenia zakresu terytorialnego Obszarów Szczególnie Narażonych, dokonanego aktami prawa miejscowego wydawanymi przez Dyrektorów Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej, 5 lipca Zarząd KRIR przedstawił Ministrowi Środowiska oraz Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi wątpliwości prawne oraz zwrócił się o przeanalizowanie zgodności powyższych przepisów prawa miejscowego z Konstytucją RP.

8 lipca Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych przekazał uwagi samorządu rolniczego do projektu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Mając na względzie niezwykle trudną sytuację podmiotów realizujących inwestycje z zakresu odnawialnych źródeł energii Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych zwrócił się do Pana Premiera Janusza Piechocińskiego z postulatem dotyczącym zakończenia prac legislacyjnych dotyczących wprowadzenia pod obrady Sejmu RP projektu tzw. „małego trójpaku” dot. Odnawialnych Źródeł Energii.
 
10 lipca Zarząd KRIR przekazał resortowi rolnictwa wniosek Rady Powiatowej Podkarpackiej Izby Rolniczej dotyczący ogólnonarodowego problemu wykupywania gruntów rolnych przez osoby niezwiązane z rolnictwem, które zakup gruntów traktują jedynie jako dobra lokatę kapitału.

W dniu 10 lipca Zarząd KRIR zgłosił swoje uwagi do projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie "wysokości współczynników redukcyjnych na lata 2014-2015". W opinii Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych wartość współczynników redukcyjnych ma istotne znaczenie nie tylko w realizacji Narodowych Celów Wskaźnikowych, szczególnie w udziale biopaliw i biokomponetów w paliwach ciekłych, ale również przekłada się w istotny sposób na produkcję rolną rzepaku.

11 lipca Zarząd KRIR przekazał uwagi do koncepcji programu rolnośrodowiskowo–klimatycznego PROW 2014-2020. Państwa członkowskie udostępniają wsparcie w ramach tego środka na obszarze całego swojego terytorium zgodnie ze swoimi krajowymi, regionalnymi lub lokalnymi szczególnymi potrzebami i priorytetami. Środek ten powinien być ukierunkowany na zachowanie, jak również promocję niezbędnych zmian w praktykach rolniczych, które mają pozytywny wkład do środowiska i klimatu. Włączenie tego środka do programów rozwoju obszarów wiejskich jest obowiązkowe. Zobowiązania rolnośrodowiskowo-klimatyczne są podejmowane na okres 5 do 7 lat.

W dniu 12 lipca Zarząd KRIR zgłosił swoje uwagi do projektu rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu pomocy dla rolników i producentów rolnych, którzy ponieśli szkody w gospodarstwach rolnych lub działach specjalnych produkcji rolnej spowodowane wystąpieniem w 2013 r. powodzi, huraganu, gradu lub deszczu nawalnego.

Mając na uwadze osiągnięte porozumienie polityczne w  sprawie przyszłej perspektywy Wspólnej Polityki Rolnej, w wyniku którego umożliwiono kontynuację do 2020 r. wsparcia z budżetu krajowego I filara dla krajów, w których płatności bezpośrednie nie osiągają pułapu 90%, 15 lipca Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, aby wnioskował, aby Rada Ministrów RP podjęła decyzję o maksymalnym dofinansowaniu płatności uzupełniających dla polskich rolników z budżetu państwa.

W związku z trwającymi konsultacjami społecznymi „Wstępnego Zarysu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW 2014-2020)” oraz przedłożonymi wynikami prac podgrupy roboczej ds. doradztwa rolniczego, które nie uwzględniają uwag zgłoszonych przez Zarząd KRIR oraz w związku z przedłożonym projektem PROW 2014-2020 wersja 2.0, 15 lipca Zarząd KRIR ponownie przekazał resortowi rolnictwa opinię samorządu rolniczego w tym zakresie.

18 lipca, w związku z wnioskami zgłaszanymi przez wojewódzkie izby rolnicze dotyczącymi rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Program rolnośrodowiskowy” objętego PROW 2007-2013, Zarząd KRIR zwrócił się ponownie w tym zakresie do MRiRW o podjęcie działań, które umożliwią racjonalne gospodarowanie rolnikom realizującym działania rolnośrodowiskowe w pakiecie 8 „Ochrona gleb i wód”.

W drugiej połowie czerwca br. do Biura KRIR wpłynął z Kancelarii Sejmu poselski projekt "ustawy o zniesieniu Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym oraz niektórych innych ustaw" złożony przez Klub Poselski „Ruch Palikota”. Projekt został przekazany do konsultacji z wojewódzkimi izbami rolniczymi, spotykając się z żywym sprzeciwem rolników. Wobec tego 18 lipca Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych zaopiniował negatywnie  przedstawiony projekt.

23 lipca br. na wniosek Izby Rolniczej Województwa Łódzkiego Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił do resortu rolnictwa o zwiększenie rocznego limitu zużycia paliwa na 1 ha użytków rolnych, dla gospodarstw, które prowadzą produkcję zwierzęcą. Dotychczas polskie rolnictwo dobrze wykorzystywało możliwości rozwoju wynikające  z dostępu do wspólnotowego rynku i stosowania instrumentów wspólnej polityki rolnej. W celu utrzymania tego bilansu, zdaniem Zarządu KRIR należy zapewnić polskim rolnikom jak najlepsze warunki produkcji, aby mogło być konkurencyjne względem produktów rolnych innych krajów UE.

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych w pełni poparł stanowisko Związku Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej w sprawie drastycznego spadku  cen skupu owoców maliny i kolejnych gatunków owoców miękkich do przetwórstwa. W związku z drastycznym spadkiem  cen malin, porzeczek oraz niepewną sytuacją wiśni  Związek Sadowników RP stanowczo protestuje wobec zaistniałej sytuacji. Proponowane ceny nie dość, że są rażąco niskie w stosunku do kosztów produkcji (malina powyżej 4,00zł/kg, porzeczka czarna powyżej 2,20 zł/kg), to nadal posiadają  tendencję spadkową. Obowiązujące  ceny za malinę (2,80 zł/kg), i porzeczkę czarną (0,80-1,00 zł/kg) oraz prognozy niskich cen na  kolejne gatunki są kpiną.

25 lipca Zarząd KRIR wystąpił do MRiRW o rozważenie możliwości podjęcia działań w celu zmiany art. 29 ust 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie skrócenia okresu wypłaty płatności obszarowych dla gospodarstw rolnych do 30 kwietnia.

W ciągu ostatnich miesięcy ceny większości rodzajów zbóż i oleistych spadły o kilkadziesiąt procent, głównie pszenicy i rzepaku. Polscy rolnicy za swoje zebrane plony otrzymują niższe ceny niż rolnicy z zachodniej Europy. Stawia to ich w trudnej sytuacji ekonomicznej, gdyż zyski ze sprzedaży nie pokrywają kosztów produkcji. Na przykład, analizując ceny największych zakładów tłuszczowych w Polsce z cenami na giełdzie MATIF różnice w roku 2012 wynosiły średnio o 18,08 euro, w roku bieżącym różnica waha się średnio o 32 euro. Oprócz spadku dochodu rolnika, zaistniała sytuacja jest również zagrożeniem, że rolnicy znacznie ograniczą powierzchnie zasiewu zarówno pszenicy jak i rzepaku.  W opinii samorządu rolniczego kwestię tak dużej różnicy między ceną MATIF, a bieżącą ceną skupu rzepaku, należałoby sprawdzić pod kątem ewentualnej zmowy cenowej zakładów przetwórczych i skupowych. Dlatego też, 26 lipca Zarząd KRIR wystąpił do resortu rolnictwa o bezzwłoczne podjęcie odpowiednich działań w tym zakresie.

W związku z licznymi wątpliwościami i pytaniami rolników dotyczącymi wdrażania przez ARiMR zmian w zasadach programu rolnośrodowiskowego wprowadzonych rozporządzeniem z dnia 13 marca 2013 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Program rolnośrodowiskowy” objętego PROW 2007-2013, głównie w zakresie ustanowienia kar i sankcji nowelizacją rozporządzenia, 29 lipca Zarząd KRIR wystąpił do Ministra Rolnictwa wnioskując o spotkanie w Zarządem KRIR w tej sprawie. Tego samego dnia Zarząd KRIR zwrócił się do Departamentu Płatności Bezpośrednich w MRiRW o przekazanie wytycznych opracowanych przez resort rolnictwa dotyczących wdrażania przez ARiMR w/w zmian.

W omawianym okresie sprawozdawczym Biuro Zarządu KRIR otrzymało do zaopiniowania 15 projektów aktów prawnych (wykaz w załączeniu), do których wniosło opinie samorządu rolniczego. Biuro Zarządu KRIR prowadziło prace dotyczące organizacji kolonii i półkolonii ze  środków FS USR. Trwały też prace dot. realizacji pilników zbożowych, drobiowych, mlecznych i wieprzowych.
 
podpis_prezesa.jpg

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com