Głównym wydarzeniem omawianego okresu sprawozdawczego było II Posiedzenie Krajowej Rady Izb Rolniczych IV kadencji w dniu 28 czerwca. Podczas posiedzenia przyjęto uchwałę nr 7/2011 w sprawie w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z działalności Krajowej Rady Izb Rolniczych za 2010 r. oraz uchwałę nr 8/2011 w sprawie udzielenia absolutorium dla Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych za 2010 r. Wśród podejmowanych przez prezesów i delegatów wojewódzkich izb rolniczych tematów znalazła się m.in. kwestia pomocy poszkodowanym przez tegoroczne przymrozki, funkcjonowanie funduszy promocji produktów rolno-spożywczych, nowelizacja ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, a także przeprowadzone w kwietniu wybory do izb rolniczych.
8 lipca w Krakowie odbyła się konferencja pt. „Teraźniejszość i przyszłość drobnych gospodarstw rolnych w Unii Europejskiej”, w której udział wzięli Członek Zarządu KRIR - Prezes Podkarpackiej Izby Rolniczej Stanisław Bartman, Prezes Małopolskiej Izy Rolniczej Ryszard Czaicki oraz Prezes Świętokrzyskiej Izby Rolniczej Ryszard Ciźla. Międzynarodowa konferencja naukowa została zorganizowana pod patronatem honorowym Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Rektora Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.
15 lipca, Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz oraz Dyrektor Biura Katarzyna Szczepaniak wzięli udział w sejmowej debacie na temat aktualnej sytuacji w rolnictwie. Wśród omawianych kwestii, dotyczących polskiego rolnictwa, znalazły się m.in. ocena sytuacji na poszczególnych rynkach rolnych, analiza dochodów w gospodarstwach rolnych, stan realizacji płatności bezpośrednich, realizacja PROW 2007 – 2013, wyniki handlu zagranicznego artykułami rolno – spożywczymi oraz stan dyskusji nad przyszłością WPR.
W dniu 27 lipca odbyło się spotkanie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych w składzie: Wiktor Szmulewicz – Prezes KRIR, Marek Borowski – Wiceprezes KRIR, Stanisław Bartman – Członek Zarządu KRIR, Robert Nowak-Członek Zarządu KRIR, Roman Włodarz Prezes Śląskiej Izby Rolniczej z Przewodniczącym Zarządu Głównego Polskiego Związku Łowieckiego- Łowczym Krajowym Panem dr Lechem Bloch. W spotkaniu uczestniczyła również Katarzyna Szczepaniak – Dyrektor Biura Zarządu KRIR oraz Bartłomiej Popczyk – Kierownik Działu Hodowli i Ośrodków Hodowli Zwierzyny PZŁ, dr Marek Balcerak – PZŁ oraz Leokadia Trębska – Prezes Zarządu Kancelarii Brokerskiej Modus sp. z o.o. Podczas spotkania omówiono bieżące problemy dotyczące współpracy z kołami łowieckimi, z szacowaniem i wypłatą szkód łowieckich. Poinformowano PZŁ, że obowiązujące przepisy rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 8 marca 2010 r. w sprawie sposobu postępowania przy szacowaniu szkód oraz wypłat odszkodowań za szkody w uprawach i płodach rolnych (Dz. U. Nr 45, poz. 272) – nie są respektowane przez niektóre Koła Łowieckie.
Pozostałe wydarzenia z udziałem przedstawicieli Zarządu KRIR:
- 4 lipca – zebranie Członków Związku Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, udział: Wiceprezes KRIR Marek Borowski;
- 16 lipca – międzynarodowa konferencja „Mikroorganizmy w rewitalizacji środowiska”, udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz;
- 18 lipca – II Walne Zgromadzenie Świętokrzyskiej Izby Rolniczej, udział: Członek Zarządu KRIR Stanisław Bartman;
- 27 lipca – konferencja „Epidemia E.Coli – zagrożenia dla bezpieczeństwa żywności na globalnym rynku”, udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz, Dyrektor Biura Katarzyna Szczepaniak oraz pracownik Biura.
W tym okresie sprawozdawczym przedstawiciele Zarządu KRIR uczestniczyli w posiedzeniach sejmowej i senackiej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi , na których omawiane były następujące tematy:
- 28 czerwca – poleski i rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie prawnej odmian roślin, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
- 30 czerwca – program polskiej Prezydencji w Radzie UE w zakresie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
- 5 lipca – sprzedaż bezpośrednia oraz promocja produktów lokalnych, regionalnych i tradycyjnych, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
- 13 lipca – koncepcja prywatyzacji spółek rolno-spożywczych, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
- 14 lipca – informacja GUS nt. wstępnych wyników Powszechnego Spisu Rolnego, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
- 20 lipca – ustawa o nasiennictwie, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
- 26 lipca – informacja nt. stanu bezpieczeństwa fitosanitarnego kraju oraz eksportu Świerzych warzyw, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
- 27 lipca – projekt budżetu na 2012 na rolnictwo, rozwój wsi, rynki rolne oraz rybołówstwo, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
- 28 lipca – poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, udział: Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz oraz Dyrektor Biura KRIR Katarzyna Szczepaniak.
W omawianym okresie Zarząd KRIR występował w tematach dotyczących zarówno analizy aktualnych problemów w sektorze rolnym, jak i otrzymywanych do zaopiniowania projektów aktów prawnych.
29 czerwca samorząd rolniczy stanowczo zaprotestował przeciwko procedowaniu poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa bez udziału i konsultacji społecznych. Po wznowieniu prac podkomisji nadzwyczajnej, z niezrozumiałych względów, zważywszy że zagadnienia te nie są objęte klauzulą tajności, strona społeczna nie została zaproszona do udziału w jej posiedzeniach, pomimo że zazwyczaj uczestniczymy w innych pracach Komisji Rolnictwa i jej podkomisjach. Ustawa o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa określa najważniejsze zasady gospodarowania zasobami ziemi, co ma kluczowe znaczenie dla rozwoju rolnictwa poprzez kreowanie możliwości powiększania gospodarstw rolnych. W tak ważnych dla samorządu rolniczego sprawach KRIR musi mieć możliwość nie tylko śledzenia procesu legislacyjnego, ale również aktywnego uczestnictwa i wyrażania opinii rolników.
W związku z wnioskiem z II Posiedzenia KRIR dot. zamieszczenia na stronie internetowej resortu środowiska projektu założeń do ustawy o przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowej, 6 lipca Zarząd KRIR przekazał swoje uwagi do w/w projektu, wyrażając swój sprzeciw wobec propozycji zawartych w projekcie.
Mając na uwadze napływ skażonych produktów żywnościowych do Polski w ostatnim czasie, 13 lipca Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z wnioskiem o przedstawienie zakresu kontroli oraz stosowanych procedur postępowania w odniesieniu do badań na zawartość metali ciężkich, mykotoksyn, pozostałości środków ochrony roślin, substancji niebezpiecznych dla zdrowia, itp. – w odniesieniu do produktów pochodzących z importu przed dopuszczeniem ich na polski rynek.
15 lipca Zarząd KRIR wystąpił na wniosek Lubuskiej Izby Rolniczej do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z wnioskiem o wprowadzenie zmian w Systemie Monitoringu Suszy Rolniczej, który jest prowadzony na podstawie bieżącej oceny niedoboru wody w okresie wegetacyjnym mierzony Klimatycznym Bilansem Wodnym. Zarząd KRIR zaproponował m.in. powrót do wartości progowych obowiązujących w 2007 i 2008, wyznaczonych dla przeciętnego 15% spadku plonów w stosunku do wartości średnich wieloletnich oraz określenie dla poszczególnych województw wartości KBW dla poszczególnych roślin uprawnych i gleb.
15 lipca Zarząd KRIR na wniosek Świętokrzyskiej Izby Rolniczej, zwrócił się do resortu rolnictwa z wnioskiem o rozwiązanie problemu obowiązkowego ubezpieczenia upraw rolników będących beneficjentami działania PROW 2007-2013 „Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych”, zwracając m.in. uwagę, iż stawki ubezpieczeń są bardzo wysokie, a część firm nie chce zawierać umów ubezpieczeń od ryzyka powodzi w gospodarstwach, gdzie wcześniej wystąpiła taka klęska.
Realizując wniosek II Posiedzenia KRIR, 18 lipca Zarząd KRIR wystąpił do MRiRW w sprawie uwzględnienia specyfiki regionu przy tworzeniu tzw. „limitów wojewódzkich” w ramach przyszłego okresu programowego PROW 2014-2020.
W związku z rosnącymi cenami paliw, zwiększającymi koszty produkcji prowadzącym w konsekwencji do spadku opłacalności produkcji rolniczej, 19 lipca Zarząd KRIR zwrócił się do MRiRW z prośbą o podjęcie koniecznych działań legislacyjnych w przedmiocie zmiany do górnego limitu zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego oznaczonego kodem CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 do 1,28 zł - pełnej stawki akcyzy (1048 zł/1000 l) oraz wniósł o zwiększenie limitu zużycia oleju napędowego na 1 ha użytków rolnych do 120 litrów.
20 lipca Zarząd KRIR, realizując wniosek zgłoszony podczas II Posiedzenia KRIR IV kadencji, zwrócił się do resortu rolnictwa z prośbą o uwzględnienie możliwych rozbieżności miedzy systemem PEG, LIPS a powierzchnią EGiB w kontekście weryfikacji powierzchni upraw rolniczych systemem PEG.
Realizując kolejny wniosek z II Posiedzenia KRIR IV kadencji, 20 lipca Zarząd KRIR ponownie wystąpił do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z wnioskiem o pokrycie kosztów dojazdu Członków Komisji Zarządzających Funduszy Promocji Produktów Rolno-Spożywczych z funduszy poszczególnych Komisji.
Również 20 lipca, Zarząd KRIR realizując wniosek II Posiedzenia KRIR, zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z zapytaniem czy wszyscy członkowie Komisji Zarządzających Funduszy Promocji Produktów Rolno-Spożywczych reprezentujący podmioty prowadzące chów lub hodowlę trzody chlewnej zostały zgłoszone przez ogólnokrajowe organizacje tych podmiotów.
Mając na uwadze na względzie wnioski Walnego Zgromadzenia Mazowieckiej Izby Rolniczej, 20 lipca Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z wnioskiem o uregulowanie przepisów prawa w zakresie działania PROW „Ułatwianie startu młodym rolnikom”, głównie w zakresie braku możliwości otrzymania premii rolnikom, którzy w wyniku ustalania prawa własności, dziedziczenia, darowizny, spadku lub realizacji testamentu uzyskali częściowe prawo własności do gospodarstwa rolnego.
Mając na uwadze przesyłane do KRIR wystąpienia wojewódzkich izb rolniczych realizujące wnioski rolników szczególnie z Polski południowo-wschodniej, 20 lipca Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z prośbą o podjęcie działań mających na celu obniżenie wieku krów objętych wsparciem specjalnym zgodnie z ustawą o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, z 3 lat do 30 miesięcy.
22 lipca Zarząd KRIR, mając na względzie tendencje zmian klimatu i ostatnie przypadki gradobić oraz deszczy nawalnych, zawrócił się do MRiRW z wnioskiem, aby opracować już teraz zasady przyznawania pomocy dla poszkodowanych rolników na wypadek innych klęsk. Zasady przyznawania takiej pomocy powinny obejmować wszystkich poszkodowanych, a w szczególności osoby, które pomimo wypracowania prawa do emerytury nadal pracują prowadząc własne gospodarstwo.
W związku z katastrofalnym huraganem, który zniszczył uprawy w wielu wsiach województwa łódzkiego i mazowieckiego, 25 lipca Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z wnioskiem o objęcie obowiązkowymi ubezpieczeniami upraw pod osłonami.
25 lipca zgodnie z wnioskiem przyjętym podczas II Posiedzenia KRIR, Zarząd KRIR zwrócił się do resortu rolnictwa o niezwłoczną nowelizację i uregulowanie przepisów dotyczących uboju zwierząt w gospodarstwie, a szczególnie kwalifikacji osób dokonujących uboju zwierząt kopytnych na potrzeby własne.
Mając na uwadze przesłane do Biura KRIR wnioski zgłoszone podczas obrad Walnego zgromadzenia Podkarpackiej Izby Rolniczej, 26 lipca Zarząd KRIR zwrócił się do MRiRW z wnioskiem o przyspieszenie realizacji programu tworzenia Powiatowych Rynków Sprzedaży Bezpośredniej.
26 lipca Zarząd KRIR, w związku z powtarzającymi się klęskami żywiołowymi na terenie całego kraju, które powodują ogromne straty w rolnictwie, zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z wnioskiem o wprowadzenie takich rozwiązań legislacyjnych, aby dla kredytów z linii nGR stworzyć możliwość skorzystania z prolongaty spłaty rat kapitału i odsetek.
27 lipca Zarząd KRIR, zwrócił się do Minister Pracy i Polityki Społecznej z wnioskiem o jak najszybsze przygotowanie stosownych przepisów w celu zapewnienia zróżnicowanej wysokości emerytury dla rolników, którzy płacą zróżnicowane składki emerytalno-rentowe, uwarunkowane wielkością gospodarstwa.
W omawianym okresie sprawozdawczym kontynuowana była również współpraca zagraniczna i rozwój kontaktów międzynarodowych samorządu rolniczego.
29 czerwca Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz oraz Dyrektor Biura KRIR Katarzyna Szczepaniak spotkali się z przedstawicielami Czeskiego Związku Rolnictwa. Podczas spotkania Prezes KRIR przedstawił podstawy prawne funkcjonowania samorządu rolniczego w Polsce oraz jego główne cele i podstawowe zadania. Delegacja z Czech przybyła z wizytą do Polski w związku z licznymi reformami, które mają obecnie miejsce w Republice Czeskiej. Spotkanie miało na celu zapoznanie się m.in. z systemem polskiego szkolnictwa rolniczego, organizowaniu rynku zbytu dla produktów rolnych oraz organizacji związków zawodowych rolników i ewentualnym wykorzystaniu doświadczeń Polski. W spotkaniu udział wziął również Dyrektor Biura Federacji Związków Pracodawców, Dzierżawców i Właścicieli Rolnych Stanisław Witek, który przybliżył przedstawicielom Czeskiego Związku Rolnictwa zasady dzierżawy, a także problemy związane z pracą w rolnictwie.
6 lipca br. miało miejsce spotkanie polskich organizacji rolniczych zrzeszonych w Komitetach Copa-Cogeca, zorganizowane przez Krajową Radę Izb Rolniczych w siedzibie Krajowej Rady Izb Rolniczych. Głównym celem spotkania była dyskusja nt. wypracowania pisemnego stanowiska dot. przyszłej Wspólnej Polityki Rolnej, w związku z opublikowaną przez Komisję Europejską propozycją budżetu na lata 2014-2020 oraz usprawnienie prac związanych z obsługą grup roboczych Copa-Cogeca poprzez ustalenie organizacji odpowiedzialnej za daną grupę roboczą.
13 lipca Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz wziął udział w posiedzeniu Prezydencji Komitetu Copa w Brukseli. W trakcie spotkania Prezes KRIR przedstawił priorytety polskiej prezydencji. W drugiej połowie 2011 r. dyskusja nad przyszłością Wspólnej Polityki Rolnej wejdzie w fazę rozstrzygającą. Komisja Europejska przekaże Radzie i Parlamentowi Europejskiemu pakiet propozycji legislacyjnych, dotyczących m.in. systemu płatności bezpośrednich oraz polityki rozwoju obszarów wiejskich oraz regulacji rynków. Rozwiązania dotyczące tych ważnych elementów WPR będą miały kluczowe znaczenie dla efektywnego wykorzystania potencjału rolnictwa i obszarów wiejskich w realizacji długofalowych celów i ambicji UE, wskazanych m.in. w strategii „Europa 2020”.
W okresie sprawozdawczym odbyły się trzy Posiedzenia Zarządu. W omawianym okresie sprawozdawczym Biuro Zarządu KRIR otrzymało do zaopiniowania 20 projektów aktów prawnych. Ponadto, Biuro Zarządu KRIR zajmowało się organizacją wypoczynku letniego oraz półkolonii z dofinansowaniem FS USR dla 1000 dzieci rolników ubezpieczonych w pełnym zakresie w KRUS.